Krusbär
Hej jag undrar om någon vet nåt kul man kan göra på krusbär? Någon som har erfarenhet av krusbär i brygder? Det är röda jag har på gården.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Krusbär
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej jag undrar om någon vet nåt kul man kan göra på krusbär? Någon som har erfarenhet av krusbär i brygder? Det är röda jag har på gården.
Går utmärkt att göra vin eller marmelad på tycker jag.
Williams bros använder krusbär i sekundären på ett av sina öl: http://www.williamsbrosbrew.com/histori … ?id=28#top
OK. Kul har du testat den?
Tyvärr inte. Har provat alla deras historiska öl, utom just den...
Testa att brygga ett krusbärsvin. Själv drack jag nyligen ett krusbärsvin från 1994 (men det går utmärkt att dricka det färskt).
Krusbär innehåller ca 5,4 % socker. Ta 3 kg krusbär till 10 liter och tillsätt lämplig mängd socker (runt 3 kg, tillsätts successivt), jästnäring, vinenzym och jäst. Om du är intresserad kan jag gräva fram mer detaljerade instruktioner.

Vinet på bilden innehåller en blandning av krusbär och vinbär.
Vad sägs som en kursbärswit?!
Här är en länk till ett vin som verkar intressant, ska själv sätta 20 liter så snart mina krusbär är mogna.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=7351
Jag har för mig att Williams Bros Grozet dök upp en kort tid på systemet för många år sen. Jag minns inte exakt hur den smakade men jag har för mig att den bara var en aning fruktig, jag hade aldrig gissat på krusbär.
Jag har gjort krusbärssaft och den smakade inte särskilt mycket. Det kan nog behövas rätt mycket för att smaken ska märkas i en öl. Det låter vettigt med en wit där smakerna kanske märks bättre. Om krusbären inte är fullt mogna ger de ju också en viss syrlighet som skulle kunna passa i en wit.
Numera gör jag en stark indisk chutney på alla mina krusbär, min åttaåriga dotter älskar den. Hon kan äta den med sked utan något till om man inte stoppar henne...
Inte så öl- eller alkoholrelaterat men en smaskig krusbärssmulpaj är ju superenkelt att sno ihop, och blir gott som bara tusan. ![]()
koka kräm på krusbären och ät med mjölk, det är gott, eller så tillsätter du ca 10-15% krusbärs vin gjort på enbart krusbär och så lite vatten det bara går i ett maltigt öl.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Krusbär