Amber Lager
Jag och Joel bryggde just en Amber Lager. Som vanligt kunde jag inte låta bli att experimentera lite, men egentligen var det inte så där mycket - bara att 10 gram Pors blev tillsatt för aromen under vörtkoket. OK - en liten grej till - vi kokade 200 gram havremalt utan att den blev mäskat först och tillsatta det strax innan utmäskningen. Under lackningen upptäckte vi att vörten inte hade fått den färg vi hade hoppats på, så vi krossade 45 gram Pale Chocolate Malt och tillsatta det under utlackningen. Receptet var:
2350 Gram Pale Ale Malt (Marris Otter)
275 Gram Caramunich Malt
200 Gram Havremalt (inte mäskat utan bara kokt i 20 minuter och tillsatt strax innan utmäskningen)
40 Gram Pale Chocolate Malt (Tillsatt under utlackningen)
25 Gram Mt. Hood
15 Gram Tettnanger
25 Gram Carscade
10 Gram Pors
California Lager Jäst
OG blev hela 1062 bara från detta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vi späddade ut vörten med 1,5 liter kokt vatten. Meningen var ju det skulle bli en välsmakande törstsläckare, och inte en bockjävel!!!!!!!!!!!!!!!!. Mycket mycket bra bryggning, och vi var mycket nöjda. Nu återstår bara resultatet. Härlig att jag för en gång skull inte bryggde vildare än någonsin, fast helt normalt - det funkar knappt i min värld - men jag är ju också en "GALEN DANSK"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-) Men om man kan påvirka en traditionelt bryggande svensk som Joel (sorry gamla kompis - skämtar lite) och få honom att förstå att det blir allt roligare att brygga när man gör lite ovanliga saker, är det värd det:-)
/Jan
ALBA GU BRATH