Sv: Vilken är nästa öl ni ska brygga?

mans skrev:

-Någon öl med tall- och granskott

Det finns även en honung med smak av skog och gran, i fall du är intresserad

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:
mans skrev:

Nu kan jag inte komma ihåg vad ölen hette men en polare köpte med ett par flaskor tall- och gran öl från Berlin för några månader sedan. Det var på allvar riktigt bra! Om jag minns rätt så fanns där ingen humle utan all bitterhet och arom kom från gran eller tall. Du måste dela med dig med hur då går vidare i det här då jag och polaren är intresserade av något liknande till våren.

rutgersson skrev:

Nu kan jag inte komma ihåg vad ölen hette men en polare köpte med ett par flaskor tall- och gran öl från Berlin för några månader sedan. Det var på allvar riktigt bra! Om jag minns rätt så fanns där ingen humle utan all bitterhet och arom kom från gran eller tall. Du måste dela med dig med hur då går vidare i det här då jag och polaren är intresserade av något liknande till våren.

Kan det ha varit en berliner weisse mit schuss?

Jag ska snart kickstarta min bryggsäsong igen, efter att ha haft sommaruppehåll. Jag vet i alla fall några öl som är mer eller mindre spikade:

*Modernt humlad wienerlager
*Stone IPA klon
*Sydafrikansk suröl
*Någon alkoholsvagare amber/pale/brown ale
*Barleywine

Kristall-Klas skrev:

*Sydafrikansk suröl

tell me more! Har aldrig hört talas om denna ölstil! big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

belgaren skrev:
mans skrev:

Vill minnas att jag sett en sån på ICA, ja. Plockar nog på mig en burk nästa gång jag är där smile Tack för tipset.

Jag lovar att dela med mig av mina erfarenheter av rödbetor, skott och annat via lämpligt medium under hösten smile

Jäser: julöl

Chubb skrev:
Kristall-Klas skrev:

*Sydafrikansk suröl

tell me more! Har aldrig hört talas om denna ölstil! big_smile

Ja, jo, hrm, jag hade liksom tänkt att använda sorghum som jag köpt i sydafrika och majsflingor och pilsnermalt och så göra en surmäskning. Hade tänkt brygga den redan i början av sommaren, men jag sköt upp det. Jag tror att jag lade ut en fråga här i forumet i juni, om någon hade nåt tips. Kan väl säga att lite har klarnat sen dess, men att det mesta ännu är lite grumligt. I fråga om själva tillvägagångssättet, vill säga. Så jag ber att få återkomma med brygglogg från när det kommer att ha ägt rum, s a s.....

Arakun skrev:
rutgersson skrev:

Kan det ha varit en berliner weisse mit schuss?

Nej, det var ingen tysk utan en engelsman om jag inte minns fel. En "standard" ale med skott istället för humle... Skall leta lite i morgon och se om jag hittar något.

rutgersson skrev:

Nej, det var ingen tysk utan en engelsman om jag inte minns fel. En "standard" ale med skott istället för humle... Skall leta lite i morgon och se om jag hittar något.

En skotte kanske? Alba? http://www.williamsbrosbrew.com/histori … ?id=44#top

Jäser: julöl

Kristall-Klas, när du bryggt den vill jag gärna byta en flaska mot nått big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

mans skrev:
rutgersson skrev:

En skotte kanske? Alba? http://www.williamsbrosbrew.com/histori … ?id=44#top

Ajemän, Alba va det!
Bra skit som jag rekommenderar att testa om man får chansen!

Mitt nästa projekt är en 100% Bretty Blond som jag tillsvidare kallar "O jävlar vad brett!".
Sen bär det iväg:
* Harvest ale
* Imperial rumstout
* Hophead imperial stout
* Smokehead imperial otmeal stout
* Doppel weizenbock
* Doppel roggenbock
* Otraditionell välhumlad weizenbock

Ideérna är många och tiden knapp!

Gilgrim skrev:

Mitt nästa projekt är en 100% Bretty Blond som jag tillsvidare kallar "O jävlar vad brett!".
Sen bär det iväg:
* Harvest ale
* Imperial rumstout
* Hophead imperial stout
* Smokehead imperial otmeal stout
* Doppel weizenbock
* Doppel roggenbock
* Otraditionell välhumlad weizenbock

Ideérna är många och tiden knapp!

Jo, det var ju det där med tiden...

Drick mer Öl

Thomas Fransson skrev:

"Brygg sådant du inte kan köpa bra exemplar av på bolaget"

Helt å hållet mitt resonemang. Därför man brygger själv inte sant?

Peps... blev det en nochebuena klon?????

Öppnade en nu i kväll och avnjöt. En köpe då alltså. Mina egna är alldeles för mörka oka och betecknas mer som???????Svart bock med wienermalt. Undrar vad det kan vara.

Men just nu står en böhmisk pilsner i kylen och jäser. Hoppas på en god folköl här

Nästa blir sannolikt en nochebuena klon när jag kommmer hem från mexico i december. Då är man starkt i bryggartagen kan jag tro.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

I morgon skall den bryggas. Det hela gick i stå när sommaren kom. Har bara bryggt två öl sedan juni. Men nu skall det jävlar komma igång. Har en duktig upparbetad slurry (som i och för sig är en månad gammal, men det skall nog gå) av 2308, och alla andra ingredienser är på plats. Jag postar i den andra tråden när jag väl sätter igång.

Think globally. Drink locally.

Vi ska nästa vecka brygga en LCHF-APA, det vill säga en extremt utjäst APA. Helst ska OG ner till 0 eller under.
Om någon har tips på hur man får ner OG såpass, hojta gärna till.
Självklart kör vi låg inmäskning, en del socker och mycket jäst. Samt en massa humle.

http://www.olprovningar.se/

42 Senast ändrad av Raasken (2010-09-23 13:53:07)

Hej RickG!

No-Body varning utfärdas härmed!
Jag har haft en period med lågtemp och långmäskade brygder,
det gav utmärkta och lätta gräsklipparöl till den varmare årstiden. FG ~1007 och 4,2%

Men nu till höstperiodens bryggningar kommer jag nog att mäska
betydligt varmare än 62-63° just för att få till kroppen
som i sin tur kan bära upp humlen.

Ser fram emot att höra om både bryggning och slutresultat...
jag håller tummarna, men känner redan en viss tvekan inför resultatet.

Hälsar Ljungbys färskaste Body-Builder wink
Raasken

Ps Kör vinjäst eller champagejäst om Ni vill spränga tabugränsera wink

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

@ RickG

Det finns även amylaser som verkar bra vid låg temperatur (t.ex. sådant vi har i saliven, men det är lite för mycket lactobaciller på köpet skulle jag tro). Man kan köpa upprenade varianter av sådana och tillsätta under jäsningen så fortgår spjälkningen av dextriner ytterligare en tid.
En sort som är populär i USA är "Beano" (som egentligen verkar vara någon sorts "anti-gaser-i-magen" kapslar).
Jag tror (obs!=vet ej) att sådant där skumt s.k. "pilsner-enzym" som man kan köpa i en del bryggaffärer fungerar på liknande sätt. Prova detta på en förkultur eller något för att se effekten.

/Calle