Skitdator

Så jävla klart! Har väldigt ont om tid och ingen utrustning som funkar. I morgon ska ja hem å råna mossan på lite gardenakopplingar. Sen ska jag hem å brygga.
Alltså problemet är pengar, för överföring till mitt konto har dragit ut på tiden, vilket gjort mej helt pank. Får alltså inte tag i mina pengar. Men ska alltså kunna brygga en liten sats i morgon och kyla med spiralen är det tänkt.
Vad händer då? Jo datorjäveln lägger av....Igen! Förbannade DELL!!!!! Har suttit i kväll och knåpat ihop ett recept med beersmith med mäskning å allt. Så.... hur fan ska jag kunna få fram det nu? Helvete.

Tänkte brygga en Böhmisk pilsner. Kok ca 13 liter, 15 liter batch. Någon som vill kolla på ett recept till mej? 

Jag har pilsnermalt, tänkte använda lite cara pale. Finns mycket lite mittelfrü, northern brewer i massor, saaz, spalter select och saphir.

Vill brygga en väl humlad pilsner och jäsa ut den bra med 34/70 jäst. Skulle vilja ha instruktioner över mäskningen åxå.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

2 Senast ändrad av scaryeyes (2010-09-22 01:56:11)

Sv: Skitdator

ok... installerade trial version på laptopen.... Fick bli ett snabbrecept för att testa. Lite okul nu... spisen i detta huset går inte att koka vört på.... För dålig kräm. Men nu är det kylslinga som gäller, då kan jag inte koka i hinken, och plattväxlaren kräver rengöring, plus att jag måste hitta mina humlepåsar, vilka kommit bort i flytten givetvis.

Men nästa brygg blir med allt. Kokhink, recirkulation i mäsken och kok direkt efter mäsk i samma hink. Sen kyl via plattväxlare.

Men nu är det mest jäskylen som jag tänkte testa med detta brygget. Hoppas det funkar. Har använt starsan för första gången åxå.

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Bohemian Pilsner
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 15.00 L     
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.042 SG
Estimated Color: 8.3 EBC
Estimated IBU: 35.9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2.44 kg       Pale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC)            Grain        86.42 %       
0.31 kg       Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC)              Grain        11.11 %       
20.00 gm      Northern Brewer [8.50 %]  (60 min)        Hops         26.5 IBU     
11.66 gm      Saaz N.Z [8.50 %]  (20 min)               Hops         9.4 IBU       
3.49 gm       Saaz [4.50 %]  (0 min)                    Hops          -           
0.20 tsp      Irish Moss (Boil 10.0 min)                Misc                       
2 Pkgs        34/70 (Fermentis)                         Yeast-Lager               

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 2.83 kg
----------------------------
Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
75 min        Mash In            Add 7.37 L of water at 71.9 C       65.6 C

Va tror ni? Blir det en bra folköl tro? Hade lite dåligt utbyte tyvärr, så den hamnar en bit under 4%
Men gör absolut inget alls, då kan man ju dricka desto fler och fortfarande känna smak!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house