coolcrash

Är det ok att bara tappa om för coolcrash i annat kärl och låta stå typ 1.5 månad? Eller ska man tappa om till fat? Men då får man sediment i faten ju.
Eller kanske strunta helt i att tappa om? Bara ställa in jäshinken å låta den stå tills ja kommer hem å tappa upp då?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: coolcrash

Har en Trappist på coolcrash just nu sen den 29/09 på _1 ( en minus ) i ett kylskåp styrd av en universal termostat ( fungerar toppen ). Den är kvar i sekundärens  jäskärl så jag har inte bytt kärl .Den kommer att stå några dagar till , jag tror att det räcker med plus minus 1 vecka .Snart ska jag buteljera . Får se vad det blir , det är första gången med coolcrash för min del ..

3 Senast ändrad av jrm (2010-10-05 08:07:18)

För långtidsförvaring vill man normalt att ölet kommer i kontakt med så lite syre som möjligt. Därför bör man nog ha ett kärl som är ganska så syretät, så vanliga plasthinkar är inte bästa valen. Glas/rostfritt bör vara bra... eller kanske Better Bottles kan vara alternativ..
Sen vill man att kärlet passar i volym, dvs. inte en 30L hink till 20L öl...

Edit:
Sen beror det ju på hur länge du vill kalllagra din öl. För ales kör jag cool crash i 2-4 dagar innan jag tappar på fat och då tappar jag inte om i samband med cool crash.

Hinner du så krasha den i jäshinken, övert till vidare kallkrash i fatet. Eftersom du kommer få ut resterande sediment genom tappkranen.

Så brukar jag göra, är inte så förtjust i att ha saker stående i hinkar längre än nödvändigt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Körde över pilsnern i partyfat. Den fick en diacetylrast på 5 dagar, men kan väl inte ha betydelse? Men eftersom den mörka står och jäser får den vara i 9 grader en vecka till
Värre blir det nog då med den mörka... Den hinner knappt jäsa ut förrän det är dags för kylan... lite nervös här nu över det. Men den kommer jag nog inte röra. Men borde ju få en diacetylrast den åxå. Men tyvärr stämmer det så dåligt med dagar jag jobbar och dagen jag ska flyga iväg.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house