1272 American Ale II

Hej!

Vill gärna slå ett slag för min nya jäst-artist: 1272 American Ale II
Jösses vilken jäsmaskin, ett levande väsen, en jästens Multi-Master!
Vid källartemp 15° kan det se ut enl nedan, OG 1060:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT1756B.JPG

Något senare har den själv, så att säga, lättat på trycket:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT1760B.JPG

Efter att "top-croppat" från jästskummet och förvarat skörden i kylskåpet en vecka,
så såg en nysatt förkultur ut så här redan efter ett par timmar! smile
Och den förökar sig som raket, jag har redan hela kylen full av barnmatsburkar
med jäst i.
Igår slängde jag ut en hel 1-liters jäskaka i samband med en omtappning.  roll

http://www.humle.se/punbb/images/upload/PICT1763B.JPG

Dessutom så flockar den mkt bättre än 1056 Am Ale och jag upplever nog
smakbidraget som mera fruktigt vilket kan tilltala mej positivt.
Har någon mer bland hembryggarna haft liknande upplevelser?
Fyll gärna på med synpunkter och erfarenheter.

Inbjuder Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: 1272 American Ale II

Den är alltid slut i webbutiken när jag ska beställa, men den verkar spännande.

Anchors jäst har jag för mig?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har jäst en hel del amerikanska ales med just 1272 och tycker den är hyvens. Smakar mer än 1056 utan att för den skull vara smakrik.  Passar mig perfekt för amber ales. 

Däremot har jag inte råkat ut för en sådan "skum" jäsning.  Mina brukar jobba på bra, bli färdiga på en och en halv vecka (OG cirka 1.057) utan fontäner och hamna på ungefär en utjäsningsgrad av 72-76%.  Mina öl på denna jäst är i regel fortfarande rätt disiga efter sekundärjäsning men med tre/fyra veckors lagring kallt brukar mina bli mer eller mindre klara. 

Mvh
Pål

Ps. i din första bild ser det ut som om skummet bildat en näve, ett kommunistöl med andra ord.  Jag föreslår du kallar den "röd" något och säljer den som ett proletarets öl.  Var det TRB eller Marley som hade en LP med en näve så där på omslaget?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Personligen tycker jag 1272 är den trevligaste jästen som går att få tag på. Klart bättre än 1056! Trevligt fruktig utan att bli kvalmig och med många bra jästegenskaper. Flockar mycket bra men utan problem att jäsa ut, pålitlig, lagom snabb utjäsning och den verkar vara väldigt livskraftig. Har inte sett monsterskummet som Raasken fått men har aldrig misslyckats med att göra en god öl.

5 Senast ändrad av WD78 (2010-04-09 07:22:28)

Denna jäst är helt klart trevligt.  Jag hade en liknande "överskummning" med en annan jäst när vi bryggde en belgisk wit. Sedan dess reserverar jag alltid ca 30% av jästunnan till jästskum, så runt 21-20 liter öl brukar jag sikta på som jäsvolym.
På jäsning just nu hos mig står en öl gjord med Northwest Ale jästen (1332). Här hamnade jag på 20liter öl, jag ser på hinken att jässkummet klättrat upp till 26liters sträcket på hinken.

/F

Ojojoj, du får nog se upp där Raasken. Låter inte bra att den redan käkat upp barnmaten! big_smile

7 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2010-08-16 19:29:02)

Samma jäst:

Locket låg en bit bort och öl hade skvätt bra långt...

http://img535.imageshack.us/img535/3519/img1493c.jpg

Portugisen!!

Det var TRB (tom robinson band) skivan heter "power in the darkness" och är ett av de bästa rockalbum som släppts (enl. mig wink ).
Ett "one album wonder". uppföljarna sög!!

mvh H

yrmff skrev:

Portugisen!!

Det var TRB (tom robinson band) skivan heter "power in the darkness" och är ett av de bästa rockalbum som släppts (enl. mig wink ).
Ett "one album wonder". uppföljarna sög!!

mvh H

Grymt bra platta! smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt