Problem vid bryggning i kylskåp

Hej!
Jag har införskaffat 3kg extra ljus torrmalt och saaz humle och hade tänkt försöka mig på att brygga pilsner för första gången!

Gjorde igår en förkultur på 4 liter med wyeast budvar jäst. Allting gick utmärkt fram tills att jag stoppade in kulturen i kylskåpet som låg på 10°C, märkte efter några minuter att trycket i vattenlåset börjat "gå tillbaka". Först trodde jag att det kunde bero på att kulturens temperatur sjönk men efter att ha stått i kylskåpet flera timmar (över natten) så var situationen densamma.

Det märkliga är att så fort jag tog ur jäskärlet till rumstemperatur märkte jag att trycket ökade och det började efter ett tag bubbla. Det rörde sig om högst 60 sekunder innan man såg att trycket ändrades. Satte som experiment ut det i garaget som just då hade en temperatur på 9grader och resultatet var detsamma, trycket sjönk.

Är det nån som upplevt samma problem/vet vad det kan bero på?

2 Senast ändrad av megen (2010-10-03 12:19:31)

Sv: Problem vid bryggning i kylskåp

Ha inte så bråttom, sen skulle jag kanske haft en eller två grader högre temp i kylskåpet.

Att vattnet sugs in beror på att temperaturen sjunker och vätskans volym minska osv.

Lagerjäst vid kallpitch tar god tid på sig att visa tecken på aktivitet.
Det kan röra sig om två dygn.

Har du spelat dina kort rätt dvs. Jästen var pigg och kry vid pitch och höll samma temp som vörten, vörten var ordentligt syresatt osv. så är det nog ingen fara.

Hela grejen med lagerjäsning är just att det SKA gå lååångsamt, pga temperaturen som är låg och hämmar jästens vilda utbrott.

Det år svårt att veta hur långt jästen har hunnit nu, men ser du inga tecken på liv så testa att höja temperaturen ett par grader till 12 - 14c kanske.

Men först lite is i magen.
Flutta gärna in vörten i kylen igen där temperaturen är stabilare än vad den förmodligen är över 24h i ditt garage.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av INFORMATION (2010-10-03 12:31:42)

Förkulturen kanske var utjäst redan? Luften i kärlet värms upp och expanderar snabbt då man flyttar det från kallare till varmare och löst kolsyra kan avgå, varför det bubblar då man flyttar en utjäst förkultur/öl från kylskåpet till rumstemperatur.