Prima med bakjäst

Hej,

Jag sitter här och tänkte få min Berliner Weisse på flaska ikväll. Eftersom den inte blev syrlig nog från början har den
fått stå ett par månader, och jag är lite orolig för att den gamla jästen inte ska kunna sköta kolsyran själv. Och eftersom
jag inte heller har någon torrjäst hemma funderar jag på om någon har testat att tillsätta lite vanlig bakjäst vid
primningen. Körde ni i så fall med torr eller färsk jäst, spontant känns det ju som att den torra är en mindre infektionsrisk
åtminstone.

Sv: Prima med bakjäst

Jag tror att det går utmärkt med den "gamla" jästen och att det nästan vore onödigt med tillsats utav annan jäst. I värsta fall så tar det lite längre tid med kolsyrejäsningen än vanligt.

+1. Det borde vara lugnt.

Om du är väldigt orolig kan du ju tappa över ölen i en annan hink/dunk innan flaskning och försiktigt röra ned kanske en tesked av jästslurryn från bottensatsen i ölen. Eller så gör du en liten förkultur på 1/2 liter vört och en tesked eller så av slurryn på vanligt sätt och kröjsar ölen med den. Då behöver i och för sig ölen stå i buteljeringshinken/dunken tills förkulturen är vid liv, men det är det säkraste sättet.

Think globally. Drink locally.

Okej, då kör jag nog bara på som vanligt helt enkelt.