1 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-27 22:58:58)

Amber Lager

Jag och Joel bryggde just en Amber Lager. Som vanligt kunde jag inte låta bli att experimentera lite, men egentligen var det inte så där mycket - bara att 10 gram Pors blev tillsatt för aromen under vörtkoket. OK - en liten grej till - vi kokade 200 gram havremalt utan att den blev mäskat först och tillsatta det strax innan utmäskningen. Under lackningen upptäckte vi att vörten inte hade fått den färg vi hade hoppats på, så vi krossade 45 gram Pale Chocolate Malt och tillsatta det under utlackningen. Receptet var:

2350 Gram Pale Ale Malt (Marris Otter)
275 Gram Caramunich Malt
200 Gram Havremalt (inte mäskat utan bara kokt i 20 minuter och tillsatt strax innan utmäskningen)
40 Gram Pale Chocolate Malt (Tillsatt under utlackningen)
25 Gram Mt. Hood
15 Gram Tettnanger
25 Gram Carscade
10 Gram Pors
California Lager Jäst

OG blev hela 1062 bara från detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vi späddade ut vörten med 1,5 liter kokt vatten. Meningen var ju det skulle bli en välsmakande törstsläckare, och inte en bockjävel!!!!!!!!!!!!!!!!. Mycket mycket bra bryggning, och vi var mycket nöjda. Nu återstår bara resultatet. Härlig att jag för en gång skull inte bryggde vildare än någonsin, fast helt normalt - det funkar knappt i min värld - men jag är ju också en "GALEN DANSK"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-) Men om man kan påvirka en traditionelt bryggande svensk som Joel (sorry gamla kompis - skämtar lite) och få honom att förstå att det blir allt roligare att brygga när man gör lite ovanliga saker, är det värd det:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Amber Lager

Det låter gott. Vad var tanken med den okonverterade havremalten?

/Per

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-28 09:02:00)

Att få ut starkelse som kan bidra till fylldigheten och maltigheten:-) Och överhuvudtagit se vad man får av okonverterad sädeslag:-) Helt normal är jag ju inte:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Pale ale malt, pors och havremalt till en lager?

Galnare än någonsin wink

Jan, otroligt kul att läsa dina inlägg smile Jag håller på dina experiment!! Håller helt med dig att man gärna vill ha ett extra spänningsmoment med i varje brygd. Jag gillar inte att göra samma sak två gånger smile

Var får du tag i pors? plockar/odlar du själv eller var köpar man pors? Jag blev lite nyfiken!

/Fredrik

Nu ska jag svara både Kenneth och Fredrik. Det finns ändå lite mening i min galenskap:-) Först Kenneth:

Tja, varför inte testa Marris Otter Pale Malt till en lager?:-) Det är inte jätte ovanligt i England och USA. Den har ju dessutom en underbar smak och är min absoluta favoritmalt:-) Havremalt - herlig mjuk, och eftersom det ändå är en (halv)mörk lager, tror jag det kan passa sig bra. Pors är testad i kommerciellt bryggde lageröl.  http://www.goodbeer.dk/sql/reviews.php?beerid=287  & en mer: http://www.goodbeer.dk/sql/reviews.php?beerid=286  Så det finns ju 2 kommerciella producerade lageröl med pors - och faktiskt mer än jag använde igår:-) Ölen som jag länkar till heter Porse Guld & Porse Guld Ekstra - jag har testat den första och kan intyga att Pors i Lageröl är underbart. Porse Guld är egentligen ingenting speciellt - men fan vad smaken av Pors är bra i lager - skulle testa det i en ordenlig lager. Och jag använde det bara för arom igår och inte för att ölen ska smaka pors:-) Så även om jag gjorde ovanliga sakar igår, måste du nu erkänna att jag bara var "halv-galen";-) hehehehehehe

Fredrik: Jag plockade Porsen medan jag var i Danmark i somras. Det finns gott om Pors och jag har fortfarande mycket kvar (75 gram). Om du vill kan jag skicka dig något, och även om andra skulle vara intresserade att testa en brygd med Pors. Det är bara maila mig.

Jag tror inte jag kommer behöva så där jättemycket själv - i allafall inte fram till sommarlovet och där kan jag ju bara plocka mer, vilket jag även har planerat (har en ljungale som jag måste hämnas på - fick alldeles för låg FG - en Fraoch Kopia var både Pors och Ljung ingår). Dessutom ska jag och Tor göra älgörtsalen ännu bättre och där är Pors en viktig ingridiens. Bara testa Pors för aromen i en lageröl - ni kommer aldrig att ångra er.

