2 st poster för öltyper?

Har funderat mycket om detta. det finns inte mycket trådar angående lageröl här. Nästan allt handlar om ale, så man känner sig ganska utanför i hela forumet. Varför ale har blivit så populärt vet jag inte och jag har själv verkligen försökt att följa strömmen att tycka om ale. Men det går inte. Av alla ale jag druckit har dom inte fallit mej alls i smaken.
Varför inte ha en ale och en lager post? Lättare då att skilja öltyperna åt. Fast kanske bara jag som är intresserad av lager bland hembryggare?
Kan det vara för jag är nybörjare och inte lärt mej konsten ännu? Eller är det för att det helt enkelt inte finns intresse för lager? Så att dom som som brygger har tröttnat på utbudet av olika ales, börjat brygga själva pga den anledningen?

Bara en tanke...

Mange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: 2 st poster för öltyper?

För min egen del så gillar jag helt enkelt ale, stout, porter, veteöl, osv mer än vanlig mainstream lager.
Mer smak, flera smaker, större variation med många olika maltsorter och många olika humlesorter att experimentera med.

Sedan är det så att man behöver extra kylskåp för jäsning och lagring vilket inte är så lätt om man till exempel bor i en lägenhet.

Visst händer det att jag brygger lager, men då är det mer när jag ska ha en större fest och vet att många av besökarna föredrar smaklösa, ljusa lageröl.

Men det är ju inte så stor skillnad på lagerölsbryggning och alebryggning egentligen. Det finns inga processer i det ena som inte finns i det andra, så det borde finnas intressanta saker för dig att läsa på forumet alldeles oavsett.

Det finns flera anledningar till varför ale är populärt. Ungefär 90% av alla ölstilar är ale. Ale är en mer ursprunglig och "naturlig" process. För många är det dessutom viktigt att distansera sig från smaklös "stor stark" från megabryggerierna.

Själv är jag ju en nyfrälst lagerölsbryggare, jag älskar sättet som hantverket får blomma fram i en välgjord lageröl, och att man verkligen blir belönad för noggrannhet och precision. Men jag skulle verkligen inte vilja brygga endast lageröl. Belgisk öl, skotsk ale, bière de garde, veteöl etc. skulle jag svårligen klara mig utan.

Dessutom är det fanimig viktigt att alltid ha en porter till hands.

Think globally. Drink locally.

Om inte annat så blir det nog ganska ensamt "på andra sidan" wink
Dessutom så tror jag att de som är lagerintresserade hittar dessa trådar bland aleämnena på forumet ändå.
mvh H