Jästemp-kyskåp-coolcrash-tid

Nu har jag ett litet dilemma här.
Varför är bostäder alltid utformade för att inte ha plats för extra kyl????

Nåja, men om man tänker att man baxar in en extra kyl. Jäser i den 1-2 veckor vid 8-12 grader, sen sänker tempen för cool crash. Ska då jäshinken stå där i 4 veckor är man ju ändå låst och kan inte brygga på 6 veckor.
Efetr det har jag bara möjlighet att lagra ölen i rumstemp. Problemet är att mitt förråd inte är isolerat och går således inte att använda på vintern och sommaren.

Nu kommer jag väl mest att använda partyfat och köra kolsyra i från nån hemmabyggd mojäng som inte är klar, så det är ju lite enklare med lagringen pga det.

Nu har jag tänkt lite ytterligare..... Jag vet att Cuautemoc kallagrar nochebuena endast 2 veckor vid -1, sen filtrerar. Därefter är ölen klar för försälning. Så vill jag åxå göra! (fast jag säljer inte min...) Går det att filtrera med vinfilter? En sån där billig man köper i hembrygg affären?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

2 Senast ändrad av jrm (2010-09-07 09:11:36)

Sv: Jästemp-kyskåp-coolcrash-tid

Jag brukar kyla ner till 2-3°C (min kyl blir inte kallare) i 2-4 dagar innan jag tappar på fat. På den tiden bottenfälls ganska så mycket jäst faktisk, även du kanske inte har ett helt blankt öl på den tiden... Om du vill kalllagra i 4 veckor är det ju inget konstigt att du är "låst"...

En jäskyl i garderoben är ett varmt rekommenderat komplement! Jag byggde min (finns att se här http://starkadrycker.blogspot.com/2010/ … ulol.html) utifrån samma modell som gjorts på OpenBrew: http://openbrew.wordpress.com/utrustning/#J%C3%A4skyl

Funkar fenomenalt för att hålla en bra jästemp. Jag har inte provat att göra lager i min än, men enligt OpenBrew funkar det fint att hålla den på 10 grader. Går säkert att få ner kallare än så.

Använd inte sådana filter. De sätter igen och syresätter ölet under filtreringen. De är inte gjorda för sånthär och funkar därför inte till det.

Av vilken anledning vill du filtrera din öl?
Är det inte en väldigt bra anledning så bör man nog tänka en gång extra innan man sätter igång. Filtrering är bökigt och kostar en slant per
batch.

Om du behöver filtrera så köp dig ett plattfilter. Det kopplar du mellan två fat och pressar igenom ölet med kolsyra innan kolsyrning. Men det kräver att ölet redan innan filtrering är väldigt klart. Ett grumligt öl sätter igen filtret på stubben.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

+1. Håll dig borta från de där filtrena. Om du har problem med grumlig öl är filtrering garanterat inte den bästa eller enklaste lösningen. Låt den stå en stund till så skall du se att den klarnar.

Jästen är sällan skurken när det gäller grumlighet, det är väl värt att fundera över sina mäsk- och lakprocesser innan man börjar fundera på filtrering och andra extremåtgärder.

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av yrmff (2010-09-08 06:36:35)

Om du har problem med grumlig öl och den förövrigt smakar kalas?
Skaffa färgade ölglas!! wink
mvh H

Eller sitt bryggvatten

www.bryggradio.com

Nej nej. Jag har inga problem på det viset. Men har läst att man kan efter cool crash filtrera, för att minska ner lagringstiden. Så klart måste ölet vara riktigt klart. Men var bara en tanke jag hade.....

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Kalas

Jag har för mig att du brygger "mindre" batcher dvs. runt 10 liter?
Om jag skulle kosta på mig att filtrera så skulle jag först fixa temp control, sedan uppgradera till 20L.
Då varar ju dessutom varje batch dubbelt så länge så att "låsa upp" en kyl under längre tid blir inte samma problem.

Det kommer eller har kommit en hel del nya produkter för hembryggare, bla. ett enzym för klarning av öl.
Kanske att någon av de som säljer whitelabs jäst här i sverige kommer att ta in produkterna längre fram.