Just aromen är Porsens största styrka, fast i moderat mängd smakar det underbart också, och dessutom kan ge ölet beska. Fast om man vill basera en hel brygd med bara Pors utan humle - var försiktig med hur mycket man använder - annars får man en mild förgiftning (dock inte farlig) som gör att man förutan får världens största bakis, blir - mjukt sagt - konstig i sin beteende:-) Pors passar perfekt både till ljusa och mörka lageröl i kombination med humle.

Annars var det ju den föredragna ölkrydda förre humlen blev allmän känd - så jovisst behövar man inte bara krydda sin snaps med pors:-) Och faktiskt doftar det lika bra som vilken humle som helst:-)

/Jan

ALBA GU BRATH

Är det blommorna, bladen eller stjälkarna eller vad använder du av växten? smile Förvarar du den torkad eller färsk/fryst?

/Fredrik

Det är bladen/löven eller vad det nu heter, som först är torkad och sedan förvaras i frysen.

/Jan

ALBA GU BRATH

I en del amerikanska recept så finns det ibland omnämnt som "Sweet Gale seeds" dvs frön från pors.

Angående huvudvärken så hoppas jag att ni inte använder "getpors" eller skvattram som det också heter. Den är rätt giftig.
Se: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/r … odtom.html
för info om skvattram.
och: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/myrica/ … rigal.html
för info om pors.

Kul med växter, jag blev mer nyfiken och kollade porsen på en site som har info om många medicinalväxter.

Det står också att Pors bladen innehåller ämnen giftiga i höga doser. Där påstås bla att pors påverkar menstruationscykeln och är abortframkallande och rekommenderas inte för gravida kvinnor.
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Myrica+gale

Om humle står också som jämförelse på samma site att det är antibakteriellt, muskelavslappnande, urindrivande, smärtstillande, sömngivande etc.
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Humulus+lupulus

Humle är rena rama medicinen verkar det som smile Den enda negativ som hävdades om juste humlen på den siten [om man nu ska tro allt man läser ;-)] är att det kan orska allergiska hudinflammation hos känsliga personer.

Kul iallafall smile Ska kolla om det står något i min gamla bok jag har hemma. Har en gammal bok hemma som skriver om olika växter och dess preparat. Men jag har aldrig tänkt på att kolla om det står nåt om humle eller annat.

/Fredrik

Jag har länge varit väldigt förtjust i kamomillté och tycker det luktar så fantastiskt gott. Jag har funderat flera gånger på att använda kamomill i öl för att komplettera aromen men det har aldrig blivit av.

Kanske har vår galne Dansk redan har testat kamomill också i öl också? smile

/Fredrik

Hehehehehehe - nej, det har jag inte - ÄN  i allafall - fast jag vet att det är också en tidigare ölkrydda. Men vem vet   --- kanske någongång. Men Johannesört är att rekomendera.

Kenneth - det är riktig pors vi använde. Så vi kommer inte att dö av ölen, fast det är ju ett av de bättre sätt att dö på:-)

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Fast om man vill basera en hel brygd med bara Pors utan humle - var försiktig med hur mycket man använder - annars får man en mild förgiftning (dock inte farlig) som gör att man förutan får världens största bakis, blir - mjukt sagt - konstig i sin beteende/Jan

Jag tänkte på ditt påsåtende om kraftig bakfylla.
Men det kanske inte är huvudvärk du menar utan något annat.
Det låter inte så trevligt med "världens största bakis" sad

14 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-28 15:32:33)

Pors ger kraftigare huvudvärk än humle. Om man får för mycket pors kan man även få en mild psykos-liknande tillstånd och som framkallar agressivitet. Vikingerna (inte svensktop-bandet!!!) brukade ofta äta Pors innan de gick - vet inte hur man stavar det på svenska basärker-gång (vad kallar ni det på svenska???)....wow sägar jag:-)

Men ok - då måste man rejält överdosera. Så, nej - det är inte porsens skull att jag bryggar konstigt;-)

ALBA GU BRATH

Men erkänn att du ändå är lite av en porsofil, Jan! Och du skulle säkert kunna gå bärsärkagång efter några liter amber lager! wink Har den börjat jäsa än? Det är lite för långt för att jag ska kunna kika förbi, men jag är sanslöst nyfiken på våran blivande gudadryck...
-Jo, du har övertygat mig...
Pors rules!

Hmmm...

