Vilket valsverk?

Jag börjar tröttna på min Corona-kvarn, och funderar på att skaffa ett valsverk istället. Frågan är då vilket jag ska satsa på. Här på Humle finns det fyra stycken att välja på: MM-2, MM-3, MM2-2.0, MM3-2.0. Vad är skillnaden mellan dem? Då jag inte brygger mer än max 25 l åt gången är hastigheten ganska ointressant. Är det bara hastigheten som skiljer mellan de mindre och de större varianterna, eller blir resultatet bättre också?

Sv: Vilket valsverk?

Jag rekommenderar MM-3.
Har den själv och är mycket nöjd, det enda som har varit lite knepigt är att justera avståndet mellan valsarna.
Dålig beskrivning (jag fattar inte) hur man gör det.
Den färdiginställda 1,1 mm fungerar dock bra.
Om du inte har möjlighet att bygga tratt mm så rekommenderar jag att du köper till den extra utrustningen.

Enligt vad de som har en MM-2 skrivit tidigare så behöver man ofta krossa malten två gånger innan det blir bra.
Jag vill slippa det extra momentet.

Jag har en MM2-2 och den funkar kanoners kör med 1mm spaltöppning och har aldrig behövt krossa två ggr

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Vad är skillnaden på "2.0"-versionerna jämfört med de andra? Det verkar finnas en "2.0" både för MM-2 och MM-3. Är det en uppgradering bara? Det är ju en del prisskillnad.

Hur kan man ansluta en borrmaskin/skruvdragare förresten? Jag har en hyfsat kraftig sladdriven borrmaskin som jag tänkte använda för att dra runt valsarna. Men hur ansluter jag den enklast?

Skillnaden är valsstorleken, dvs med 2´ får du en större anliggningsyta på malten och förmodat jämnare resultat på krosset.(kanske snabbare åxå)
sen låtsas du bara att tappen som sticker ut på valsverket är ett borr så vet du var chucken skall fästas.
mvh H

Aha, det är så enkelt att ansluta borrmaskinen.

Det lutar nog åt en MM-3. Skillanden i pris mellan MM-2 och MM-3 är inte så ofantligt stor, och det verkar ju vara en fördel att ha tre valsar. Däremot är MM3-2.0 lite väl dyr så den står jag nog över.

Då resonerar vi på samma vis smile
Jag är åxå trött på att veva corona och söker nåt som lättar upp arbetet lite
Sen blir man ju lite "gadget" tokig i takt med att utrustningen i övrigt utvecklas.
Nu ska bara man bara få med sig "regeringen" i denna strålande ide att dränera hushållskassan på två papp åxå...

mvh H

Jag har coronakvarnen och tycker den funkar kanon. Jag tog bort veven och satte dit en bult och skruvdragare på det. Funkar skitbra.

Vad blir det för skillnad med en corona och ett valsverk? Hur stor blir skillnaden om man snackar brygghuseffektivitet? hur mmycket mer plats tar ett valsverk? Dumma frågor så svaren behöver inta vara så smarta. smile

10 Senast ändrad av yrmff (2010-08-31 06:39:25)

Eftersom att man inte behövde vara så smart ska jag försöka mig på ett svar wink

Vad jag har förstått så mal coronan malten dvs. både skalet och kärnan och lämnar mer eller mindre bitar av dessa.
Valsverket krossar istället malten så att skalet är mer intakt och därmed borgar för en "bättre" filterbädd,krosset ska enligt vad jag förstått åxå bli av en jämnare kvalitet som då ger (förmodat) ett bättre utbyte samt att risken för att lakbädden sätter igen minskar.

med coronan har jag uppnått över 85% vi enstaka tillfällen och med valsverk kanske det blir några procent ytterligare. Men det utbytet beror nog mer på mäsktid/lakningshastighet i mitt fall då normalen ligger på 70-75% .

mvh H

Jag ligger alltid på minst 85 % utbyte på min hemmautrustning, men även i mitt fall spelar nog iaf lakningshastigheten in.
Jag brukar även ibland använda färdigkrossad malt från Tärnö och jag tycker att den ser likadan ut som den jag krossar sjäv i coronan. Men dom använder kanske inte heller valskvarnar.

thobbe skrev:

Jag brukar även ibland använda färdigkrossad malt från Tärnö och jag tycker att den ser likadan ut som den jag krossar sjäv i coronan. Men dom använder kanske inte heller valskvarnar.

Okej, lite off topic, men: Var får du tag i färdigkrossad malt från Tärnö? Har länge försökt få tag på malt därifrån utan att lyckas...

Vi har använt Tärnömalt i vår bryggförening. En av medlemmarna har köpt hem pallar från Tärnö som vi andra sedan har köpt av när vi ska brygga. Men för ett par veckor sedan så gick vi över till Wyerman istället.