3 frågor

Hej.

Har provat göra 2 st bryggder tidigare med maltextrakt, har inte lyckats riktigt bra... har fått det att jäsa ut bra och så, men inte blivit nöjd med smaken.  Tänkte prova en tredje nu, men har 3 frågor.

1.  När ni tillsätter förkulturen till vörten, häller ni i allt? alltså med sedimentet eller lämnar ni det kvar i flaskan?

2.  Ni som tappar på pet-flaska, hur mycket socker tillsätter ni för att få en bra kolsyrning till 1,5 L öl?. (helst i xx- teskedar)

3. Hur viktigt är det med en omtappning?

tack på förhand

Sv: 3 frågor

Hej!

Kan du sätta fingret på vad du inte är nöjd med?

> 1.  När ni tillsätter förkulturen till vörten, häller ni i allt? alltså med
> sedimentet eller lämnar ni det kvar i flaskan?

Det är sedimentet som innehåller mest jäst, det ska inte hällas bort, då blir det tokigt för då häller du bort den jäst du kämpat för att odla upp.

Ska du hälla bort något är det den klara vätskan och bara använda sedimentet.

> 2.  Ni som tappar på pet-flaska, hur mycket socker tillsätter ni för
> att få en bra kolsyrning till 1,5 L öl?. (helst i xx- teskedar)

Jag tappar förvisso min öl på PET flaskor, men ej kolsyrad. (Jag kolsyrar när jag dricker.)

Som en tumregel kan man säga att 1 gram rent socker ger ca 2.7 dl ny kolsyra. Sen kan man själv räkna ut hur mycket ha vill ha i beroende på storlek på flaskorna, hur mycket som redan finns i efter jäsning, och vilken slut vol/vol CO2 man vill ha.

Men 9g socker per 1.5 liter öl borde ge rätt ok kolsyra (ca 2.5 vol/vol eller så).

9g socker strösocker borde vara ca 2 tsk.

> 3. Hur viktigt är det med en omtappning?

Inte nödvändigt. Det kan finnas både fördelar och nackdelar med omtappning. Vissa tappar om, vissa inte. Det säger väl en del om hur "viktigt" det är smile Du kan gott låta det jäsa ut och klarna i samma kärl.

/Fredrik

Sv: 3 frågor

Pilsner skrev:

2.  Ni som tappar på pet-flaska, hur mycket socker tillsätter ni för att få en bra kolsyrning till 1,5 L öl?. (helst i xx- teskedar)

Jag tappar på 33cl-flaskor, och tar 1/2 tsk primingsocker per flaska; har inte kvar beräkningen som ledde mig fram till det måttet, tyvärr, men det funkar bra. Så två tsk för en 1 1/2-litersflaska borde väl stämma bra.

Think globally. Drink locally.