Vatten till Altbier

Jag undrar hur jag ska justera mitt vatten så att det ska passa för en altbier. Det man läser om norra Tysklands bryggvatten är att det är hårt och sulfatrikt, men de altbier jag har smakat känns inte så "krispiga" som man förknippar med den typen av vatten.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

2 Senast ändrad av svensson.lu (2010-08-05 13:09:47)

Sv: Vatten till Altbier

http://www.swd-ag.de/privatkunden/wasse … nalyse.php

Det har hög alkalinitet men inte jättehög sulfathalt i sitt vatten så det kanske inte blir så krispigt ändå.
Sen så använder kanske inte alla bryggerier vattnet rakt av utan renar upp det eller har egna vattenkällor.

Det skulle kunna vara så att mörkare öl inte påverkas på samma sätt som ljusare öl.
Ljusa öl från Dortmund och Düsseldorf är påtagligt kärva tycker jag.
Men Hannen Alt (Mönchengladbach) och för den del Diebels alt (Issum) har inte den kärvheten.

Generellt är det så att hårdare vatten passar bättre till mörka öl än till ljusa.
Förmodligen så beror det på att den mörka malten sänker pH i mäsken vilket gör att tanniner inte lakas ut lika lätt.

Tyskarna undviker ju vattenbehandling pga "Reinheitsgebot", annars skulle man ju tänka sig att de kunde vattenbehandla för att minska kärvheten i sina ljusa öl  i norra Tyskland.

Ljusa öl från Bayern har inte alls samma karaktär. Vattnet där är troligen mjukare än i norra delen av Tyskland.

Jag kollade lite på en vattenanalys från Linköping så i grova drag så kan du göra dessa ändringar:

Alkalinitet: 54 --> 217 ppm
Ca: 20 --> 85 ppm
SO4: 19 --> 60 ppm

Dvs. Bikarbonat och/eller CaCO3 (i mäsken) och lite CaSO4

Ytterligare en kommentar
Det hårda vattnet i norra Tyskland runt Ruhr beror på Kaliumsulfat inte Kalciumsulfat.
Rätt ovanligt med större halter kalium och svårt att hitta kaliumsulfat i bryggarbutiken med stort H.