Vänta med flasktappning

Hej på er.
Min Ale har jäst i 11 dagar nu. Efter 7 dagar kom det en bubbla i minuten.
Efter 8 dagar tillsattes en påse isinglass. Det är fortfarande idag, efter 11 dagar, grumligt.
Hur länge kan ölet stå i jäshinken innan det skall tappas på flaska?
Jag står i valet och kvalet eftersom jag skall åka på semester om ett par dagar.
Skall jag tappa på flaska innan jag åker, eller efter?
Tappar jag innan så har ölet stått i jäshinken totalt 14 dagar.
Tappar jag efter så har det stått i 23 dagar.

En annan fråga är hur mycket socker som skall tillsättas per liter. Har hört 5g per liter, tänkte ta vanligt strösocker och koka lag.

Tackar på förhand, Floke

Sv: Vänta med flasktappning

Du gör bäst i att flaska ölet innan semestern. Jäshinken skyddar inte ölet mot ex. syre. Ölet är i säkrare förvar i flaskorna.

Jag brukar köra 7g per liter.  Det ger en "normal" mängd kolsyra. Beroende på vad det är för öl så kanske du vill justera ngt gram upp eller ner.
Ner för engelsk ale, upp för tysk vete, belgisk öl,.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ok, tack för ditt svar.
Tappning på onsdag alltså :-)
Thomas, jag har läst att du inte gör omtappning, utan direkt ner i flaska efter primärjäsning.
Jag har inte sett mitt öl på ett par dagar, (det jäser i serverrummet på jobbet :-) ), men i fredags var det ganska så grumligt, tror du det blir bättre tills på onsdag? (på onsdag har isinglassen vart i 1 vecka)
Det skall tilläggas att jag inte hade några grejjer att sila vörten med och körde med humlepellets, så det blev en del gojja i botten.

Om jag flaskar tappar jag om till nytt kärl.
Men om jag kör det på fat så går det rakt från jäshinken till fatet.

Det finns många tänkbara orsaker till att ölet är grumligt, från dålig konvertering i mäsken till dåligt kok och eventuella bakterieinfektioner.
Hur varm är det i serverrummet?

Gojset i bottnen på grytan brukar man alltid försöka lämna där. Bättre med 18 liter klar öl än 20 liter grumlig wink

www.bryggradio.com

där är 20 grader.
vi har kört ner det ett par grader nu, i förhoppning att klarningen skall gynnas av det.
ok, så en omtappning är att rekommendera här.  hur länge skall det stå i sekundären?
Är en vecka ok?

Floke skrev:

där är 20 grader.
vi har kört ner det ett par grader nu, i förhoppning att klarningen skall gynnas av det.
ok, så en omtappning är att rekommendera här.  hur länge skall det stå i sekundären?
Är en vecka ok?

Skulle du inte flaska ölet innan semestern och inte köra en sekundärjäsning?

Gör din sockerlag, häll den i bottnen på en ny ren hink. Tappa sedan om ölet på sockerlagen. Vänta 15-20 minuter så att ev grums som hängt med från sedimentet hinner lägga sig i det nya kärlet.

Sedan är det bra att fylla.

Smaka gärna på ölet så du vet att det är ok innan du spenderar din tid på flaskning. Smakar det bra är det bara att köra. Smakar det surt eller konstigt kan du kanske hoppa över flaskningen ;-)

www.bryggradio.com

Ok, nu är jag med.
Tackar för hjälpen Thomas.
Detta är min första bryggning sedan coopertiden när jag var 15, så jag håller tummarna.
Flaskning på onsdag alltså.