Svart IPA / Ljus Stout

Jag gjorde en svart Imperial IPA för några veckor sedan som står på sekundären just nu. Jag är nöjd med den hittills, smakar lite rökig men inte så mycket som jag trodde. Får se hur den blir när den lagrats klart på flaska.

Jag kom på att jag lovat brygga öl till en fest i oktober, så jag ska göra en till större sats med svart IPA nu i veckan, fast det blir inte en imperial.

Nästa idé jag haft länge är att göra en Stout med alla karaktärer en stout har, förutom att färgen ska vara så ljus som möjligt. Jag tänkte att kanske gotländsk rökmalt fixar rökigheten? Men kan det funka, jag har aldrig använt rökmalt förut.

Är det någon som har lite bra råd och tips så är jag tacksam för all hjälp jag kan få. Fribiljett till festen kanske :-)

8þ Mats

Sv: Svart IPA / Ljus Stout

Om du vill göra ett rököl och inte använt rökmalt innan så skulle jag rekomendera dig att använda Weyermans rökmalt.
Gotländsk rökmalt är som jag förstått väldigt potent...

Har du dessutom fått en "beställning" på ölet så skulle jag undvika att chansa. Det kan hända att du får dumpa batchen eller låta den stå ngt år
innan röksmaken börjar falna om du tar i för mycket.
Man kan ju iofs alltid brygga en lika dan till fast med mindre eller ingen rökmalt och blanda de två.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Senaste Brew Your Own hade en väldigt lång och bra artikel om Cascadian Ales (som de kallar Black IPA), om du vill veta mer.

Vad gäller rökmalten ser jag det som två olika vägar att gå. Med Weyermanns malt kan du brygga på säkert 50% rökmalt utan att det blir allt för mycket rökighet. Den gotländska brukar jag själv göra rökporter på, men använder då 5%. Kommer du upp mot 10% blir det väldigt mycket salami av det... En annan sak jag tänker att du kan göra är att köra på mycket brunmalt och ambermalt, där du får mycket smak och rost men lite färg. Har dock inte testat dem tillräckligt mycket för att kunna säga exakt hur de smakar.

Jag grottade ner mig i rätt mycket CDA / Black IPA artiklar för några veckor sedan, och jag har kanske lyckats (tror jag).

Det är Stouten jag inte riktigt vet hur jag ska fixa. Kanske mycket havre malt, ambermalt, sparsamt med Gotländsk rökmalt (eftersom jag har 1 kg hemma) 5% kanske räcker?

Tack för tipsen!

PS. Jag har rätt mycket att säga till om på festen, så jag kan egentligen göra som jag vill. Tänkte köpa in lite industriöl åt pöbeln som inte klarar av det jag gjort. Sen kommer det finnas vin och cider också (kanske?).

8þ Mats

5 Senast ändrad av kabuto (2010-08-02 21:54:03)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 12,00 L      
Boil Size: 13,74 L
Estimated OG: 1,063 SG
Estimated Color: 20,3 EBC
Estimated IBU: 0,0 IBU
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
2,00 kg       Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        51,28 %       
0,60 kg       Barley, Flaked (3,3 EBC)                  Grain        15,38 %       
0,40 kg       Amber Malt (43,3 EBC)                     Grain        10,26 %       
0,40 kg       Oats, Malted (2,0 EBC)                    Grain        10,26 %       
0,30 kg       Carared (39,4 EBC)                        Grain        7,69 %        
0,20 kg       Gotländsk Rökmalt (15,0 EBC)              Grain        5,13 %

Kanske?

8þ Mats

Ja havremalt och vetemalt kan vara en bra ide om du vill ha en smooth öl...
Men jag vet inte riktigt eg. om att brygga en ljus stout?

Tanken är rolig, men grejen med ex. stout är ju just karaktären den får av det rostade kornet (vilket ger en väldans massa färg)

Nu verkar du ha koll på festen och dess gäster, men en allmän tanke vid tillfällen som dessa är att kanske inte bara servera rököl.
Personligen har jag ganska svårt får det och det är knappast ngn crowd pleaser wink

Att istället satsa på att brygga något väldigt trevligt som kanske skulle kunna komplettera maten som eventuellt serveras eller något som kan få
dem som annars bara dricker industrilager att kanske välja hembryggd öl wink

Men jag kan ha fel.

www.bryggradio.com

Jag är inte riktigt på det klara vad en ljus stout är för något.
Om du är ute efter det brända/lätt rökiga som finns i en stout fast inte färgen så kanske det skulle fungera med "Liquid Smoke" (se till exempel http://www.risbergimport.se/tryme/index.html ).

Det är lätt att prova fram vilken mängd man vill ha i ölet.
Ta till exempel en vanlig folköl och tillsätt en droppe och prova, för mer smak tillsätt en droppe till.
Skala sedan upp det till din batchstorlek.
Den ger väldigt lite färgbidrag (om någon)

Angående malten så är jag inte med på att tillsätta Carared och amber malt, de ger mycket färg och maltighet och viss karamellighet som inte finns i en stout?

Vill du ha lite färg i alla fall så tror jag mer på "brunmalt", kanske 2-3%

Vanlig stout har egentligen en ganska lätt kropp (tunn) fast många tycker den är "tung-drucken" och att man blir "öl-mätt" fort.

