1 Senast ändrad av viiktor (2005-05-16 19:03:07)

Koka i jäshink

Jag är ett steg ifrån att kunna brygga med bara malt, jag har byggt ett mäsk/lakkärl och en nersänkningskylare, men nu till problemet, jag behöver ett bra kokkärl till ett rimligt pris.

Jag har väldigt svårt att hitta en kastrull som är ca 30 liter till ett pris jag har råd med, därför tänkte jag att man kanske skulle kunna instalera ett vattenkokar element (minst 2000w) i en jäshink, eller tål dom inte dom temperaturerna? Dom tål ju iaf uppåt 70-75.

Sv: Koka i jäshink

http://home.chattanooga.net/~cdp/boilold/boiler.htm

Kollat lite på den här. Verkar som om plasten blir lite mjuk men ändå håller bra. Kanske bäst att testkoka den innan med vatten så man slipper en katastrof på bryggdagen.

Jag har kört med en plasthink med ett vattenkokoarelement i. Jag har använt kärlet både till att värma lakvatten i samt att koka vört i. Kärlet fungerade bra, men el-säkerheten var inte den bästa. (Vattenkokarelementet gav dessutom upp efter några användningar).
Glöm ej att jorda och använd jordfelsbrytare!

hej

köp en superb 30 eller 50 l-rostfri kastrull från AS storkök i skellefteå. de kostar ca. 1250 kr inkl. frakt. de är verkligen rejäla med tjock botten och kraftiga handtag. jag tycker det är ganska billigt jämfört med allt trams man hittar på ÖB och rusta för hälften av priset!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Jag har samma problem. Jag använder för tillfället med flera 15 liters kastruller. Det är väl den största storlek jag hittat billigt. Fungerar ju rätt ok. Som tur är har jag en sk. extra bred spis i köket, med extra mellarum mellan plattorna så jag kan få plats med 4 stora kastruller på alla 4 plattor samtidigt. 

/Fredrik

Skulle en sånn här kunna räcka om man gör 19 liters batcher?

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a … _id=SE-810

Den är ju inte så fruktansvärt dyr, måste ju ha råd och köpa en maltkross ochså...

Hej,

jag brukar köra mina 19 liters batcher i 25 liters konserveringsapparat. Det går alldeles utmärkt för infusionsmäskning. Vid dekoktionsmäskning använder jag dessutom en 6 liter pastakastrull.

/PeO

ok bra, får nog bli en sånn kanske smile

Jag håller på att leta efter ett lämpligt kok/mäskningskärl och har hittat en konserveringsapparat som jag tror skulle fungera bra att brygga öl med. Det är en rostfri behållare på 29 liter med inbyggt värmeelement och termostat. Priset ligger på ca. 1500 kr + frakt från tyskland. Efter det verkar som om fler här kunde vara intresserade kanske man kan gå ihop och på så sätt pressa ner priset och frakten lite grann?

Här ska jag skriva nåt finurligt när jag kommer på nåt.

låter lite som den här?

http://www.brouwland.com/egoracatalog/s … p;count=21

Hej!
Någon som har en rostfri honungskärl från Töreboda biredskap ?
Undrar vad dem har för godstjocklek. Kan man ställa den på spisen utan att bränna vid, om man rör om titt som tätt ? Vid vörtkok.
harry .

Åter till trådens ursprungliga ämne; Hur fungerar det att koka i jäshink?
Jag kan svara själv att jag provat, men inte i ölbryggar-sammanhang.
Det fungerar bra - jag monterade ett element från en vattenkokare som jag slaktat, visst blev plasten lite mjuk men inte så att den tenderade till att gå sönder.

Men, då har jag själv en fråga: Hur väl lämpar det sig att koka vört i en plasthink med värmeslinga?
Det bör ju kunna bli problem med socker som bränner vid elementet, eller?

Finns det andra nackdelar?

Det är ju riktigt praktiskt om man kan sätta upp ett 3-stegs hemmabryggeri med eluppvärmda jäshinkar i stället för gasolbrännare och tunga rostfria kokkärl