sekundärjäsa veteöl?

behöver man sekundärjäsa en veteöl som ska va grumlig?

Sv: sekundärjäsa veteöl?

Nej.

Think globally. Drink locally.

ska man låta den stå längre på primären?

än en porter till exempel?

Ja du ska sekundärjäsa.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

nu vart dä lite dubbla budskap.

Mer seriöst: Det är ett litet uppdelat läger och det finns många trådar om hur vidare sekundärjäsning är nödvändigt, nyttigt osv. Om du söker lite på forumet så kommer du hitta många trådar om det. Personligen tappar jag alltid om till sekundär.

Eftersom veteölsjästen är ganska "rälig", slemmig och ser allmänt lite underlig ut så brukar jag tappa om ölet för att få bort så mycket av jästen som möjligt.
Sedan får det stå och vila sig någon vecka innan jag tappar på flaska/fat.

Varje gång jag inte tappar om till "sekundärjäsning" så får jag alltid så mycket bottensats i flaskor/fat.
(förstår inte faktiskt hur man lyckas undvika det om man inte har cylindrokoniska kärl där man har en avtappningskran ovanför jästgeggan i botten)
Bara i de fall om man använder jäst som flockulerar hårt så kan man hoppa över en omtappning.

jo ja förstår hur du menar. Ja har aldrig gjort en öl utan sekundär, men nu tänkte ja att eftersom dä inte spelar nån större roll mä bös å grums å eftersom jästen i weißbier ä rätt viktig fö smaken så vore dä kanske en idé att bara kö primär. Men ja få väll läsa, eller ännu bättre, pröva mig fram.

men jäst kommer dä ju mä ändå. Å man behöver väll inte få en tredjedels flaska mä bottensats fö att dä ska ta smak. Hahaha.

Jag har (nästan) aldrig gjort en sekundärjäsning, dvs, i ett annat kärl. Har man jäst som är i bra skick är autolys inget problem, och det finns inget som jästen/ölen inte kan göra i kärl 1 som den skulle ha gjort i kärl 2. Omtappningen är bara en till riskfaktor för oxidation och infektion. Framför allt i en öl som ska vara grumlig ser jag inget behov för omtappning. För mycket bottensats kan man också undvika genom att ställa ölen kall i en vecka innan flask- eller fattappning. Men om du har bra erfarenhet met sekundären, go for it! Det finns flera sätt att göra bra öl, och det är absolut inte my way or the highway big_smile

http://saccharolicious.blogspot.com

Frågan var huruvida man _behöver_ sekundärjäsa, och svaret är att det behöver man inte. Men om man vill så går det naturligtvis bra. Som Chubb skriver, det finns lite olika uppfattningar om saken på forumet. Man får väga fördelar och nackdelar från fall till fall.

13 Senast ändrad av nils-alf (2010-08-13 11:22:09)

tack så mycke fö alla svar, ni ha då rört te dä mer i huvét på mig än tidigare (å då va inte utgångsläget dä bästa. Hahaha.)  Närå dä ä nog mer klart än dä vart på länge. Ja tror ja tar å primärjäser 2dar te å flasktappar direkt. Hade ja kunnat ställa dä kallt hade ja gjort dä. Men vi flyttar strax te hus å då finns fler möjligheter. Lite onödigt information men va fan. Blir dä inte bra nu så sekundärjäser ja nästa veteöl. Än en gång  tack.

nils-alf skrev:

Mina ögon gör ont!

Dä änté bra dä nå. Hahaha.

Chubb skrev:
nils-alf skrev:

Mina ögon gör ont!

Tvärtom, nils-alfs skrivsätt är ju jättesnyggt, man kan nästan höra rösten när man läser inläggen (och då har jag inte ens träffat karln). Är lite avundsjuk, ingen kan ju se på mina inlägg varifrån jag kommer eller hur jag talar. Individortografi!

nils-alf skrev:

Ja tror ja tar å primärjäser 2dar te å flasktappar direkt. Hade ja kunnat ställa dä kallt hade ja gjort dä. Men vi flyttar strax te hus å då finns fler möjligheter. Lite onödigt information men va fan. Blir dä inte bra nu så sekundärjäser ja nästa veteöl. Än en gång  tack.

Du har inte rört ihop det alls, ett utmärkt tillvägagångssätt. Låt den stå lite längre på primären, kanske kallkrascha den innan tappning precis som du föreslår, om man har möjlighet. Och blir det inte bra så gör du på det andra sättet nästa gång.

Tack så mycke. Dä värmer ett Dalabergslagshjärta. Hahaha.

Ja ha ju iofösig en matkällare av hyreshusmodell. Men skillnan mellan dännä å mitt bryggrum uppe i lägenheten ä nog marginell.

Chubb skrev:
nils-alf skrev:

Mina ögon gör ont!

Dalmål i skrift är ju grymt snyggt big_smile
(Själv har jag svårt för att läsa texter skriva av personer som inte kan skilja på "de" och "dem"...)

Jäser: julöl

hahaha. Dä ä fint dä. Men ha ni hört älvdalska? ja ä så less å hugga min vé=Ig ir so vein å peine min veiden. Ja tror dä ä så ja kommer inte dännä ifrån så.

nu ha ja tappat på flaska å ja tror nog ja sekundärjäser nu medans ja inte ha möjlighet å ställa kallt. Dä ha ju inte lagt sig än men dä ä mycke bös i flaskorna. Ska
vänta några veckor innan ja utalar mig bestämmt tack alla som engagerade sig.

ja va lite oklar dännä såg ja. Den här gången sekundärjäste ja inge.

Mycke bös i flaskorna är exakt det som jag inte vill ha.
Därför tappar jag om en gång innan jag tappar på fat/flaska (aka sekundärjäsning).