Bygga allt-i-ett bryggkärl?

Hejsan alla glada!

Har just kommit över en 20-litersgryta och klurar på hur den skulle kunna byggas om till ett allt i ett bryggkärl. Tänkte att man både kunde mäska, laka och vörtkoka i samma gryta. Innan har jag kört mäskning i kastullen, lakning i dubbelhink och sedan tillbaka till kastrullen för vörtkok. Men dubbelhinken är både skrymmande och tråkig att göra rent så nu tänkte jag slimma utrustningen lite. Jag tänkte mig sätta i en weld-b-gone och ett bazookafilter. På så sätt skulle man kunna mäska och laka i kastrullen på spisen, sedan tömma ur draven och köra kok + kylning med kopparspiral i kastrullen efter det. Nån som har idéer kring detta? Funkar bazookafiltret lika bra både för lakning och för att filtrera bort druv/humlerester? Är det att gå över ån efter vatten när jag redan har ett lakkärl? Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Mvh
Olof

Sv: Bygga allt-i-ett bryggkärl?

Om du ska använda kastrullen till allt så rekomenderar jag att du kikar lite på BIAB (Brew in a bag) metoden. Där gör man allt i en kastrull och har malten i en tygpåse. Men jag kan inte så mycket mer om det, har inte varit aktuellt för mig... Än.

Ja, det låter ju som en ganska fiffig idé. Men själva tanken var att man skulle kunna använda bazookan till att både laka och sila bort humle och druv efter koket. Det går ju iofs att kombinera med BIAB. Fortsätter klura på detta, det känns ju lite ajaj att sätta sågen i min fina gryta :-(

Jag kör allt-i-ett med en silplåt och en tappkran på kastrullen. Vid lakning kör jag ner det i jästunnan. Tvättar sedan ur kastrullen och tillbaka med vörten för kok. Tvättar då jästunnan för att efter kok och kylning köra ner det i den igen.

Jag tycker det är bökigt att mäska i en kastrull, BIAB eller ej. Bättre att behålla kastrullen oborrad och bygga ett mäsk/lakkärl av en kylbox. Kör själv med hink-i-hink för både mäskning och lakning, men skulle nog valt kylbox om jag skulle startat om från scratch.

Måste dessutom säga att "Ölof" är det bästa användarnamnet någonsin.

/P

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av megen (2010-08-26 23:21:51)

Ölof skrev:

Ja, det låter ju som en ganska fiffig idé. Men själva tanken var att man skulle kunna använda bazookan till att både laka och sila bort humle och druv efter koket. Det går ju iofs att kombinera med BIAB. Fortsätter klura på detta, det känns ju lite ajaj att sätta sågen i min fina gryta :-(

Det blir nog svårt att sila bort humlen med bazookan, iaf om du använder humlepellets, lär nog sätta igen hela filtret på direkten Och så lär nog ganska mycket bara gå rätt igenom. Att sila bort druven med filter är en dålig idée, ett helvetes tidskrävande jävla aber. Gör det inte!!!!! Har gjort det misstaget några ggr innan jag lärde mig hur man ska göra. Skit i varmdruven. Kyl ner vörten till önskad jästemp. Gör en whirlpool... Alltrså rör runt så att vörten bildar en virveleffekt. Låt stå i ca 15 min. Använd hävert och flytta över till jäshink. Kalldruven (humle/maltrester ligger på mitten av botten i en liten hög. Fiffigt smile

Ja, det verkar ju vara som vanligt: det finns lika många sätt som det finns bryggare. Men tack för synpunkterna.

Goddang: Använder du tappkranen i botten när du tappar över till jäskärlet efter koket, eller kör du med hävert? Föreställer mig att en silplåt skulle ha svårt att fånga upp humlerester och druv.

Anledningen till att jag vill mäska i kastrull är att jag har en dragning åt att gärna använda extraktgivare med en hel del protein i så jag behöver kunna stegmäska på spisplattan. Går detta att göra i en kylbag m.h.a. infusioner? Det känns så dumt med allt krångel att föra över mäsken till ett annat kärl bara för lakningens skull. Och målet är ju att ha så få pryttlar som möjligt, lägenhetens väggar sätter någon slags naturlig gräns för skrymmande hobbies som bryggning :-)

Lutar åt en bazookavariant ändå, så får jag se hur det går med silning efter koket. Använder alltid kottar, och det borde väl underlätta.Men det där med whirlpool verkar ju också vettigt. Jag tänker bara att det hade varit gött att slippa häverten och kunna krana direkt ner i jäskärlet och på så sätt minska antalet prylar som har kontakt med den kylda vörten.

Jag använder tappkranen i botten och precis som du säger kan det följa med en del humlerester så jag gör först en whirlpool för att sedan köra via en saftsil ner i hinken på jäsning. Inbillar mig också att silningen genom saftsil hjälper till att syresätta vörten innan jäsning.

Jag vill påstå att det räcker med en gryta och en hink för hela processen. Somliga gillar tappkranar men det går lika bra eller bättre med hävertslang, så det krävs ingen åverkan.

Du lägger någon form av falskbotten (nätkorv, silplåt, slitsat rör, ...) i hinken och mäskar där med enstegsmäskning, dekoktioner eller kokvattentillsatser. Sedan slangar du över till grytan där du kokar, följt av jäsning i den föredetta mäskhinken.

Vill du istället stegmäska i grytan på spisen är det bäst att ha en hävert med slitsat rör som du kan trycka ned till botten av grytan när du ska laka.

Jag är åxå mycket inne på en kulventil i min gryta. Men har blitt varnad för det då jag inte har så stor gryta. Min är bara på 13 liter, men tänkte skära av falsen i ovankant och svetsa på ett 15cm högt svep å sen svetsa dit ringen igen som blev avskuren. Då bör den rymma lite mer ju. 12 cm bör bli 20 liter å så lite marginal på det. Locket kommer ju aldrig att passa igen, men det behövs ju inte heller.

Men då bör man ju med kylspiral, kunna göra en wirlpool och tappa ut en ganska klar vört.sen genom saftsil för att få bort ev humlerester.

Mäskar gör jag i Ö&b kylväska med humles tappkran och sil av alunät från mekonomen. Men man vill ju alltid automatisera och förbättra. Funderar på att svetsa ett större kokkärl med elpatroner, typ braumeister. Brew in bag, fast stålbehållare.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ja, det där med slitsad hävert för lakning låter ju som en god idé. Stegmäska i grytan på spisen är nämligen precis det jag vill göra, känns som det är lättare att ha kontroll på temperaturen med plattan som värmekälla. Då jag brygger 20 liter i 20litergrytan (spär några liter efter koket) så finns det inte så stort utrymme för tillsats av vatten under mäskningen. Är dock fundersam kring hur utbytet påverkas om man kör slitsad hävert istället för falskbotten/bazookafilter.

Är ändå inne på att göra hål i grytan och sätta in en weld-b-gone. Hittade en sån här när jag surfade runt: http://wiki.wort.org/cgi-bin/moin.cgi/W … %28Wade%29

Borde väl kunna funka både för mäskning/lakning och vörtkok om man hittar ett rostfritt när som är tillräckligt styvt och inte kollapsar under mäskens tyngd vid lakning. Vad tror ni? Och var hittar man rostfritt nät till en rimlig penning?