Julöl 2010
Så är det inte dags att börja fundera på vad årets julöl ska bli för något? Tänkte vi kunde viga en tråd till att diskutera och bolla idéer kring årets julölar.
För min del blir det den första julölen någonsin. Har inte riktigt bestämt mig vad jag ska brygga för något. Kriteriet är att man ska kunna bjuda släkten som till stor del INTE är ölintresserade och få ett gott och positivt överaskande utlåtande. Jag hade tänkt mig något med kryddor i, men väldigt försiktigt kryddat, vill inte göra en flytande pepparkaka
Jag har egentligen två grundalternativ, antingen gör jag en öl som passar bra till julbordet eller en mer mustig öl som passar bra som "vintervärmare" efter julbordet. Om det blir öl till julbordet så funderar jag på en pale eller brown ale med väldigt subtil kryddning med kryddor som återfinns på julbordet t.ex kryddpeppar. Om det blir en vintervärmare så funderar jag på en brown ale eller porter med rostade havregryn och någon lättare kryddning med kryddor som ofta finns i efterätterna kring jul t.ex. vanilj, kardemumma eller kanel.