Byta carapils mot special B. Experiment. Tokigt?

Hej
Bryggde för ett par veckor sedan följande öl:

J&B 1st allgrain pale ale
American IPA

Type: All Grain
Date: 2010-08-09
Batch Size: 15,00 L
Brewer: J&B
Boil Size: 18,00 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min  Equipment: Love 
Taste Rating(out of 50): 35,0  Brewhouse Efficiency: 75,00
Taste Notes: 

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
3,10 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 91,99 %
0,21 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 6,23 %
0,06 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 1,78 %
15,00 gm Chinook [13,00 %] (60 min) Hops 32,0 IBU
10,50 gm Cascade [5,50 %] (25 min) Hops 6,6 IBU
10,50 gm Cascade [5,50 %] (20 min) Hops 5,7 IBU
10,50 gm Cascade [5,50 %] (15 min) Hops 4,7 IBU
10,50 gm Cascade [5,50 %] (10 min) Hops 3,4 IBU
10,50 gm Cascade [5,50 %] (5 min) Hops 1,9 IBU
10,50 gm Cascade [5,50 %] (0 min) Hops - 
10,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (0 min) Hops - 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,051 SG
Measured Original Gravity: 1,050 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,89 %  Actual Alcohol by Vol: 5,21 %
Bitterness: 54,4 IBU Calories: 465 cal/l
Est Color: 9,6 EBC Color: Color 

Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge Total Grain Weight: 3,37 kg
Sparge Water: 12,59 L Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C TunTemperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,4 PH

Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge Step Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 8,79 L of water at 74,4 C 67,8 C

Smakar jättegott, fruktig, blommig. Orginalrecept på SHBF men vi la till lite amarillo på sista given. Kanske blev lite väl blommigt för våran smak men det smakar välgjort och friskt.
Det som saknas tycker jag är lite mer kropp dock. Skulle gärna få lite mer karamellig och maltig smak. Jag har både aromatic och special B hemma förutom rena brända malter. Tanken jag har är att helt enkelt byta ut carapilsen mot special B för att se var jag hamnar. Lite för att lära känna malten på ett öl jag vet hur det smakar utan särdeles mycket karamellmalt men också förhoppningsvis för att ta mig närmare dit jag vill. Är ju novis så frågan är bara - det kommer väl inte smaka rävpiss med den ändringen? I så fall står jag över mitt försök.

Mvh
Love

Sv: Byta carapils mot special B. Experiment. Tokigt?

Klart du ska testa. Ölen kommer inte bli förstörd bara för att du pytsar i 6% special B i maltgivan. Vill du ha mer kropp kan du ju mäska lite varmare också. Har man mycket humle i ölen tycker jag man behöver mycket karamellmalt också för att väga upp.

Varför inte testa att ta bort 25min, 15min och 5min humlegivan och ersätta dina specialmalter i receptet ovan med 200g special B och 100g Aromatic så får du en mer maltorienterad öl, troligen även den riktigt god.

Det låter som en ganska god idé, kan jag tycka. Special B ger dig ju både restsocker och melanoidiner (ett annat namn på Special B är "Cara-aroma", alltså någonting i stil med karamell-melanoidinmalt).

Jag är en stor vän av melanoidinmalt (aromatic), men det är inte precis kropp och fyllighet du får av den malten, så jag skulle nog börja med att helt enkelt byta ut din Carapils mot Special B. Jag är å andra sidan ingen stor vän av ölstilen APA, så du får ta min rekommendation med det i åtanke.

Och observera att ölen inte kommer bli "pale" om du gör såhär.

Think globally. Drink locally.

Ja men då provar jag. Jag är ju som sagt novis. Jag funderade på om jag helt enkelt skulle öka mäsktempen till 70-72 och behålla receptet orört men ger det verkligen en stor skillnad? Så håär i efterhand kan jag ju också fundera på om inte en ny termometer måste införskaffas. Utjäsning till 010 får mig att misstänka att mäsktempen var lägre än den termometern angav. Lite mer icke förjäsbart socker hade jag kanske väntat mig och Beersmith anser ju också att jag borde legat lite högre i FG.
När den dricks iskall så är den strålande god, väldigt frisk men när den är lite varmare smakar den lite för tunt.

Men men. En sak i taget. Jag provar special B. Förresten. Aromatic ger inte så mycket kropp skrev du? Betyder det att malten har mycket spjälkbara sockerarter och att smaken den ger mest kommer från mer karamelliserat socker?

Mvh
Love

Nja, det kan man kanske säga. Aromatic/melanoidinmalt handlar mer om maltighet än om fyllighet och restsötma. Karamellmalt handlar mer om fyllighet och restsötma än om maltighet. Special B är lite av både och, plus en del annat.

Det här är lite svårt att förklara bra, känner jag. Bäst är att prova lite olika varianter och se hur det smakar. Det som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet är att maltighet och fyllighet är olika storheter. Fyllighet och restsötma är också olika storheter, men det är nästan ännu svårare att reda ut.

Hehe!

Det är spännande det här med öl! Synd att det tar ett par veckor innan en batch är klar. Man blir ju liksom lite i gasen och vill myvket ibland. Tack för synpunkter iaf.
Mvh
Love

Jo men visst är det! En rekommendation som jag ger alla är att brygga ofta. Brygg hellre mindre batcher och ofta än stora batcher och sällan. Eller brygg stora batcher då och då och små batcher däremellan.

Brygger man typ en gång i veckan eller så blir allting som har med jäst att göra så mycket enklare. Adjöss förkulturer med allt desinficerande och slabb. Jobba upp jästen med en 5- eller 10-litersbatch veckan innan i stället. Mäska över natten (många kör så) eller över dagen (min metod just nu).

Mäska över natten? Typ 8 timmar då eller? Låter skumt

Ja, peps, det låter som det blir rätt långa mäskningstider. Du lär knappas ha problem med utjäsning va?
Jag håller mig för närvarande till 15 liters batcher. Det blir ungefär 2 backar 33or när hela processen är färdig. Jag brygger ihop så en back var är ok, men om det är en god öl så är edet lite klent. Jag skulle också gärna brygga 1 batch/vecka men har småbarn och fru och det tar lite för mycket tid. Dessutom har min konsumtion gått upp en del sen jag började, mest enstaka öl/dag men ändå, det är så lätt att ta upp en flaska från källaren och man är ju så nyfiken på hur det smakar. Omkring 1 batch varannan vecka tror jag är ok för mig.

Men det där med nattmäskning lät lite intressant. Berätta mer.

Love

Det finns några trådar om det på forumet:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=818
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1974

Plus en hel del inlägg i frågan från den notoriske nattmäskaren Raasken.

Hello Love!

Klart att du ska byta till Special B för ett test.
Så här skrev jag i mina anteckningar när jag gjorde "malt-te" på några olika specialmalter:

"Varmvattentestet: Russin, Sviskon, Bröd, Beska, Syra"

men det är endast min personliga bild!

Betr overnight mashing:
Två huvudspår som jag ser det.

#1  Mäska in vid riktigt låg temp och håll den hela natten. 62-65°
Behöver troligen kanoneffektiv isolering eller kontollerad värme + omrörning.
Var sedan social och umgås, ät, drick och lyssna på bra musik och bli glad och lätt till sinnet.
Dagen efter så tillför du ny energi till din något avsvalnade mäsk och uppnår ånyo dina 78°.
Resten må vara en känd process wink

#2  Kör ditt planerade mäskschema inkl utmäsk till 78° på kvällen, isolera med vad du har till hands.
Var sedan social och umgås, ät, drick och lyssna på bra musik och bli glad och lätt till sinnet.
Dagen efter så tillför du ny och något större dos energi till din något avsvalnade mäsk och uppnår ånyo dina 78°.
Resten må vara en känd process wink

ps. Peps du vet väl att jag redan nattmäsk-indoktrinerat Doktorn i Blekinge...
för att gå iland med det så behöver man rejäl Karma lol

Mvh Raasken
Your lokal nightmare

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag kör en tredje metod:

#3  Mäska in vid ganska hög temp och håll den hela natten. 68-69°
Behöver troligen kanoneffektiv isolering eller kontollerad värme + omrörning.
Dagen efter så tillför du ny energi till din något avsvalnade mäsk och uppnår ånyo dina 78°.

Det skulle vara skoj att se hur attenuationen påverkas av lång mäsktid, liknande det här experimentet:
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ma … entability
Problemet blir ju att ett sånt experiment förstås skulle innebära ett minimum av att vara social och umgås, äta, dricka och lyssna på bra musik och bli glad och lätt till sinnet. Och det är väl det största hindret för att dylika experiment någonsin kommer förbi planeringsstadiet.

Special B i en APA? Ja, varför inte. Testa! Kanske börjar dra lite mer åt amerikansk brown ale-hållet fast med russintoner.

Jag bryr mig inte så mycket om öltypen el. Definitionen. Smakar det gott är jag glad. Det jag gärna skulle vilja få fram är lite Samuel adams karaktär i restsötman el kroppen. Jag har förstått att de använder sig av dekoktioner delvis och därför kanske det är rimligt med en malt som ger ett melanoidinbidrag. Deloktionsmäskning är svårt att hinna med på en bryggkväll. Oas så är ju humlen aldeles för hög och framträdande i förhållande till exv sammadams Boston Ale och humlesorterna stämmer ju inte heller men ni kanske förstår vad jag menar?
Smak