1 Senast ändrad av nils-alf (2010-09-27 07:53:09)

vattenkokarelement?

har läst som en tok på alla trådar som handlar om dä här ämnet. Men ja förstår inte. Ä dä helt värdelöst mä vattenkokarelement te vörtkokning eller fungerar dä? Så länge ja inte blir grillad ä ja nöjd. Ber om ursäkt om ja gör en ny tråd om nått som dä redan finns så många om. Men ja vill inte bli stekt. Själva installationen ä inga problem utan ja undrar mer om kvaliteten på elementet.

Sv: vattenkokarelement?

den kokare jag byggde höll för 5-6 bryggningar, sen var det ajöss... mina element kom från Jula , Menuett hette de, skräp visade det sej... som sagt, jag var inte helt nöjd men det funkar ju.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

3 Senast ändrad av nils-alf (2010-09-27 11:56:25)

trökigt. Finns dä nå bättre element i en inte allt fö hög prisklass? Du gjorde dig inte illa på nått sätt i alla fall?

finns ju säkert olika pris och kvaliteter, men en del av vitsen är väl att det ska vara billigt...
nej, inga skador.. smile men risken finns ju... , gäller att ha koll på sladdarna, jordfelsbrytare är väl minimum... men jag tror att även om dessa kokare skulle bli vanliga så vore den vanligaste skadan vid ölbryggning fortfarande brännskador av olika sort...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

ja dä har du rätt i.  dä lutar åt att ja gö ett försök i alla fall. Dä jävliga ä att min slev ä gjord av järn. Men om man har en jordfelsbrytare går dä säkert bra. Man vill ju inte stå å skaka som en sprattelgubbe. Hahaha.

Då kan detta vara en billig försäkring...

http://www.maltmagnus.se/bilder/186_large.jpg
Plastslev
[artikelnummer: 4069]

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jordfelsbrytare är ett måste och billig försäkring för dig. Kolla in http://www.nettoparts.se/shop/varmeelement-324c1.html
bra priser på tvättmaskins värmeelement. Då räcker det med ett om du väljer ett kraftigt och du slipper montera sönder en massa vattenkokare.

dom va riktigt fina dom elementen. Såg en aning stabilare ut å. Dom va i en lagom prisklass å tycker ja. Tack så mycke. Dä blir en plastslev å. Hahaha. Tack fö tipset scaryeyes.

det kan dock vara lite svårt att få det att fungera med elementen om du använder plastkärl. testade installera mitt på en
plasthink men det blev konstiga spännigar i plasten så elementet vred sig snett och det började läcka. och rinnande vatten vid elementets
el anslutning ar inte något man vill ha. fungerar nog bättre med rostfritt kärl.

En hink är ju för det mesta välvd så det kan ställa till det med tätningen. Ett sätt att lösa det är ju att montera elementet i botten och ha det stickandes uppåt. Nackdelen med det är ju att det krävs att man kokar en viss mängd så man täcker hela elemten.

/Hans

hängande från ett snöre i taket kanske, slipper man ju paja hinken..

dä blir spännande dä här. Ja måste hitta på en lösning å koka utanför köket. Skulle vilja gö ett 50literskok egentligen. Te en någorlunda rimlig pännining, men klart ja ä beredd å lägga ett par tusenlappar, ällä tre, ällä nått. Hahaha. Bara man vet att dä håller nått år. Annars kan ja lika gärna kö på nå billigt alternativ. Dä ä kanon.

Detta kokkärl, visserligen bara cirka 38 liter men den har ett bra pris

http://www.joelvax.se/butik/produkter.p … 26sida%3D1

Kombinerat med ett värmeelement från Nettoparts.se som kostar 3-400:- så har du en skaplig vörtpanna för 1500 i runda slängar med med jordfelsbrytare, kablage och isolering.Jag kör själv med tvättmaskinselement, men i ett mindre kärl.

