Humleskörd
Helt ny på detta om humleodling.
När vet man när det är dags att plocka kottarna?
Mvh Patrik
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humleskörd
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Helt ny på detta om humleodling.
När vet man när det är dags att plocka kottarna?
Mvh Patrik
Om jag inte missminner mig så kan du försöka bryta av en kotte på mitten; om den går av vid midjan när du böjer den så är det läge att plocka. Brasklapp dock, det här är någonting jag läst någonstans, själv skördar jag kottarna när jag råkar vara på sommarstället under hösten. Oftast blir det för sent.
en annan tumregel är att när spetsarna på bladen på kottarna börjar blir lätt bruna så är det dags.
titta gärna också på hur mycket lupulin som bildats.
det sitter som ett gult "frömjöl" längst inne i kottarna.
finns det rikligt med lupulin så kan du skörda.
i stockholmstrakten brukar det sammanfalla ungefär med stockholm beer & whisky festival (runt sista helgen i september)
troligen tidigare ju längre söderut man kommer.
Tack för tipsen!
Verkar bli läge nu då.
Spännande!
Tidpunkten för skörd måste väl variera kraftigt med humlesort/klon, eller hur?
Vi skördade nu, sista helgen i augusti, och fick många kottar i varierande stadier mellan helgröna och rejält brunkantade exemplar med gott om lupiner. Växtplatsen är en skyddad innergård i Uppsala...
Okej, det finns två osäkerhetsfaktorer här: för det första att jag är komplett nybörjare på humleskörd (någon gång måste man ju testa) och för det andra så är humlesorten en okänd sort som vuxit på samma plats under många decennier. Rimligen har sorten anpassat sig till klimatet och kommit att mogna tidigare.
Återstår att använda skörden som smak/aromhumle i en testbryggning (ale), där halva brygden tillsätts torkad humle och den andra halvan färskfryst (in i frysen direkt efter skörd). Är det någon som har idéer om vad man kan förvänta sig?
/Lars
Jag skulle säga: förvänta dig allt men hoppas inte på något.
Att humlen har växt under många decennier är ett bra tecken. Nutidens humle är oftast ren blomsterhumle som inte har något i en öl att göra. Har själv gjort öl på två humlesorter som jag bara visste hade växt på samma ställe mer än 15 år, men de smakade båda... Intressant. Mer som blomstervatten.
En sak du kan göra redan nu är att torrhumla en öl direkt i glaset och se hur det smakar. Ta en mild brittisk ale eller något annat utan så mycket humle och släng ner en tesil med torkad humle i 10-15 minuter. Då får du en del av smaken. Smakar det bra så är torrhumling generellt väldigt bra för att framhäva humlen du vill känna smaken av.
Är inte så bra på humling med färsk humle, så kallad wet hopping, men tycker det smakar mer... Intressant. Än gott.
Lycka till!
Visst är det så att olika humlesorter "mognar" olika fort.
Jag hade som mest fyra olika sorter: Cascade, Tettnanger, EKG, Fuggles.
Cascade:
blev aldrig bra, väldigt lite lupulin och den var inte "mogen" ens när första frosten kom, sen var det kört.
efter några år blev den angripen av en miljard svarta bladlöss och trots såpvattenbehandling så dog den.
Tettnanger: Fick en hyfsad skörd något år, men i regel väldigt dåligt, sedan tynade den bort och dog.
EKG: Växte våldsamt bra och trivdes utmärkt, stora skördar varje år med väldigt trevlig smak o arom
Fuggles: Växte OK och gav fin skörd varje år, dock inte lika stor som EKG. Smak o arom var inte lika trevlig som EKG (fast det kan ha att göra med tycke o smak)
Att de engelska sorterna trivdes bäst tolkar jag som att humle som kommer från liknande klimat som i Sverige klarar sig bäst.
Jag hoppas bara få stilla min nyfikenhet!
Bra tips att torrhumla en färdig ale, måste prövas i helgen, dvs när jag inhandlat mild ale (humlesvag öl är inget jag normalt har i kylen...)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humleskörd