Jag är alltid lite misstänksam mot rapporter om psykoaktiva egenskaper i diverse växter som tillskrivs sådana. Om pors hade de effekter som omtalats ovan och detta kunnat konstateras genom analys så förefaller det mig obegripligt att man både i Sverige och Danmark kan saluföra porsbrännvin utan att staten sätter stopp för detta. Skulle inte hälsovårdande myndigheter reagera?

Pors är en fantastiskt god brännvinskrydda. Den användes innan humle till smaksättning av öl, efter vad jag har läst mig till. Men jag har druckit en hel del porsbrännvin i mina dar utan att för den skull överfalla mina grannar med hugg och slag eller på annat sätt bete mig olämpligt.
Så jag undrar om inte de där tankarna om vad vikingarna använde pors till är mer mytologi än fakta.

17 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-29 00:34:44)

Joel: Jovisst har den b
orjat jäsa. Inte stormjäsning direkt, men det bubblar till i kärlet. Det kommer att bli en öl för guderna. Jag beräcknade att efter vi späddat ut den, är OG 1057 (vi har 11 liter). Fan - och jag som hade planerat 10 liter med OG 1055...vi är duktiga som satan:-) Jag ÄLSKAR Pors - doften är ju himla bra, smaken är absolut också bra i lagom mängder. Det är skrämmande hur kraftig smak det har  - kom ihåg till min sponjäste öl använde jag 10 gram Pors och 10 Gram Centennial för smaksättning - men det är porsen som dominera (kanske danska musklar som spelar in - hehehehehe) i smaken. Så ja - jag är PORSOFIL i värsta grad:-) Akta dig för mig efter jag har druckit 2 liter Amber Lager:-) PS!!! Vi glömde att du skulle ha med dig "saccaromyces johansensis ". Kom fort till Umeå igen så du kan få den, och bryg en sommarale på den snart. Kanske du kan använde lite av den Pors du fick med dig? Tills då ska jag nog se till att hålla jästen levande:-)

Hjalmar: Jovisst kan man bli tokig av Pors och få en fruktansvärd baksmälla, men det krävar dock en MYCKET kraftig överdosering med Pors. Man kan hur lätt som helst använda 100 gram per 25 liter UTAN MINSTA  risk för att något händer. Men använd 5-600 gram per 25 liter, och man kommer se stjärnar. Jag har dock aldrig set Porsbrännevin i DK, men å andra sidan är det hur lätt som helst att få tag på och många plockar det, och smaksättar själva sitt brännvin. Så anledningen att man inte sättar in mot det är för att det krävs otroligt mycket pors - så mycket att det nästan - om det inte är - odrickbart för även konstiga människor som oss. Så i grunden är det en mild gift som vi tål bra i mindre mängd.

Det stämmar att man använde den vid ölbryggning också. Men även vid mjödbryggning också tillsammans med älgört, och bryggar man mjöd -  skit i "moderna recepter" med humle - använd de ursprungliga kryddor - Pors och Älgört - och man får ett kanon mjöd som absolut inte får att jämföre med de som innehållar humle.

Angående om hurvida man borde förbjuda Pors. Potatisplanten är ju även giftig, fast rötterna som vi äter kan man inte påstå är det. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/ … latub.html
Rabarber kan ju även vara giftig: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygon … eurha.html
Om man förbjöd Porsbrännvin skulle det ändå förekomma - det är bara att gå ut och plocka det om man bor söderut alltså. Heja Pors:-)

Angående det du skrev: "Men jag har druckit en hel del porsbrännvin i mina dar utan att för den skull överfalla mina grannar med hugg och slag eller på annat sätt bete mig olämpligt."

Du minns det bara inte;-) hehehehehehehe (Hoppa du klarar ett skämt)

/Jan

ALBA GU BRATH

Många växter i naturen innehåller substanser som påverkar kroppen som man även påvisat. Men det är nog ofta låga nivåer. Sen om det ibland också späds på med en och annan my är ju inte otänkbart, men gamla tiders läkemedelskonst var ju mycket centrerad kring medicinalväxter och deras preparat och en del av det har ju också bekräftats i modern tid genom att föreningar isolerats ur växter.

Nu vet jag inte hur de gör nuförtiden med moderna syntesmetoder men förr i tiden tillverkareds ju väldigt många mediciner som morfin och andra alkaloider från växter såsom opium vallmon, belladonna och andra växter. Morfin används ju än i dag som smärtstillande, trots att det är beroende framkallande.

Många av den ämnen som finns i små mängder i öl är bekräftat giftiga och cancerframkallande i högre doser.

