1 Senast ändrad av megen (2010-08-24 13:34:47)

Snabb jästfråga.

En sak som jag har grubblat på ett tag men inte fått nån klarhet i är jästemperaturen.
Vilken temperatur är det då man talar om, den som brygden har? Eller den omgivande temperaturen?

Sv: Snabb jästfråga.

Temperaturen i brygden. Oftast svår att mäta så de flesta av oss nöjer oss med omgivande temperatur...

3 Senast ändrad av purjo (2010-08-24 16:15:09)

temperaturen utanför är nästan exakt samma som den i kärlet btw

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

purjo skrev:

temperaturen utanför är nästan exakt samma som den i kärlet btw

Nja... Inte när jästen är i full gång. Plast isolerar rätt bra, så tempen inuti kan ligga några grader över omgivningen. Om inte man har jäskärlet i en större behållare med vatten.

http://saccharolicious.blogspot.com

menade på om du isolerar givaren imot jäskärlet så borde det inte vara någon större skillnad, eller?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

skillnaden mellan "yttre och inre" temp är nog mest ett problem vid starkare vörter skulle jag tro.. dvs ju starkare vört desto större värmeutveckling..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Nej, min erfarenhet är att maxtemperaturen alltid är betydligt högre i jäskärlet än omgivningen, oftast minst 3° skillnad. Då menar jag alltså temperaturen i utrymmet där jäskärlet står, det går nog att få mindre skillnad om man placerar termometern direkt mot jäskärlet och isolerar bra. Det gäller även för svaga öl, värmeutvecklingen har mer att göra med hur mycket aktivitet det är på jästen. Om jästen jäser dåligt avges inte lika mycket värme, det gäller både starka och svaga öl.

Jag mäter alltid med en gammal fin labtermometer av glas direkt i vörten. Jag har helt enkelt två hål i locket på jäshinken och två gummibussningar, den ena till jäsröret och den andra till termometern.