Brygg direkt på gamla jästsörjan

För något år sedan slog jag ny vört på den gamla jästsörjan, efter att jag hade tappat över till sekundär. Det gick utmärkt - ölen blev god och jäsningen startade upp som bara den...
Jag vet att jäst-teoretiker hävdar att jästen inte klarar sådan behandling mer än några gånger, sen blir den för dålig, men jag tänkte ändå göra ett försök med tre jäsningar på samma odiskade jästunna med gammal jästsörja. OBS att sörjan inte får stå länge, utan jag gör det direkt efter omtappning.
Har nu #2 på jäsning och det ser ut att funka bra. #3 skall alltså igång i nästa vecka.

Nu till min fråga: Teori och praktik går inte alltid i takt, och jag undrar om någon av er kört samma upplägg och i så fall hur många brygder det blev på samma sörja?

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Brygg direkt på gamla jästsörjan

Jag återanvänder nästan alltid jäst. Faktum är att jag numera betraktar den första ölen på en jäst som en upparbetningsbatch. Jag bryggde i våras fem lageröl i serie med samma jäst, och det gick jättebra.

Det är dock en god idé att "tvätta" jästslurryn i sterilt (uppkokt avsvalnat) vatten för att bli av med druv och död jäst.

Think globally. Drink locally.

Jag använder också alltid samma jäst och jag diskar inte jäshinken emellan heller. Jag har jäst minst 5-6 gånger med samma jäst och tycker det blir snarare bättre och bättre än sämre. Jag tvättar inte jästen heller, jag är för lat.

Problemet med att inte diska emellan är när du tillslut ska diska, då sitter det som.. Desstuom mäste man vara noga vid omtappning så att man inte får in nåt smuts eller att man råkar ta lite på insidan av spannen.

Tyvärr så måste jag säga att om man inte sköter renligheten så står man snart där med en batch infekterad öl.
Då är det inte roligt sad

Visst kan man återanvända jästen många gånger, men se till att tvätta jäst och utrustningen mellan bryggningarna.
Varför chansa, så mycket jobb är det inte.

Jag gillar att tvätta jästen, det känns bra att bli av med resterna av den gamla ölen och den gamla jäsningen, men det är ju en avvägning man måste göra, eftersom joxandet med jästslurryn under tvättningen också är en infektionsrisk.

Om man tappar av den färdigjästa ölen direkt innan man slår på den nya batchen vört så torde infektionsrisken minimeras. Men då sitter man med problemet med druv och död jäst i stället.

En annan sak att ha i bakhuvudet är att det faktiskt kan bli för mycket jäst man pitchar om man kör med en hel jästkaka. Tvättar man jästen kan man ju styra hur mycket man återanvänder. Det verkar inte vara så stor enighet om vad resultatet av överanvändning av jäst blir, och jag har själv aldrig upplevt någonting som kan härledas till detta.

Både och är nog bäst. Återanvänd jästen, slå den nya vörten direkt på kakan, tvätta jästen lite då och då (kanske varannan eller var tredje batch) och håll inte på i all evighet med samma jäst. Förr eller senare får man en infektion, så det är lika bra att starta upp på nytt lite då och då med en rotsanering av alltihop.

Och så kan det ju hända att man vill byta jäst någon gång ibland...

/Per

+1 för Kenneth. Precis vad som hände mig.

Jag tror jag råkat ut för problem med för mycket jäst när jag återanvände all jäst från en tidigare batch till en ny med samma volym. Det var en ordinary bitter som jäste ut på tok för mycket. Den blev väldigt tunn och smaklös. Det beror nog inte bara på att den jäste ut för mycket utan också på att det blev en alldeles för ren jäsning. Man vill ju ha lite smakämnen som t.ex. estrar, speciellt i en ale. Lagom är bäst...

Ett par andra roliga saker att tänka på när man pitchar på jästkakan utöver det Kenneth nämner är att:

Man utöver bakterier även ett väldigt rikt sediment av all sjöns bråte ex. Polyfenoler osv.

Räkna sedan att mängden jäst i vart fall vara fem gånger större än vad man vill ha i en normalstark ale. Att pitcha förmycket jäst är inte bättre bättre än att pitcha för lite..

Jag tycker att man istället gör bättre i att kreusa bryggd nr två om man kan. Eller plocka ut den friskaste jästen ur kakan och tillsätta rätt mängd av denna.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kan någon utveckla begreppet "tvätta jästkakan", hänger inte riktigt med hur det praktiskt skall gå till! smile

Att tvätta jästen innebär att man avskiljer den från oönskade saker.
Tänk såhär, när vörten befinner sig i jäskärlet kommer en del druv och annat lägga sig på bottnen. Där har du ditt första lager. Efter någn dag kommer det att fyllas på med ytterligare skräp får vörtproduktionen. Sedan kommer jästen att börja sjunka till bottnen, de första cellerna som kastar in handsken vill man inte ha, man vill åt de celler som jobbar bra. Dessa kommer hamna i mitten ungfb högst upp hamkar de celler och annat skrot som flockar dåligt och arbetar långsamt. Dom vill man oftast inte ha, med ett fåtal undantag ex. Om man gör en weizen...

Det man vill åstadkomma med en tvätt är att vaska fram det vita lagret i sedimentet som är frisk jäst. Man gör det genom att skaka upp sedimentet i en bwhållare och låta det sedimentera ingen, dekntera översta laget som finns löst i vätskan (gärna dest eller  osmosvatten eller i vart fall kokt kranvatten) syftet är att skaka och vaska fram/avskilja det ljusa lagret som är jästen.

På så vis minskar man föroreningarna i sin jästkultur.

Sedan pitchar man den nu tvättade jästen i csin nya vört et voila!

Man kan även använda en syrabas till att tvätta sin jäst med. Syftet med denna är att syran tar död på div bakterier medan jästen överlever syreattacken. Kommer inte ihåg exakt ph men kanske runt 3.2.. eller är det 4,3?

Problemet med denna behandling är att jästen tar en del stryk så man måste verkligen ha dom vita handskarna på... annars riskerar man att sänka den och bjuda in potentiella infektioner efter pitch.

www.bryggradio.com

Tvätta är alltså att jästen och skit sjunker till bottnen olika  snabbt och det är cdet man utnyttjar för att plocka ut endast jäst

www.bryggradio.com

Låter knixigt, men kan va kul att prova

Det är inte alls knixigt. Tricket är att använda ett tillräckligt stort kärl. Du behöver hälla på dubbla mängden kokt kallt vatten till jästslurryn. För en 25-litersbatch är jästen + kvarvarande öl kanske 1 liter, så du behöver åtminstone ett 3-literskärl. Men svårt är det verkligen inte.