1 Senast ändrad av jrm (2010-09-23 13:57:35)

Vågar jag lita på en korrigerat hydrometermätning?

Problem: Min el cheapo hydrometer mäter fel - i vatten vid 20°C (kalibrerad vid 20°C) visar den +2°Öchsle...

Vågar jag lita på att felvisningen är linjär, dvs. då den visar +2 i vatten, kommer den att visa +2 för mycket vid alla mätningar eller blir felvisningen troligen större/mindre i sockerlösningen beroende på densiteten?

Jag lär väl byta ut den så småningom, men OG på det jag har i jäshinken nu stämmer ju nog inte helt...

Sv: Vågar jag lita på en korrigerat hydrometermätning?

Släng den och gör en notering vid dina mätningar.
Förmodligen är det linjärt om det är så att pappersbiten helt enkelt kasat en bit där i röret.  Bra att du kollade den. Sådant ska man alltid göra  med jämna mellanrum.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Lattjade lite med korrigeringsverktyget i BeerAlchemy, och det verkar faktiskt som att förhållandet är linjärt, både vad gäller SG och temperatur. Konstigt egentligen. Får ta och googla upp den där formeln och kika lite.

Think globally. Drink locally.

En tid har jag haft lite funderingar på att skaffa en refraktometer för att snabba på mätningar under bryggdagen, men på något sätt är jag lite mer sugen på att skaffa en bättra (mera exakt) hydrometer.... det har inte blivit av än, nu har jag ju en anledning....

Jag fundera lite på ett 3-delat hydrometersät. 3 st. hydrometer som mäter 0-50°Ö, 50-100°Ö och 100-150°Ö med 0,5°Ö noggrannhet...

Vi får se... det blir ju öl även jag inte vet om jag träffar alla "targets"...