LarsC skrev:Klart intressant sträng!
Det tycks mig som att de flesta talar utifrån teoretisk farlighet, det vore spännande att höra om någon hard core erfarenhet av infektioner pga kranvatten.
Själv har jag bara bryggt ca 20 batcher hemma och alltid sköljt med okokt kranvatten - och då har jag inget kommunalt kontrollerat kranvatten utan egen, borrad brunn från 2001 utan filter (vattnet är dock analyserat och gott).
Möjligen har jag gjort bort mig och kan inte spara öl i 5-10 år utan att riskera smygande infektioner. Åtminstone i teorin. Men det kan jag ta, eftersom jag för egen del inte vill krångla till bryggningen alltför mycket.
/Lars
Jag skulle vilja säga som såhär -
Om man använder sig av ett desinfektionsmedel ämnat att användas inom livsmedelsindustrin och dess utom är ett sk. "No rinse"
dvs. att man om man följer tillverkarens instruktioner och utifrån dessa blandar en lösning med rätt koncentration är följande ett faktum.
1. Man slipper hantera flaskorna en gång extra i samband med sköljning
2. Extra hantering och sköljning innebär ökad utsatthet för kontaminering
3. Följer man tillverkarens instruktioner och anvisningar osv. är det även möjligt att man kan minska sin förbrukning av kemikalien =$$$$
4. Man sparar tid genom att tänka efter före och använda rätt metod/kemikalie till varje uppgift. Dvs. lägg 3h på flasktvätt eller 30 minuter...
Hur mycket är din tid värd? (Tänk på de insparade 2,5h hinner jag lyssna på ca. 2,5 episoder av SBR)
5. Pratar vi eftersköljning av ex. jäshinkar och gör detta i ex. badkaret (av praktiska skäl) riskerar man att aerosoler med all sjöns abcdefghijklm..
bakterier virvlar upp och in i jäshinken...
Mycket av snacket kring skölja eller inte skölja tror jag beror på att folk inte orkar eller vill läsa bruksanvisningen på förpackningen och verkligen
lära sig hur mackapärer och tex. desinfektionsmedel verkligen fungerar. Ta dig tid att sätta att fundera och sätta dig in i vad det är du vill och hur
du vill uppnå målet. Du kanske kommer fram till att du faktiskt är värd en flaska star san för 109:-
Tror ni att ett större bryggeri sköljer sin utrustning (cold side) med kokt vatten? (undrar hur carlsbergs vattenräkning hade sett ut då?)
Använd rätt metod till uppgiften.
En annan viktig aspekt
för stabilitet och hållbarhet för oss hem och microbryggare är förvaring.
Eftersom vi sällan filtrerar eller pastöriserar vår öl finns där alltid saker som påverkar ölet under förvaring.
Rätt förvaring (kallt och mörkt) ökar livslängden på vår öl oavsett om vi sköljer flaskorna eller inte.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio