1

ProMash

Hej,
köpte ProMash och är jättenöjd.
Det finns dock en term i mäskningsshemat som heter "Sparge". Jag kan inte hitta någon annan översättning än "stänkflaska" vilket ju inte kan vara rätt i sammanhanget. Helpfilen ger inte mycket heller. Någon som vet vad som menas?
/Hls
/Jürgen

Sv: ProMash

"Sparge" och "sparging" betyder lakning.

/Fredrik

3

Tack ska du ha Fredrik, jag misstänkte det men det är ju bra att vara säker
Hls
/Jürgen

Jag funderar över några saker i detta suveräna program.
Man kan ändra systeminställningarna så att man bland annat får metriska mått osv... Men vilken EBC-formel ska man använda? Traditionella eller nya? Och vilken IBU-formel? Alltså vad är det som används här i sverige?

Angående EBC färg (vilket jag antar du menar) så gäller
EBC = 1,97 * SRM
Finns det någon annan definition så är den fel.

6

Joel skrev:

Och vilken IBU-formel? Alltså vad är det som används här i sverige?

Hej,
IBU (international bitter units) är väl den enda som finns, eller hur?
Hls
/Jürgen

Jag använder Tinzeth för IBU-beräkningarna. Det är den jag funnit fungerar bäst. För EBC är det den "nya metoden" som skall vara mest tillförlitlig enligt Promash Forum.

/PeO

Jag tolkar det som att Tinseth stämmer bäst med de IBU-värden som finns på våra svenska öl. Då kör jag på det också...

Danke schön!

9 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-04 11:41:36)

Tinseth gjorde sina tester på amerikanska bryggerier och hembrygder. Huruvida detta skulle stämma bättre eller sämre för svenska öl ska jag låta vara osagt.

Vad man bör känna till är att Tinseths mätningar gjorts med humlekottar och humlepuckar.
Pellets ger c:a 20% högre beska per viktenhet (gram, oz eller vad man nu gillar att mäta i).

Då detta är en tråd om ProMach så har jag en fråga.

Jag har köpt programmet och fått lösenord för att ladda ned programmet. Men mitt problem är att min bryggardator inte har koppling till Internet. Går det att ladda ned programmet och bränna det på en CD för att installera på min bryggardator?

Eller måste man köra installationen direkt från ProMach hemsida?

/Rune

Det går alldeles utmärt att ladda ner den och köra installationen "offline" så att säga. Om du har fått ett email från Jeffrey Donovan (han som skrivit Promash) så står det var/hur du ska ladda ner den.

-= Ken =-

Tack Ken!

Det var ju som du sade inge problem.
Nu gäller det bara att tränga in i ProMash alla hemligheter.
Vore intressant om det är någon som vill dela med sig om det fins några speciella trix man bör veta om ProMash.

/Rune

13

Hej,
jag tycker att du kör genom menyerna och återkommer här med eventuella frågor, jag lovar att svarar om jag kan.
Hls
/Jürgen