Intressant tanke med en ljus stout, fast jag vet inte om det kommer att lyckas. Stouten karaktär kommer från det rostade kornet och utan den ingen stout.

Tycker att Black IPA/Cascadian Dark Ale känns lite framkrystat av jänkarna. Det ska smaka välhumlad IPA, men se ut som stout, fast inte smaka rostat. Är det inte bäst att brygga en vanlig IPA och slänga i lite färgämne i så fall. Ska man följa jänkarnas stilbeskrivning så passar väl inte heller rökmalt i ölen. Förstår inte grejen med denna "nya" öltyp, men men...

Ingen kritik mot er som ska brygga detta. Utan det var mer min högst personliga åsikt om den här sk nya ölstilen. Är väl bara jag som är konservativ smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Jag vet inte om det framgick så tydligt, men jag pratar om två helt olika typer öl, Svart IPA som ser ut som en stout men smakar IPA. Sedan funderade jag på om man kan göra tvärt om, alltså en ljus Stout som ser ut som en Pale ale men smakar stout. Kanske ska skippa Carared och Ambermalt helt, eller minska till 5%. Liquid smoke vet jag inte, jag prövar först med lite rökmalt, men tack för idén.
Sedan tänkte jag också göra en Belgian Wit, den och den Svarta IPA'n kommer att bli "lättdruckna".

8þ Mats

Som tidigare har sagts här i tråden så är det ju inte rökighet det attribut som definerar en stout utan smaken som man får från rostat korn.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

gedman skrev:

Senaste Brew Your Own hade en väldigt lång och bra artikel om Cascadian Ales (som de kallar Black IPA), om du vill veta mer.

Finns även online: http://byo.com/stories/issue/article/is … n-dark-ale

Jonte skrev:

Tycker att Black IPA/Cascadian Dark Ale känns lite framkrystat av jänkarna. Det ska smaka välhumlad IPA, men se ut som stout, fast inte smaka rostat. Är det inte bäst att brygga en vanlig IPA och slänga i lite färgämne i så fall. Ska man följa jänkarnas stilbeskrivning så passar väl inte heller rökmalt i ölen. Förstår inte grejen med denna "nya" öltyp, men men...

Ingen kritik mot er som ska brygga detta. Utan det var mer min högst personliga åsikt om den här sk nya ölstilen. Är väl bara jag som är konservativ smile

Nja...

Jag har inte druckit så många black IPA's men jag minns den första jag testade för några år sedan.
Där har alltid funnits en lätt rostad torr ton från Carafa spec osv. Lite som en schwarts beer.
Carafa Spec ger ju som bekant inga tunga rostade toner, men en viss karaktär även vid mindre mängder.

Namnet cascadian dark ale tycker jag väl är sådär...

www.bryggradio.com

13 Senast ändrad av megen (2010-08-03 23:32:36)

Black IPA??? Det var det dummaste namnet på en öltyp jag hört. Kunde de inte komma på något bättre? Typ Black IDA. Eller kanske bara IBA (India Black Ale)
Känns ju lite dumt att något heter svart och ljust på samma gång. Den är svart och ljus. Dhööööö!

megen skrev:

Black IPA??? Det var det dummaste namnet på en öltyp jag hört. Kunde de inte komma på något bättre? Typ Black IDA. Eller kanske bara IBA (India Black Ale)
Känns ju lite dumt att något heter svart och ljust på samma gång. Den är svart och ljus. Dhööööö!

Jag tror de konstaterade samma sak och gav den det officiella namnet "American-Style India Black Ale"... Men jag tror att Black IPA kommer vara det som sätter sig hos gemene man.

Frågan är vad ölstilen har med "India" att göra över huvudtaget? Tycker namnet Cascadian Dark Ale är att föredra framför Black IPA eller American-Style India Black Ale.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ja men det låter ju bättre. Fast jag håller med om att Indien nog inte passar in heller.

17 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-08-04 11:01:54)

Well med namn som ex. Black/Blackened IPA så hör man ju ölets ursprung, en slags evulution som återges i namnet...
Dessutom beskrivs ju exakt vad det är du får serverat i ditt glas. Dvs. i grund och botten en IPA, men som man modifierat en aning genom att tillsätta rostad malt/korn...

Sedan tycker jag att just historien bakom "Cascadia" är lite fånig.

En vän som jobbade som bryggare på ett ställe i Vermont "The Shed Brewery" där ölet bryggdes introducerade mig för stilen för ett par år sedan.
Tittar man på beeradvocate så hittar man recensioner för den skrivna 2006. Läser man sedan på Shaun Hills hemsida så får man reda på att även Mitch Steele från Stone varit där och testat sin första "Black IPA" vilket sedemera ledde fram till Stone Black IPA osv. osv...

www.bryggradio.com

Haha ja man kanske borde prova det innan man klagar på namnet. Finns det nån bra på systemet? Jag är lite sugen.

19 Senast ändrad av kabuto (2010-08-05 11:37:47)

Jag tror inte det finns någon på bolaget?

Men jag hittade dessa på OT, och Bishop Folkis i STHLM, båda mycket bra...

Southern Tier Iniquity
http://www.ratebeer.com/beer/southern-t … ity/97872/

Beer Here Dark Hops
http://www.ratebeer.com/beer/beer-here- … ps/101685/

8þ Mats