När ska man skörda pors?
Jag undrar om det finns nån speciell skördetid för pors? Är väldigt sugen på att brygga porsöl snart och tänkte ge mej ut på mossen imorrn.
Thobbe
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → När ska man skörda pors?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag undrar om det finns nån speciell skördetid för pors? Är väldigt sugen på att brygga porsöl snart och tänkte ge mej ut på mossen imorrn.
Thobbe
http://shbf.se/wiki/index.php/Humle
http://www.google.se/#hl=sv&source= … 654122f628
Det borde gå fint att skörda nu. Har inte varit ute och kollat själv, men kanske skulle man ta sig en sväng i veckan.
Jag var ut på mossen idag och skulle plocka pors. Min frus morfar visste en mosse där det skulle finnas massvis med pors så jag och min bryggkompis följde med honom ut i skogen och skulle plocka. Vi var osäkra på hur den skulle se ut men litade helt på den gammle mannen. Vi tyckte att bladen såg annorlunda ut mot vad vi sett på nätet men vi plockade en konsumkasse full. När vi kom hem så gick vi ut på nätet för att kolla bilder och jämföra. Och det visar sej att vi plockat en hel kasse skvattram
Jakten på pors fortsätter
Du känner igen lukten av pors direkt. Stryk bladen mellan fingrarna och lukta.
Fortsätt jaga. När ni väl hittat rätt kommer ni inte ta fel igen.
Det är inte den enda gången någon blandat ihop pors och skvattram ("getpors"). Ernst Kirchsteiger lyckades göra bort sig ordentligt i teve för ett år sedan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5662446.ab
Pors blir en meterhög buske med en rätt karaktäristisk form på bladen (och som sagt lukten): http://commons.wikimedia.org/wiki/Myrica_gale
Jag kanske är ute och cyklar, men jag jag för många år sedan gjorde porsbrännvin så tog jag nyutslagna blad på våren. De gamla höstbladen var beska och gav alls ingen god smak.
/Mats
Men de nyutslagna bladen luktar och smakar ju nästan ingenting? De behöver ju bli lite grova för att de skall få smak. Kanske skall man inte vänta till så här sent, i och för sig.
/Per
ja tog dom på försommarn. Dä smakade bra då enligt mig. Ja trodde inte dä fanns pors kvar nu. Hade ja vetat dä hade ja gjort porsöl hela sommarn. Men ä dä inte kottar man ska ha?
Från Bryggarwikin:
I Sverige nämns omkring humle i Magnus Erikssons landslag att den ej fick skördas innan bartelsmässa (24 augusti) medan pors fick skördas redan från olsmäss (29 juli).
Utifrån det så låter det väl som att man på den tiden då det var en vanligare ölkrydda plockade pors i augusti.
Nu blev jag ju bara tvungen att leta upp den nämnda lagtexten. ![]()
XXXVI. Flar man bast, ællæ bryter questir af eek, ællæ bryter pors, ællæ taker vilhumbla i annars manz mark, gelde ater skaþan ok meþ þre marker æn han ær laghlika til wnnin. §. 1. Huar sum bryter pors a bya almænningum, hæræz ællæ landz firi olafs mæsso dagh, varher takin meþ, böte siæx öra. Hente man humbbla af bya almænninge, hæræz ællæ landz fyri bartholomeus mæsso, böte firi tolf öræ; haui ængin vald æt kæra a han vtan rætter æghande.
Ojoj, det verkar som att Golfkompis och nils-alf måste böta! Hur mycket är siæx öra i dagens penningvärde? ![]()
trökigt. Ja ä fan pank nu. Skulle aldrig ha erkänt.
Ojoj, det verkar som att Golfkompis och nils-alf måste böta! Hur mycket är siæx öra i dagens penningvärde?
Runt 650 kr verkar det som. Dyr pors det där.
men när ja plocka hade kottarna redan börjat torka. Ä dä inte dom man ska ta?
Man kan använda både "kottar"(blomhängen) under våren och blad under sommar, men de ger lite olika karaktär. Har dock bara använt dem för snaps, men skillnaden i karaktär är nog samma om man kryddar öl. "Kottarna" är mer aggresivt aromatiska i karaktären. Höst har jag inte provat, men bladen doftar onekligen mindre då och de är ju ofta lite bruna och skruttiga.
/Calle
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → När ska man skörda pors?