humletork

Nu är humletorken klar. 6 våningar hög med dammfilter och 2 x18 w 230 v fläktar.Här skall det plockas och kalltorkas humle!

Anders

Sv: humletork

http://www.humle.se/punbb/images/upload/85_humle%201.JPGhttp://www.humle.se/punbb/images/upload/13_humle2.JPG

Snyggt jobbat!
Är du finsnickare?

Tackar, tackar
Ja, jag jobbar som snickare.
Hoppas att torkiden håller, det är ett oprövat kort eller?
Det känns om om det är bättre att kalltorka än med varmluft.Har någon erfarenheter här på forumet av liknande tork?
Annars kanske man kan odla bin...

Anders

Snyggt bygge. Jag torkade min humle förra året genom att lägga den över hela köksbänken typ 4 cm tjockt. Funkade skitbra men va inte jätteomtyckt av frun smile I år tog jag bort madrassen i gästsängen och täckte den med tidningar och brädde ut humlen.

Thobbe

Jag la mitt humle i ett torkskåp för kläder och körde enbart med fläkt, ingen värme.-
Fungerade utmärkt, man vill ju bara ha bort vätskan inte koka humlet.

varför ska man ha bort vätskan för. Jag tänkte kasta in i frysen direkt

Tyvärr så blir det gärna en viss vegetativ ("gräsig") smak av otorkad humle.
Jag är inte så förtjust i det.
Visst kan man använda otorkad humle men räkna med vissa bismaker som man inte får av torkad humle.

Jag har nu plockat humle i två kvällar efter jobbet och avverkat en tredjedel av skörden hela torken blev fylld idag, det verkar ta ca 24 timmar att torka den ute i ladan sen blir det att plocka igen.
4 st tettnanger och 4 st taurus plantor från tyskland inköpta våren 2009.Det årets skörd blev 160 g torkat humle vilken  redan är "uppdrucken".
Jag tror på att torkad humle håller bättre i längden (det gör frystorkad mat) alfasyran sjunker i otorkad humle och grönmassan i ölkoket ökar och jag som ökat på  humleberoendet ordentligt vill inte bli av med ölen på det viset, men harvest ale är ju också god men man får passa på att göra den på färsk humle...eller?
Återkom gärna med ett färskfryst test! Jag får se om man hinner med ett brygg nu vidplockningdags.

Ett torkskåp verkar vara en bra ide. Gödslade du dina plantor någonting Kenneth? 

Anders

Ja, la oftast på lite kogödsel på försommaren.

Jag skördade tre plantor i lördags och lät kottarna torka ett dygn utspridda ovanpå tidningar. Två plantor är Svalöf Mauritz och en är en okänd från Danmark som alla planterades 2007. Fuktig vikt 860 g och torkad vikt 310 g varav det mesta kom från en av Mauritz-plantorna. Det överträffade verkligen mina förväntningar. smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/humlekorgar.jpeg

Litet bildgalleri: http://hem.bredband.net/hugfor/bryggeri … dling.html

hej.
har just beställt 2 st hon-plantor hallertau från tyskland. vet någon om de behöver en hane, eller är de självbefruktande (eller vad det heter) ???
man vill ju gärna att de bär frukt nästa höst...
adam

Under inga omständigheter ska du ha han plantor. Plantera dina och se glad ut.

Nu är ju inte jag någon botaniker men brukar man inte plantera dem på våren så de får en chans att klara sig. Mina plantor som jag beställde från tyskland i våras var ytterst späda och jag tror inte de skulle klara av nattfrost.

Men du kanske har ett gemytligt orangeri?

/Hans

Plantorna ska i jorden på våren efter den sista nattfrosten. Mina egna planterade jag i mitten av maj vilket var i alla fall en månad för sent men jag fick ändå skapligt med kottar det året. Är bara rötterna rejäla så borde du kunna gräva ner dem nu också. Jag känner andra som har planterat sina plantor på sensommaren/hösten och de har tagit sig.

Jag är övertygad om att jag kommer få dem att trivas trots sen höst-plantering.
Frågan är om kottarna kommer av sig självt?
De behöver alltså ingen befruktning?
adam

kottarna är egentligen honblommor
man vill inte ha dem befruktade pga "sämre" kvalité
i vissa länder är det tom förbjudet att plantera han-humle

Underbart. tack för lektionen. då är det bara att börja gräva...
tusen tack
adam

Kenneth skrev:

kottarna är egentligen honblommor
man vill inte ha dem befruktade pga "sämre" kvalité
i vissa länder är det tom förbjudet att plantera han-humle

Vissa av de engelska sorterna mognar tydligen snabbare om de befruktas och ger mer beska men mindre arom. Fuggle är en av de sorter som mycket väl kan vara befruktad och innehålla frön när man får den. Jag har själv bryggt mycket med Fuggle och jag undrar om det är fröna jag sett flyta runt på ytan av vörten efter att jag har kylt den och resten av humlen har fallit till botten.

Jag tror att det du sett är fruktämnena som verkar variera i storlek mellan olika sorter. Fröna är mycket kompakta hårda nötter och jag skulle tro att de sjunker. Kan ju möjligen vara så att kottarna skördas innan fruktämnet övergått till frön och därför är "svullna", men det verkar som om frön och kottar vanligtvis mognar i samma takt.
Jag har dock hittat frön i brittisk och slovensk*  humle, så det kan säkert stämma det du säger.

*) styrian golding, som ju för övrigt är en Fuggle den med....

/Calle

20 Senast ändrad av Old Gowrie (2010-09-14 09:28:50)

krofa skrev:

Tackar, tackar
Ja, jag jobbar som snickare.
Hoppas att torkiden håller, det är ett oprövat kort eller?
Det känns om om det är bättre att kalltorka än med varmluft.Har någon erfarenheter här på forumet av liknande tork?
Annars kanske man kan odla bin...

Anders

Jag har byggt likadana torkramar som du (om än inte lika välbyggda...), och jag lät humlen torka utan något fläktsystem.
Det enda var att jag ställde en sån här avfuktare intill torkramarna:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/avfuktare.jpg
Tog ett dygn, sedan var den snustorr.

Det enda som bekymrar mig är att blomkottarna öppnade sig ganska mycket under torkprocessen. Risken finns kanske att mycket av det gula frömjölet (lupulin) försvinner.

Dom första tre plantorna (Hallertau och Saaz) gav ca 20 liter, vilket efter torkning blev 350 gr...
"Mycket skrik för lite ull, sa kärringen, klippte grisen"

Come to the Dark Side, we have cookies.