En fråga om vatten

Hejsan alla bryggare,

Jag har en fråga angående att skölja desinfekterade grejer. Sköljer ni i vanligt kranvatten som inte kokats eller i vatten som kokats?

Kan man lita på att vatten som kokats och sedan stått och svalnat att det fortfarande är rent?

Tack på förhand för eventuella svar!

Sv: En fråga om vatten

Jag har börjat använda Star San och sköljer inte mina grejer alls. Låter det bara droppa av/torka lite.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

jonhalling skrev:

Sköljer ni i vanligt kranvatten som inte kokats eller i vatten som kokats?

Vanligt kranvatten, kallt. Har man anledning att tro att kranvattnet är infekterat bör man kontakta sin kommun så de kan utlysa undantagstillstånd, evakuera befolkningen och skicka in speciella insatsstyrkan.

Think globally. Drink locally.

Jag använder jodofor i tillräcklig låg koncentration så att jag inte behöver skölja.

Mängden bakteriër i kranvatten är inte särskild hög, och mjölksyrebakteriër eller brett brukar inte finnas där. Men jag föredrar ändå att inte skölja med något som kan vara en smittkälla (inte särskild sannolikt dock)

http://saccharolicious.blogspot.com

Tidigare oftast jodofor + sköljning med kokhett vatten, eller något avsvalnat för känsligare grejor. Vissa saker går bra att koka, t.ex. metallgrejor och silikonslang.

Numera har jag köpt Star San, det är inte dumt att slippa skölja. Men hållbarheten är inte den bästa, lösningen blir grumlig efter bara några timmar trots att jag har mycket mjukt vatten och då ska den kasseras enligt tillverkaren.

Flaskor kör jag i ugnen men jag har blivit lite tveksam över det på sistone.

Jag hörde på Brew Strong att Jamil Z:s 60 shilling var bra efter hela 6 år på flaska! Det fick mig att vilja öka ambitionen på bl.a. renligheten. Man läser ofta uttalanden i stil med "jag har bara haft 3 infekterade flaskor på 3 år". Sanningen är nog snarare att alla flaskor är mer eller mindre infekterade, så renligheten avgör hur stabilt ölet är med tiden. Om man dricker upp all öl inom några månader kanske inte infektionen hunnit bli märkbar.

Klart intressant sträng!
Det tycks mig som att de flesta talar utifrån teoretisk farlighet, det vore spännande att höra om någon hard core erfarenhet av infektioner pga kranvatten.
Själv har jag bara bryggt ca 20 batcher hemma och alltid sköljt med okokt kranvatten - och då har jag inget kommunalt kontrollerat kranvatten utan egen, borrad brunn från 2001 utan filter (vattnet är dock analyserat och gott).
Möjligen har jag gjort bort mig och kan inte spara öl i 5-10 år utan att riskera smygande infektioner. Åtminstone i teorin. Men det kan jag ta, eftersom jag för egen del inte vill krångla till bryggningen alltför mycket.
/Lars

LarsC skrev:

Klart intressant sträng!
Det tycks mig som att de flesta talar utifrån teoretisk farlighet, det vore spännande att höra om någon hard core erfarenhet av infektioner pga kranvatten.
Själv har jag bara bryggt ca 20 batcher hemma och alltid sköljt med okokt kranvatten - och då har jag inget kommunalt kontrollerat kranvatten utan egen, borrad brunn från 2001 utan filter (vattnet är dock analyserat och gott).
Möjligen har jag gjort bort mig och kan inte spara öl i 5-10 år utan att riskera smygande infektioner. Åtminstone i teorin. Men det kan jag ta, eftersom jag för egen del inte vill krångla till bryggningen alltför mycket.
/Lars

Jag skulle vilja säga som såhär -

Om man använder sig av ett desinfektionsmedel ämnat att användas inom livsmedelsindustrin och dess utom är ett sk. "No rinse"
dvs. att man om man följer tillverkarens instruktioner och utifrån dessa blandar en lösning med rätt koncentration är följande ett faktum.

1. Man slipper hantera flaskorna en gång extra i samband med sköljning
2. Extra hantering och sköljning innebär ökad utsatthet för kontaminering
3. Följer man tillverkarens instruktioner och anvisningar osv. är det även möjligt att man kan minska sin förbrukning av kemikalien =$$$$
4. Man sparar tid genom att tänka efter före och använda rätt metod/kemikalie till varje uppgift. Dvs. lägg 3h på flasktvätt eller 30 minuter...
    Hur mycket är din tid värd? (Tänk på de insparade 2,5h hinner jag lyssna på ca. 2,5 episoder av SBR) wink
5. Pratar vi eftersköljning av ex. jäshinkar och gör detta i ex. badkaret (av praktiska skäl) riskerar man att aerosoler med all sjöns abcdefghijklm..
    bakterier virvlar upp och in i jäshinken...

Mycket av snacket kring skölja eller inte skölja tror jag beror på att folk inte orkar eller vill läsa bruksanvisningen på förpackningen och verkligen
lära sig hur mackapärer och tex. desinfektionsmedel verkligen fungerar.  Ta dig tid att sätta att fundera och sätta dig in i vad det är du vill och hur
du vill uppnå målet. Du kanske kommer fram till att du faktiskt är värd en flaska star san för 109:-

Tror ni att ett större bryggeri sköljer sin utrustning (cold side) med kokt vatten? (undrar hur carlsbergs vattenräkning hade sett ut då?)
Använd rätt metod till uppgiften.

En annan viktig aspekt
för stabilitet och hållbarhet för oss hem och microbryggare är förvaring.
Eftersom vi sällan filtrerar eller pastöriserar vår öl finns där alltid saker som påverkar ölet under förvaring.
Rätt förvaring (kallt och mörkt) ökar livslängden på vår öl oavsett om vi sköljer flaskorna eller inte.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det var en massa svar!:) Väldigt nyttigt och intressant!

Får instämma!
Thomas öser på med så många goda argument att hälften kunde vara nog. Bra resonerat!
/L