Buskisbrygd - att brygga på ett 200-liters bourbonfat!

Hej alla bryggerister!

Jag och tre medlöpare har tillsammans investerat i ett 200liters bourbonfat. Vi har också skaffat ett sjuhelvetes stort kar att mäska/laka/koka i och vi siktar in oss på att göra första brygden på 100 liter öl. Vi kommer att lagra i ett uthus som håller ganska jämn temperatur på pass 9 grader - så första ölet på det här sättet blir en lager.

Jag tänker mig att vi kör på en tjeckisk lager - och vi kommer använda oss av brew-in-bag metoden för att undvika att behöva flytta till lakkärl.

De ingredienser jag tänkt använda är ljus pilsnermalt, lite carapils, humle, irish moss och jäst. Dock är jag lite osäker på hur man beräknar mängden för 100 liter, har inte hittat nåt recept på det, särskilt inte då mängden malt kan variera lite vid brew in bag metod. Jag undrar också om ni har några tips på vilken jäst och humle som är bäst att använda.

Bilder och uppdatering utlovas vad det lider, jag vill gärna komma i kontakt med någon som har erfarenhet av att brygga bronto-satser!

/Buskis

Sv: Buskisbrygd - att brygga på ett 200-liters bourbonfat!

Om jag förstår dig rätt så tänker ni jäsa ölen i bourbonfatet? Låter som ett roligt projekt. Har ingen av er bryggt öl tidigare? I så fall förutspår jag att ni kommer få uppleva en hel del spännande situationer när ni gör den första batchen.

När det gäller de mest elementära frågorna om bryggning (såsom hur man beräknar malt- och humlegivor) brukar vi på forumet hänvisa till shbf's bryggarwiki, där finns bra information om det mesta man behöver veta.

Och lägg gärna upp bilder och uppdateringar, det låter som sagt som ett spännande projekt.

Think globally. Drink locally.

Jag antar att du menar större bryggningar när du säger brontosatser. Vi brukar brygga 350 literssatser några gånger om året. Men det är ingen större skillnad att brygga 20 liter och 350 liter. Bara större grejer.

Hur har du löst det med kylning av dina 350-literssatser? Vilken temperatur är det när du börjar kyla, och till vilken temperatur kyler du, och hur lång tid tar det. Vi siktar på att använda en 8m kopparslinga som får ligga i älven, sedan låta koket rinna genom slingan och till jästunnan. Frågan är bara om vi lyckas kyla det tillräckligt för en bottenjäsning, och tillräckligt snabbt för att klara bakterierna... räcker det om man lyckas kyla ner det under en halvtimme?

Vi kyler med en ganska stor plattvärmeväxlare. Efter koket låter vi humlen sjunka till botten i ca 30 minuter och vi har ett rör som sticker upp i botten på grytan så att vi inte får me massa humle genom kylaren.
Jag har ingen erfarenhet av kylare med kopparslinga som vörten rinner igenom. Jag använder en vanlig kopparspiral som kylvatten går igenom när jag gör 20-90 liters satser. Det räcker gott och väl att kyla ner på en halvtimme. Min minsta kylslinga tar 45 minuter på sej med 20 liter vört och jag har inte haft några infektioner. Innan jag skaffade kylslinga så lät jag grytan stå ute på bron över natten för kylning och hade inga infektioner då heller.

Vi har nu inhandlat till vår första sats - 25kg pilsnermalt, 5kg carapils, 5 kg caraamber, magnum kottar 100g, tetnanger kottar 100 g och saaz kottar 200g samt två förpackningar wyyeast pilsnerjäst (färsk). Det jag undrar är - räcker det här till att brygga 100-150 liter eller måste vi öka mängden humle eller jäst?

buskisbryggarn skrev:

Det jag undrar är - räcker det här till att brygga 100-150 liter eller måste vi öka mängden humle eller jäst?

Malten räcker utan problem. Humlen räcker nog också, lite beroende på vilken humleprofil ni eftersträvar. Stor beska? Stor arom?

Däremot kommer ni nog att behöva mer jäst. Wyeast säger att man kan använda ett Activator-paket direkt i 20 liter vört, men många tycker att det är i underkant - särskilt om man vill brygga lager. Till 100 liter ska ni nog ha åtminstone tio paket om ni inte tänkte göra en förkultur. Ett bra alternativ är annars just att odla upp en rejäl förkultur från de två påsar ni har... Och om det känns för bökigt så bör ni nog överväga torrjäst.

Jäser: julöl