Ginger ale-experiment

Godmiddag

Inmundigade igår en Crabbie's Ginger Beer som finns på systemet för tillfället. Synnerligen uppfriskande god, särskilt för sådana som jag som älskar ingefära i alla dess former. Möjligen var den något söt för min smak, men ingefärasmaken satt där den skulle!

Fick idag för mig att brygga någon slags ingefärsdricka. Komponerade ett recept enligt följande:

5 liter vatten
600 gram socker
300 gram färsk skalad och riven ingefära
Saft + skal från 1 lime
Saft från 1 citron

Kokade samman allt under tjugo minuter, silade av, kylde och tillsatte Wyeast Northwestern alejäst (enligt modus operandi Cajsa Warg).

Någon annan här som mixtrat med egen ginger beer? Erfarenheter? Kommer min smaka skit eller tårta?

Sv: Ginger ale-experiment

Men var är malten?

Nädu, det där blir inte öl, det blir någon slags alkomäsk. Sockret kommer jäsa ut till 100% och ge ungefär 6% alkohol, ingen sötma. Tror inte jag hade velat dricka det.

Think globally. Drink locally.

Utan malt blir det såklart ingen "ale", men jag har gjort en liknande dryck fast med något mindre än halva mängden socker du har i receptet (d.v.s det landar då på strax under 3%). En annan skillnad är att jag bara använde riven ingefära och socker (ingen citron) och bara värmde snabbt till 80 grader för att pastörisera (ville inte koka bort den fina aromen från den färska ingefäran). Jäsning gjordes med engelsk jäst vid 18 grader, och jag måste säga att resultatet blev mycket lyckat!!!! En torr frisk cideraktig dryck med ett härligt litet "efterbränn" från den färska ingefäran (tugga färsk ingefära så förstår ni vad jag menar). I mitt tycke oändligt mycket godare än de ganska unkna (och översöta) öl-baserade "ginger-ales" jag provat innan.
Tycker absolut du skall prova, men dra ner på sockerhalten rejält så riskerar du inte att få finkelaktiga "mäsk"-smaker (och avsätt en del av sockret till flaskor om du tänker flaskjäsa). Ta även rejält med frisk jäst då vätskan är näringsfattig och inte kan försörja någon större tillväxt av jästen.

/Calle

Tackar för tipsen! Kanske får införskaffa lite jästnäring imorgon. Tillsatte iofs två deciliter aktiv slurry till fem liter så det kanske räcker ändå. Får se hur jäsningen utvecklas.

Är väl beredd att medge att sockermängden kanske blev lite stor i stundens hetta. Men jag gjorde en liten batch bara för prova. Får nog brygga ett par ggr för att hitta ett schysst recept.

Nu när jag undersökt saken lite mer så verkar det ju mer avancerat än man kan tro att brygga ginger beer (som trots namnet traditionellt inte innehåller varken malt eller humle). Enligt den engelska wikipediasidan http://en.wikipedia.org/wiki/Ginger_beer så är det tydligen en kombination av saccharmyces och lactobaciller som ska till om man ska göra det på riktigt. Herrejisses!

Alkomäsk, haha! Ja, det återstår att se om jag vill dricka det. Ingefära ska ju dock vara bra för immunförsvaret, så man kan ju se det som medicin om det skulle bli så att det smakar skit!

Experiment är alltid av godo. Rapportera gärna hur det blev.

Nu kan jag stolt (?) meddela att det vart skit av alltihop. En mycket sur dryck med viss mäskkaraktär, åkte rakt ner i vasken. Olyckskorparna hade helt rätt denna gång. Ska testa enligt "CalleT-metoden" nästa gång det blir av så får vi se om det kan bli drickbart. Mindre socker och inga citrusfrukter. Och så inte koka utan bara värma på lite.

Bättre lycka med nästa batch då!
Själv blir jag lite sugen på att  prova hela lactobacillgrejen näst gång jag kör
men det blir nog till sommaren.

/Calle

Masade mig iväg till wikipedia, och den här GBP-organismen verkar ju väldigt spännande! Artikeln antyder att det går att få tag i GBP via kommersiella jästbanker, är det någon som vet vilka och var man kan köpa den? Någon som provat att brygga med den?

10 Senast ändrad av Ölof (2010-12-18 10:35:23)

Hittade en firma i London som säljer dehydrerad GBP över nätet till det smått hutlösa fraktpriset 20 pund. http://www.retro-culture.com/ginger-beer-plant.html

Lite sugen blir man ju allt. Skulle ju vara kul att prova i ölbryggningen också.

Edit: Ah, det var 20 pund inklusive frakt. Får bli en beställning efter nyår tror jag bestämt.

Testa gärna att göra sima om du är nyfiken på att experimentera. Det går att göra på ex antal vis!
stark,svag,med eller utan citrus,ingefära,russin,malt,muskvadosocker,honung,enbär osv..
Jag har från&till bryggt och det har blivit mycket smaskigt många ggr smile

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=26568.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=57177.0

mvh H

Varför inte testa "ölsats"
det finns Copers Gingerbeer inte testat
men
organ's Ginger Beer har jag testat några gånger mycket gott
Vill man ha lite sting kan man tillsätta 5cm hackad i jäsningen 

http://www.humle.se/punbb/images/upload … single.jpg