Adnams the bitter klon?

Hej!

Är det någon här på forumet som har ett recept på någon god engelsk Ale eller en klon på Adnams the bitter?

/Richard

Sv: Adnams the bitter klon?

Är inte så förtjust i den typen av öl själv så jag är fel person att fråga, men här är ett av Jamil's recept  -

http://beerdujour.com/Recipes/Jamil/JamilsESB.htm

Hans recept brukar vara bra.

Eftersom hans recept innehåller en del maltsorter som inte finns att tillgå enkelt i Sverige så gjorde jag en liten "parlör"

Pale Malt Halcyon ------> Maris Otter Pale
Crystal 40L -------------> Thomas Fawcett Crystal
Crystal 120L ------------> Thomas Fawcett Dark Crystal               
Special Roast Malt ------> Bisquit (kvalificerad gissning)     

40L & 120L står för lovibond som är en annan skala än den vi använder oss av här i Svealand, här och i resten av kontinenten kör vi huvudsakligen i enheten EBC som i princip är det dubbla värdet. Så låt dig inte luras av olika enheter.

Om du säger vilken volym du planerar att brygga så kan du säkert få hjälp med att räkna ut mängd malt osv.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Adnams the bitter klon?

Thomas Fransson skrev:

40L & 120L står för lovibond som är en annan skala än den vi använder oss av här i Svealand, här och i resten av kontinenten kör vi huvudsakligen i enheten EBC som i princip är det dubbla värdet. Så låt dig inte luras av olika enheter.

Tack, det hade jag ingen aning om. Jag trode att humlegårdens Crystal 120-140 var samma som 120L.

Jag planerar att brygga 25 liter och använder mig av ett gratis program jag hittat på nätet, Brewtarget.

OG 1.044 
FG 1.012

5 kg Maris Otter Pale Ale
250 g Crystal 120-140 ebc
(50 g Carafa 800-100 ebc)

40 g Kent Goldings 70 min
20 g Kent Goldings 15 min
20 g Fuggles 0 min

IBU: 35

Jäst: London Ale III 1318

Jag är lite osäker om jag behöver behöver chokladmalten. Men gissar på att den blir för ljus utan. Det blir första gången jag provar London Ale III.

Vad tror ni om humle mängden? Jag vill gärna kunna känna något annat än humle.

Någon som vet hur man får fram den knäckiga maltsmaken?

Sv: Adnams the bitter klon?

Det är en riktigt trevlig jäst. Bryggde en trevlig porter med den en gång.
Humlen ser bra ut tror jag. Vet inte hur många ibu du har där.

Knäckigheten kommer från alla dessa trevliga engelska malterna. I synnerhet karamellmalten.

Det går inte på annat vis, lite som att försöka göra potatismos av ris wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Adnams the bitter klon?

Om du vill kan du även torrhumla med lite ekg, eller en blandning av de båda. Runt 30g i 3-4 dagar skulle jag gissa.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Adnams the bitter klon?

Adnam's bitter är nog den öl på systemet som gör brittiska ales bäst rättvisa. De flesta brittiska ale på systemet brukar vara rätt pappiga och trista, troligen på grund av att de inte tål den omilda behandlingen i transporten och förvaringen i värme och ljus på systemets hyllor.

Adnams bitter är inte riktigt en ESB utan mer som en Best Bitter eller liknande - alltså inte riktigt lika kraftig kropp och något lägre alkoholstyrka. Den har också en lite saltig mineralprofil, en del brukar prata om havssmak till och med. Jag vet inte riktigt hur man får till det men någon saltbehandling kan nog passa bra, i alla fall mer sulfater.

Kolla på det brittiska forumet Jim's beer kit. Jag har för mig att det är enbart palemalt + färgkaramell, Goldings bitterhumle + Fuggle arom- och torrhumle. För att få rätt färg får man väl köra med karamellmalt istället för färgkaramell men risken är att det blir för sött, så mäska lågt för rejäl utjäsning eller tillsätt strösocker. Jästen är jag osäker på, 1318 eller 1968 ger en trevlig fruktig och maltig karaktär men kanske 1028 skulle passa bättre med tanke på mineralkaraktären.

7 Senast ändrad av eklow (2011-01-22 21:22:58)

Sv: Adnams the bitter klon?

fresta skrev:

kanske 1028 skulle passa bättre med tanke på mineralkaraktären.

Var tvungen att öppna en Adnams The Bitter för att hitta de där smakerna du beskrev :-)

Funderar också på om 1028 är bättre, dels för att den jäser ut bättre och dels för mineralkaraktären. Man kanske får tillsätta lite havssalt för att få till den rätta smaken :-)


Trevlig helg