1 Senast ändrad av Housepainter (2010-08-23 20:42:06)

Housepainter presents: Admiral C. Fuggle. Åsikter mottages!

Vad tror ni om följande recept?

Amerikansk IPA "Housepainter presents: Admiral C. Fuggle"

22/27liter. Kommer att splitta på två kok då jag bara har en 15literskastrull.

3,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,0 EBC) Grain 46,88 %
2,20 kg Golden Promise (5,0 EBC) Grain 34,38 %
0,50 kg Amber Malt (100,0 EBC) Grain 7,81 %
0,40 kg Vetemalt (5,9 EBC) Grain 6,25 %
0,30 kg Caramunich Malt (90,0 EBC) Grain 4,69 %

40,00 gm Admiral [13,10 %] (60 min) Hops 48,1 IBU
20,00 gm Fuggles [4,20 %] (30 min) Hops 6,6 IBU
20,00 gm Fuggles [4,20 %] (5 min) Hops 1,8 IBU
20,00 gm Fuggles [4,20 %] (0 min) Hops
40,00 gm Cascade [7,00 %] (Dry Hop 3 days)

Est Original Gravity: 1,058 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,25 %
Bitterness: 60,1 IBU
Est Color: 23,2 EBC

Har en effektivitet på 65% sedan tidigare. Så det är räknat på det. Men jag hoppas på att komma upp lite.

Jästen kommer att vara US-05. Räcker det med ett paket? Eller skall jag använda två?
Vad säger ni? Skall jag tuta och köra?

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

2 Senast ändrad av brandemannen (2010-08-23 20:54:13)

Sv: Housepainter presents: Admiral C. Fuggle. Åsikter mottages!

Jästemp?

Jäste en IPA med samma jäst i sommar, då var tempen nog lite väl hög, kanske 22 grader men det var en jävulsk fart i den jästen. Blev allt för estrig för min smak i den tempen, men jästen hade inga problem att klara av 25 liter på raketjäsning i 2 dagar och därefter lite stilla bubbel i några dagar till. Du behöver nog inte justera mängden uppåt iaf. Tror jag.

EDIT:
Oups. Tänkte fel. Det var 04 som jäste så sjukt fort och starkt. Jag har kört 05an dock i 25 liter utan några som helst problem. Liknande styrka på vörten. 17-18 grader och det klarade den fint utan jästsmaker eller annat skumt.

Mvh
Love

Jag har väldigt svårt att styra tempen. Jag har tunnan på mitt hobbyrum. Enda styrningen är att öppna/stänga fönstret.
Sen är detta bara min 5:e bryggd, så än är förväntningarna inte enormt höga. Sen att jag hittills är nöjd med vad som framställts ser jag mest som en bra bonus.

Jag är inte så haj på detta med felsmakerna än. Hur beskriver man estrighet på ett bra sätt så jag vet vad du talar om? smile
Jag hoppas att jag blir bättre på detta med smaker med tiden. Tycker att det är otroligt svårt att hitta dofter och smaker (förutom, humle, malt osv) och sedan att sätta ord på det. Jag antar att övning är det enda botemedlet..

På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]

4 Senast ändrad av Housepainter (2010-08-23 20:57:39)

Jag har även 04 hemma. Vilken är bäst vid hög temperatur?
Edit: Ligger på runt 22° +-2°. Inte optimalt, jag vet.

Estrigt på ett bra sätt kan vara friskt fruktigt. Blir det för mycket smakar (eller doftar) det övermogen frukt eller för parfymerat. Sliskigt liksom. Min tolkning.

Eftersom jag testat båda på samma bryggdag måste jag säga att jag föredrar 05an. Tyckte den var renare. Men det kan vara en tempfråga. Och en smakfråga.  04 flockade (band sig samman) mycket bättre och gav inte lika stor men mer kompakt jästkaka. Jag kan inte säga vilken du skulle föredra, du får nog prova båda. Gör det i likadana satser under samma förhållanden så kan du själv lista ut vilken du föredrar kanske?

Har annars inga kommentarer på receptet, det är jag för ny för.

Mvh
Love

Jag tackar dig för dina synpunkter!

Jag kommer antagligen att lägga ut morgondagens bryggning på min blogg så snart som möjligt. Skall försöka komma ihåg att ta mycket bilder. Brukar vara lätt att glömma det i all röra. Men jag borde vara mindre rörig nu efter att ha bryggt några gånger.

Några andra som har några synpunkter?

Jag tror att din brygd kommer bli ganska beska droppar. Jag brukar tänka när jag gör en IPA att max 1/3 av beskan bör komma från bitterhumlen, för att få mycket smak i ölen. I din öl ligger 80% i bitterhumle. Jag skulle öka Fugglen så att den ger åtminstone halva beskan och lägga till 1-3 givor mot slutet. En annan tanke är att lägga lite Cascade som aromhumle, så att det inte bara är torrhumlingen som ger citrussmakerna. Du kanske kan slänga i hela 100g-paketen Fuggle och Cascade? I min senaste IPA använde jag runt 200g till smak- arom- och torrgivorna vilket jag, som på inga vis är någon extrem hophead, tyckte var ganska lagom.

Tack för den inputen. Du har antagligen helt rätt!! Jag skall ta och revidera receptet lite.

Så.. vad tros? Jag slängde in ganska många extra gram humle, vid sena giv.

Bitterness: 46,6 IBU

10,00 gm Admiral [13,10 %] (60 min) Hops 12,7 IBU

30,00 gm Fuggles [4,20 %] (30 min) Hops 10,4 IBU

30,00 gm Fuggles [4,20 %] (10 min) Hops 4,9 IBU
40,00 gm Cascade [7,00 %] (10 min) Hops 10,9 IBU

20,00 gm Fuggles [4,20 %] (5 min) Hops 1,8 IBU
40,00 gm Cascade [7,00 %] (5 min) Hops 6,0 IBU

20,00 gm Cascade [7,00 %] (0 min) Hops 
20,00 gm Fuggles [4,20 %] (0 min) Hops

40,00 gm Cascade [7,00 %] (Dry Hop 3 days) Hops -

Ser mycket bättre ut! Det finns lite risk att Cascaden kan ta över i smaken, eftersom den både är mycket mer smakrik och starkare i alfasyra. Men om gillar Cascade är det egentligen inget problem.

Lycka till!

Tack!

Första mäskingen är klar nu. Har inte alls någon vidare effektivitet. Men lite lägre OG skall väl vara ok.
Jag måste verkligen köpa mig en kvarn snart!!

Vid 11 liter kommer jag att hamna på ett OG på 49. Detta innebär 55% effektivitet.
Jag har nu lagt till 700g socker i receptet för att få upp OG.

Då bör du väl ändå landa på runt 1053-1055 i OG efter kok? Med 700 gram kommer du ju spinna upp långt över 1060?

"Vid 11 liter kommer jag att hamna på ett OG på 49" Alltså efter koket.
Jag kyler kok #2 nu. Så om en halvtimma har jag ett OG. Bör ligga runt 55-57 om jag räknat rätt..

Ner i hinken slank 20 liter ner. OG slutade på 53.
Jag är inte belåten, men nöjd. Det känns som att det kommer att bli en bra öl ändå.
Tack för input!

Fuggles och amerikansk citrushumle är en jättetrevlig kombination. Bra val smile

Jäser: julöl

Tack! Det var mer tur än tanke bakom. Men då kanske det blir fler gånger då! smile