Hur min quadrupel blev en oud bruin, eller "Pediococcus in da house!"
Det här är inte mitt favorit ämne, helst skulle jag hålla tyst om det, men jag har fått en infektion ![]()
Det började med en stout jag bryggde för 3 månader sedan. När jag provsmakade den för några veckor sedan smakade den lite syrlig. Den var då rätt ung, så jag hoppades att det var något som skulle försvinna med lagringen. Icke sa Nicke! På jästkakan av stouten brygde jag en quadrupel, tappade den på flaska för en månad sedan och när jag smakade den var den så klart också sur. Stouten åker ner i avloppet, men inte quadrupeln! Den syrliga smaken passar jättebra, påminner lite om Rodenbach. Frisk och syrlig. Oerbier är också en quadrupel med mjölksyrebakterier, så det var inte så konstigt. Nu ville jag veta vad som orsakade infektionen. Jag tog därför lite bottensats från flaskan och tittade på jobbet under mikroskopet. Bifogar bilden nedan. De stora bollar är jäst, de små är bakterier. Eftersom det är bollar och inte stavar så är det nog Pediococcus sp. som har kommit in i min öl och inte lactobacillus. Det blir nog nya jäshinkar och en ny hävert till nästa batch.