14 Senast ändrad av nils-alf (2010-09-27 22:05:57)

helt kanon. Tackar, tackar fö all hjälp. Dä här blir nog riktigt bra dä här. Sätter du in elementet från sidan i hinken då?

Jag satte elementet från sidan, men gick i funderingar på att placera det i botten men skrotade den idén. Kika här;

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2998

nu ä kokkärlet beställt.

Tittade på Pekkturs länk: Tänk bara på att det inte blir rätt kapslingsklass på anslutningarna, framför de blå kopplingarna så kommer du att få oisolerade ledare.

Salle

va innebär dä? Ja gick hem te en vän som ä elektriker igår å han lova mig å sätta ihop dä. Dä innebär inte att dä blir rätt, har flera vänner som jobbar som elektriker på bruket men dä ä ibland inte bättre än mig när dä kommer te el. Hahaha.

nils-alf skrev:

va innebär dä? Ja gick hem te en vän som ä elektriker igår å han lova mig å sätta ihop dä. Dä innebär inte att dä blir rätt, har flera vänner som jobbar som elektriker på bruket men dä ä ibland inte bättre än mig när dä kommer te el. Hahaha.

Haha ja Industrielektriker är en egen klass för sig. De är nog de lataste och mest insnöade elektrikerna som finns. Min bästa kompis har jobbast som det i bra många år och berättar ofta roliga historier om incidenter på jobbet (Ericsson Hudiksvall). Nu har han som han själv säger ett riktigt jobb på fält ist.

Ursäkta ett meningslöst inlägg. smile

Vet att vattenkokarelement släpper från sig krom om man kokar annat än vatten i dem. Jag brukade koka burksoppa i vattenkokare när jag var ung, dum,lat och nyss hade  flyttat hemifrån, såg ut som skit efter att tag... Elemntet alltså (Jag kanske inte var så snygg heller). smile

Är det samma prob med ett tvättmaskinselement?

nils-alf skrev:

nils-alf, jag menar inget illa och hoppas verkligen du inte tar det på fel sätt... Jag är verkligen ingen språkpolis, men för mig som inte har svenska som morsmål kan det ibland vara svårt att läsa vad du skriver. Bara så du vet... Hoppas du inte tar det illa upp. smile

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:
nils-alf skrev:

nils-alf, jag menar inget illa och hoppas verkligen du inte tar det på fel sätt... Jag är verkligen ingen språkpolis, men för mig som inte har svenska som morsmål kan det ibland vara svårt att läsa vad du skriver. Bara så du vet... Hoppas du inte tar det illa upp. smile

Samma här, får ofta läsa två gånger.
Dock har jag svenska som modersmål, men med en dialektal dragning till Tjörbu (Tjörn dialekt) som grund. Kan vara att dialekterna krockar när jag läser... Eller nåt...

Menar inget illa!

rutgersson skrev:
belgaren skrev:
nils-alf skrev:

Samma här, får ofta läsa två gånger.
Dock har jag svenska som modersmål, men med en dialektal dragning till Tjörbu (Tjörn dialekt) som grund. Kan vara att dialekterna krockar när jag läser... Eller nåt...

Menar inget illa!

Haha jag tycker det är skönt. Skriva som man talar. smile 

Jag är också dalmas.

Jag tror att det är med vilja för att häva fram sin lantliga bonnighet. GO Nils-alf! smile

ja ber om ursäkt om det blir rörigt. Dä började som en kulgrej men nu ä det svårt att skriva vanligt ha jag märkt. Hahaha. Men ja ska gö ett försök dä lovar ja. Ja tar inte alls illa upp. Min fästmö tyckte att ja skulle börja översätta filmer en dag när ja översatte over here mä hännä i bästa hollywood anda. Ja talar sämre än jag skriven dock. Hahaha.

jag har tycker mig å se att vattenkokarelementen inte håller måtten. Men  tvättmaskinelementen se ju i alla fall ut att va byggda fö å hålla.