Men du kan göra otroligt mycket med ett kylskåp.

www.bryggradio.com

Jo jag var och hämtade en 1500 hög kyl i går. Problemet är ju ändå att man behöver 2 kylar... en för jäsning och en för kallagring. Men visst... Kommer att börja koka i jäshink i stället. Finns ju detaljerade beskrivningar av sånt som funkar. Bara att börja slakta vattenkokare. Kommer även att mäska i hink senare.

Rätta tag!
Visst är du värd 20 liter öl/bryggning!

Får du plats med två hinkar i kylen?
Ett tips till dig är att i sådana fall se om du kan hitta en hybridjäst som du trivs med och kunna omlottbrygga lite.

Låt säga att du först brygger en öl med ex. california lager (wyeast 2112) eller 1056 vid runt 17C.
Efter avslutad jäsning drar du ner tempen till 7-8C och sätter igång en lager. Första batchen kommer att klarna pga. "temperaturchocken"
Inte lika snabbt och effektivt som en ordentlig kallkrash men det fungerar.

Sedan är det bara att tvångskarbonera öl nr 1 och vips så har den rätt ok serveringstemp under diacetylrasten wink
Att båda ölen sedan får åka ner till -1 - +2C skadar ingen av dem nämnvärt.

Det är klart att öl nummer 1 kommer att vara ruskigt kall när du serverar den...

Vad jag kommer ihåg så brygger du bara lager?
Det blir aningen mer problematiskt, men genom att alternera lite och brygga "lagerlik" öl och lager så får du ihop det.
Eller helt enkelt brygga batcher stora noga att täcka ditt behov...

www.bryggradio.com

12 Senast ändrad av scaryeyes (2010-09-08 15:08:46)

Fast upptäckte nu att man är ganska dum i huvet... Byggde för 2 dagar sen en kylspiral till min lilla gryta.... Så där gick 500 spänn i sjön. Behöver ju längre spiral till en en 30 liters hink. Det var ju inte meningen att jag skulle brygga mer än till 10 liter ännu på ett tag.... Men är ju fortfarande då låst till djävulsgrytan hur jag än gör. Men får väl ta och brygga några små satser till att börja med. Kylen står ute i carporten ännu, pga ingen plats alls inne.
Så av den anledningen kan det även bli svårt att få ner tempen strax över 0. Tror kylen slår av vid mellan 8 och 10 grader efter vad jag hört.
Kanske kan bygga in baksidan av kylen, så den värmer sig själv??? Fast då måste man nog ha en termostatstyrd lucka som släpper ut lite värme. Men kanske kan vara en ide med ett enkelt spjäll då?

För det bör väll räcka med skiva, evenuellt tunnt med isolering bak och kanske en en dm spalt till slingan? och kanske en datorfläkt som styr luftflödet när det inte är kallare än 8 grader ute? Är jag helt ute å cyklar nu???? När det är minus ute går det ju att styra tempen inne i kylen med en lampa. Det har många gjort tidigare

Blir en avancerad styrning bara... eller väldig massa termostater......

Thomas Fransson skrev:

Rätta tag!

Eller helt enkelt brygga batcher stora noga att täcka ditt behov...

Jo har tänkt lite... Kommer nog att funka. Brygger man 20-25 liters så går det. man kan ha en hink på jäsning sen drar man bara ner tempen för kallkrash. Under tiden har man kvar nästan allt från förra bryggden som var samma storlek, men den är tappad på 5 litersfat. Vilka står kvar i kylen. Gör ju inget om teperaturen på dom åker upp å ner mellan 10 och +1. Dom är ju ändå klara så att säga. Sen tar man in dom efterhand som ölet tar slut inne ju.
Tänkte även bygga en hemmabar med kylaggregat från nåthusvagn/båt kylskåp. Då bygga för 4 st 5 liters fat. Blir ett litet skår på väggen typ 800 högt kanske 500 brett å 250 djupt. Obs... bara gissat med ögonmått än så länge...
Men karbonering kommer att ske från 425g. Utrustning beställd i går. Men tillsvidare funkar det att ta in ett å ett fat och ha i kylen. Kan man sen köra i kolsyra efterhand är det ju alldeles förträffligt! Den sista litern brukar nämligen bli lite fattig på gas.

Och jo... Kylen är 1140mm invändigt där den är fullt djup hela vägen. Så perfekt för 2 jäshinkar eller dunkar om man vill det.....