Bryggverk frågor

Så... Nu  har jag provkört mitt nya bryggverk "vått". Jo vått blev det. Skulle behövt sjöstövlar i köket. Men efter diverse jobb med läckande slangar så blev det mesta tätt. Nu var det bara vatten, annars hade jag fått ringa ett städbolag om det varit sötvört.....

Nu kom jag aldrig upp i kok i min kokare, men misstänker att det säkert går att koka med 2300W+900W. men det läckte lite i packningen till ena elementet.

Har provat plattväxlaren åxå nu Rasken! Verkar funka bra.

Tänkte börja med att köra med universaltermostaten från humle. Nu till första frågan:
Proben tål inte vätska står det. Kan man klä in den i slang och köra silicon i änden å dra till med buntband? Brukar ni göra då?då kunde man köra ner den i halva mäsken.... rätt tänkt eller?

fråga 2:
Olika slangdiametrar.... Nån som har ett bra tips? Verkade som att jag tillslut fick ihop det i pumpen, men ganska osäkert att bara klämma ihop den så mycket. Silicon slang inner Ø12 och ytter på pumpen Ø10

Sen är det samma sak på inline termometern efter plattväxlaren.eller funkar buntband med buntbandpistol bättre på sån slang tro?

Förövrigt dricker jag fatöl numera. Har äntligen fått ihop min prototyp för 5-liters fat. Men ännu återstår mycket jobb innan jag har en låg modell som funkar.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Bryggverk frågor

Jag har kört med proben på humles universaltermostat nere i mäsken...efter att jag hörde att även ändra gjorde så. den höll bra;)

om du kör den där JULA som jag och många andra här använder så passar humles silikonslang med minsta diameter perfekt. minns inte vad måtten var. För mig räckte flödet bra i den slangen trots liten diameter.

Sv: Bryggverk frågor

Jaha... Jag köpte den grova slangen. Men det var för att få på den på humles kran.....
Men jag tror nog att väldigt små buntband funkar bättre än slangklämma när man ska ner till minde diameter
Kanske skulle haft en bit av den klena slangen innerst...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house