1 Senast ändrad av Onihige (2010-08-24 19:49:31)

Behöver hjälp med mitt första recept.

Hej!

Har inte så lång bryggerfarenhet, men hade tänkt att försöka mig på ett eget recept. Skulle uppsakatta lite input.

18 liter vatten, totalt 60 minuters koktid. Kanske 90.

Mörkt torkat maltextrakt 2,20 kg
Gotländsk rökmalt 200 gram
Chokladmalt (Thomas Fawcett), 100 gram
Crystal 100 (mörk karamellmalt, Viking) 200 gram.

25 gram Target pellets (10,0%) 60 minuter
25 gram East Kent Goldings pellets (6,5%) 40 minuter
25 gram Fuggle pellets (4%) 5 minuter

Scottish Ale jäst (Brewer's Choice 1728 Activator)

Sen så finns det påsar med krossade bitar från Jack Daniel's whiskyfat, som jag på något sett skulle vilja använda för att ge ölet en lite whiskykaraktär. Inte för att jag skulle kalla Jack Daniel's för whisky, men tager vad man haver. Ville egentligen lagra ölet i ett begagnat whiskyfat, men inte hittat något till en överkommling peng. Påsen finns på ICA Maxi.

Vill ha ett mörkt ale, med rökig karaktär och en tydlig eftersmak av choklad, Samt då en liten whiskykaraktär som jag nämnde. Hade hoppats på att hamna på runt 4-5%.

Så, någon som har en synpunkt? Tack på förhand!

Edit: Det är Jack Daniel's Tennessee Whiskey Wood Smoking Chips jag pratade om. "Made from 100% Jack Daniel's oak aging aging barrels".

2 Senast ändrad av thobbe (2010-08-25 12:41:19)

Sv: Behöver hjälp med mitt första recept.

Hade du tänkt dej 18 liter färdig vört eller 18 liter före kok? Om du ska ha 18 liter färdig vört så får jag det till OG 1051 och IBU 55 i beersmith.

Kör på det blir säkert gott. Personligen så hade jag höjt OG till 1070 och sänkte IBU till under 40. Men det är min personliga åsikt.

Jag hade också skurit ner på beskan till runt 40 IBU och kanske även minskat aromhumlen för att låta trä och rök träda fram tydligare. Valet av maltsorter och deras mängd ser bra ut.

4 Senast ändrad av Onihige (2010-08-25 14:56:24)

Som sagt är jag lite ny, hade tänkt mig 18 liter i jäshinken. Ska få plats i corneliusfatet jag fått låna av farsan, som han själv aldrig använt.

Hur får jag upp OG och rättar bitterheten? Pillade lite i Beersmith men känner mig lite vilse.

Edit: glömde nästan fråga hur jag ska göra med träbitarna. Eventuell rengöring, vill inte förlora någon eventuell smak från dem men kan ju behövas. Sen när jag ska ha i dem.

http://beersmith.com/Gravity/index.htm

6 Senast ändrad av megen (2010-08-25 14:57:00)

jag brukade alltid använda ljust torkat maltextrakt ist för mörkt och sen färga och smaksätta med andra färska maltsorter. Jag  blev rekomenderad att använda ljust maltextrakt som bas. ven vet inte helt varför?

I humlegårdens beskrivning för deras ekspån så står det att man ska ha i dom 1-2 veckor i sekundären. Ca 1 gram per liter. Antar att det är samma sak me dina chips. Jag antar att dom är ganska rena. Jag skulle inte laborera med dom för att få dom rena för att riskera smaken utan bara ha i dom.