Varför förbjuder inte myndigheterna rökning? Cigaretter innehåller ju en rad ytterst otrevliga ämnen smile

Jag har en gammal bok i farmaceutisk kemi som tex beskriver nikotin såhär:

"Nikotin är ett mycket häftigt verkande, farligt gift, och redan i dos av 3mg kan det framkalla svåra förgiftningssymptom. På grund av medlets farlighet och dess egenskap att lätt sönderdelas och därigenom verka osäkert, användes det knappt i medicinen."

"Nikotin verkar först exciterande på hjärnan men verkar sedan förlamande på hela centralnervsystemet; den stegrar ryggmärgens retbarhet, så att klonisk och tonisk kramp inträda; verkar först förstärkt respiration mend till sisst förlamning av resprationscentra"

Om koffein står också "koffein verkar exciterande, i större doser med rusliknande symptom. Reflexbarheten stegras, och hos djur kan tetanus uppträda. Pulsfrekvensen ökas av mindre doser, under det att stora doser kunna ge hjärtförlamning."

"Används i huvudsak mot huvudvärk(migrän), men har även visat sig verksamt i vissa hjärtsjukdomar."

Man får ett intressant perspektiv när man läser om olika ämnen, att allt tycks kunna vara farligt om man äter för mycket.

Tyvärr stod ingen om humle eller port i denna gamla bok, men det står om en rad andra eteriska oljor utvunna från lika ämnen, som kummin, anis och annat.

/Fredrik

Glöm inte att etanol är ett mycket starkt gift
För att inte tala om alla fenoler och högre alkoholer såsom, butanol, pentanol, och all annan finkel som finns i öl.
Framförallt i belgiska starka öl som många tycker så mycket om.

Så det är bäst att vi upphör genast med denna hobby wink

jan_johansen skrev:

Pors ger kraftigare huvudvärk än humle.

Hmmm..
Jag brukar mycket sällan få huvudvärk av öl.
Däremot rödvin kan få mig riktigt sänkt dagen efter.
Det allra värsta är nog dock för mycket starksprit.
Huga  roll

Jag dricker aldrig så mycket att jag brukar få någon baksmälla eller huvudvärk alls, men vissa är mer känsliga. Jag har sällan huvudvärk in normala fall heller, i samband med förkylningar etc.

Ofta tar jag ett eller kanske två glas öl till maten. Ibland om man sitter länge kanske det blir 4 men sen räcker det mer än väl tycker jag.

Jag har svårt att förstå en del som i princip kan dricka tills de ramlar av stolen de sitter på. Var är självbevarelsedriften i ett sådant läge?

/Fredrik

det rör sig om alkoholister, människor utan känsla för vad som är nog.

Död åt Reinheitsgebot!

Fredrik skrev: Varför förbjuder inte myndigheterna rökning? Cigaretter innehåller ju en rad ytterst otrevliga ämnen

Nej, nu får man sluta jaga oss rökare. Rökförbjud på krogen är redan införd vilket är en skandal i sig, så du behövar inte få sådana "trevliga" hälsosamma idéer!!!!!!!;-) hehehehhe

ALBA GU BRATH

Rök på du Jan om du vill smile Min kommentar var bara en kommentar till Hjalmars inlägg, dvs allt som är ohälsosamt är ju inte förbjudet, och det vorde inte heller något att sträva efter.

Det var inte menat som något personligt påhopp på rökare.

Jag röker inte men jag är säker ohälsosam på andra sätt så det jämnar väl ut sig, käkar för mycket godis och sockar bland annat. Är en obotlig gottegris. Motion kan jag knappt stava till. Jag får syrebrist i skallen så fort jag försöker motionera och det stör mig ;-)

/Fredrik

25 Senast ändrad av jan_johansen (2005-11-29 23:19:39)

Jag vet vad du menar Fredrik. Det var bara ett bra tillfälle för mig att spädda på med ett dårlig skämt:-) Men det är rätt - förbjud vinnar man sällant på. Om något är olagligt, blir det dessutom ofta mer intresant blandt ungdomar -  förbjuden frukt smakar sötast. Ingenting försvinnar bara för att det är olagligt...heroin eller annat skit t.ex.

Jag är inte heller motionskille förresten:-) OK - promonera tycker jag om, och kan promonera hur långt som helst, men oj då, om jag ska springa långt.........fy fan alltså:-) Men huvudsken är om man är nöjd med sitt liv - är man det levar man sitt liv på helt rätt sätt:-)

/Jan

ALBA GU BRATH