Mitt första öl recept är det ok?

Detta recept är delvis inspirerat av andra men jag har gjort lite ändringa. Det är meningen att det skall efterlikna en Bishop Finger.
20Liter Surf Brew Finger
4,63kg Pale Malt(2 Row)Bel (5,9 EBC)

0,43kg Caramel/Crystal Malt- 80L (157,6 EBC)

0,15kg Amber Malt (43,3 EBC)

24,00 gm Target [11,00%] (60 min)

14,00 gm East Kent Goaldings [6,5%] (15 min)

14,00 gm East Kent Goaldings [6,5%] (5 min)

14,00 gm East Kent Goaldings [6,5%] (Dry Hop 3 dagar)
1 Pkgs SafeAle English Ale (DCL Yeast #S-04)

Est OG 1,056. Est FG 1,014. Est alcohol volym 5,36. Bitter 36,1 IBU. Färg24,1 EBC

Varför köpa allt när man kan göra själv!

2 Senast ändrad av megen (2010-09-16 20:35:15)

Sv: Mitt första öl recept är det ok?

det enda jag kan säga om ditt recept med min erfarenhet är att du ska använda två pkt torrjäst, ist för ett.

Ok! smile Brukar inte måttangivelserna hålla måttet? I sådana fall får jag tänka på det i fortsättningen.
Sätter du en förgästkultur? Eller räcker det med att hälla i som det är?

Se den här tråden för diskussion om torrjäst och förkulturer: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3412

Jäser: julöl

megen skrev:

det enda jag kan säga om ditt recept med min erfarenhet är att du ska använda två pkt torrjäst, ist för ett.

Inte enligt Mr.Maltys pitching rate calculator.... Men jag är ingen expert på torrjäst, det använder jag baka för att baka bröd.

http://saccharolicious.blogspot.com

Jag skulle även föreslå att du använder dig av engelsk basmalt också om du inte redan lagt din beställning. Se det som skillnaden mellan heinz och felix ketchup, same same but different wink dvs dom gör sig olika bra i olika sammanhang.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av oso1978 (2010-09-17 09:28:06)

Det får jag ordna nästa gång jag gör engelsk Ale. Har 10kg Pale Malt(2 Row)Bel hemma, som jag har sedan min första bryggning som jag tänkte göra åt först.
Tack för tipset!

belgaren skrev:
megen skrev:

Inte enligt Mr.Maltys pitching rate calculator.... Men jag är ingen expert på torrjäst, det använder jag baka för att baka bröd.

jag vet inte jag har alltid sett till att ha mycket aktiva jästceller och utjäsningen är nog det enda som jag aldrig haft problem med. Bättre att ligga lite över marginalen än alldeles vid.

Jag har använt samma jäst flera gånger. Den jäser bra. Om man mäskat rätt och har en hyfsad jästemp tror jag inte att det ska vara några problem med utjäsningen. Men! Det är trist att hamna i ett läge där jästen inte räcker till. Og är lite högre än vad jag brukar ha. Vet inte hur 04 brukar bete sig. Den är däremot rätt billig. På en jästemp omkring 21 skulle jag utan eftertanke slänga i 1 paket. Om du vill ha marginaler så ta 2 särskilt om jästempen går neråt ex i källaren.. Men jag är själv ny. Ommjag inte missminner mig gav också 04 en jästton vilket kanske paradoxalt skulle kunna motivera 2'paket ( med jäst som tuggar ger mindre jästsmak enl. vad jag läst).

Personliga  reflektioner. 
Mvh love

Ljög i ovanstående kommentar. Kollade min logg för en brygd i somras. Hade då ett OG på 1060. Batchen var på 25 liter och vi kom utan problem ner till 1010 i FG. Men jästempen var lite högre. Jag vidhåller om att jag absolut inte skulle tveka på bara 1 paket.

Mvh
Love

Jag tycker som så -
Brygg din öl som du tänkt. Flaska och drick den, analysera den och återkom sedan med dina eventuella önskemål om förändringar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack det skall bli. Har haft inloggningsproblem så därför det sena svaret.

Skit Skit Skit! Jag togför givet att jag hade Target [11% Alfa] Men hade Saaz 3,1% och East kent goldings 6,5% hemma det kokar vad göra? Använda Ekg Som bitter men i´större mängd?