Mjukvara?

Hej.

Jag har hållt på och bryggt ett tag nu och min databank/receptloggar etc. börjar bli lite svår att överblicka. Jag har en kombination av sk. kollegieblock-lösbladssystem och funderar nu på att gradera upp mig till Promash eller något annat.

Vad använder ni för system/programvara och vad kan rekomenderas?

/Torbjörn

2 Senast ändrad av PeO (2005-11-25 18:07:05)

Sv: Mjukvara?

Hej,

det finns rätt mycket att tillgå, med olika ambitionsnivåer. Jag har hållit på och bryggt i två år och har sen min första brygd använt Promash. Den fungerar bra och ger god ordning på bryggverksamheten. Nyligen har även BrewSmith dykt upp men den har jag aldrig provat skarpt. Den verkar ha ett snyggt "User Interface" men jag har ännu inte förstått hur man planerar och sparar en bryggsession. Det jag saknar hos Promash och även BrewSmith är en "timeline", dvs en exakt tidsatt planering över bryggdagen. Det har varit utlovat i Promash sen länge men än har inget hänt.

/PeO

Sv: Mjukvara?

Jag är lite fjantig och "vill själv" och använder kalkylblad typ excel. Jag började med enkla blad när jag började brygga, och allteftersom jag lärt mig och knåpat har jag fyllt på med kompletterande detaljer.

Jag har också kollat promash demon och tycker det är ett fint program som lovordas av alla nästan. En sak jag dock saknar är förjäsbarhetsuppskattningarna så jag föredrar mina enkla excelblad.

Jag har en idé i bakhuvet om att skriva ett eget program så småningom som skall vara lite som en "jäs-designer". Men det ligger minst ett år fram i tiden om inte mer. Det tar alltid längre tid än man tror.

/Fredrik

4

Sv: Mjukvara?

Torbjörn skrev:

Hej.

Jag har hållt på och bryggt ett tag nu och min databank/receptloggar etc. börjar bli lite svår att överblicka. Jag har en kombination av sk. kollegieblock-lösbladssystem och funderar nu på att gradera upp mig till Promash eller något annat.

Vad använder ni för system/programvara och vad kan rekomenderas?

/Torbjörn

Hej,
har hållit på med excel ett tag, men hittade ProMash på nätet. Efter att ha kört gratisversionen ett tag köpte jag programmet vilket jag hittills inte hat ångrat, mycket bra hjälp att hålla reda på allt inklusive lagret av ingredienser. På ProMash webben
http://www.promash.com/
finns bra info om allt möjligt, t ex en användbar receptfil.
Hls
/Jürgen

Sv: Mjukvara?

Jag har både ProMash och BeerSmith. Är man prylbög så är man.. smile
Båda är riktigt bra men ser helt olika ut. BeerSmith är lättare för nybörjaren att sätta sig in i då det förutom ett enkelt gränssnitt även har en utförlig manual. ProMash är nog mer kraftfullt med fler parametrar. Båda programmen har lite underligheter för sig både här och där.
Andra existerande program är t.ex Strangebrew och gratisprogrammet QBrew som finns för Unix (Linux/BSD/Solaris), Macintosh OSX och Windows.

Fördelen med BeerSmith och speciellt ProMash är ju att det finns receptbanker på nätet där man kan tanka hem i princip hundratals ölrecept. De har dessutom fler användare än något annat program så det finns alltid någon att fråga om man behöver hjälp.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Mjukvara?

PeO skrev:

Det jag saknar hos Promash och även BrewSmith är en "timeline", dvs en exakt tidsatt planering över bryggdagen. Det har varit utlovat i Promash sen länge men än har inget hänt.

Det finns faktiskt en timeline i Promash. Den har funnits länge men inte är annonserat särskilt mycket. Titta i menyn under Calculators så finns ett val "Timeline". Det ger möjlighet att skriva ner vad som händer på bryggdagen med klockslag för varje aktivitet. Tyvärr, kan man inte koppla den till en specifik "brew session".

Själv använder jag Promash och har gjort det sedan jag började brygga för knappt 7 år sedan. Bra och enkelt sätt att dokumentera tycker jag. Kan vara lite svårt och avskräckande för nybörjare då den har många val och inställningar som man kanske inte riktigt förstår. Så kände jag i början men upptäckte sedan att ju mer jag lärde mig om bryggning desto mer uppskattade jag funktionerna i Promash.

-= Ken =-

Sv: Mjukvara?

Tänkte bara tipsa om ett konverteringsprogram som kan vara bra att ha, inte bara till bryggning utan i alla möjliga situationer. Programmet heter Convert av Josh Madison.

Antagligen känner många här redan till det men någon kan ju ha missat det smile
Jag har i alla fall haft stor nytta av det vid flera tillfällen.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Mjukvara?

Har du excel på din dator?
Då har du oxå konverteringsfunktioner
Man måste dock installera Analysis ToolPak via kommandot "Tillägg" på "Verktyg"-menyn

Exempel:
1 Ounce till gram
=KONVERTERA(1;"ozm";"g")

100 gram till ounce
=KONVERTERA(100;"g";"ozm")

Från hjälptexten

"KONVERTERA
Se även

Konverterar ett tal från en enhet till en annan. KONVERTERA kan till exempel omvandla en tabell med avstånd uttryckt i kilometer till avstånd uttryckt i engelska miles.

Om denna funktion inte är tillgänglig, kör installationsprogrammet för att installera Analysis ToolPak. När du har installerat Analysis ToolPak måste du aktivera det med kommandot Tillägg på Verktyg-menyn.

Hur gör jag?

Syntax

KONVERTERA(tal,ursprungsenhet,ny_enhet)

Tal   är värdet i ursprungsenhet som skall konverteras.

Ursprungsenhet   är enheten för talet.

Ny_enhet   är enheten för resultatet.KONVERTERA accepterar följande textvärden för ursprungsenhet och ny_enhet:
"

9

Sv: Mjukvara?

tack Kenneth, funkar utmärkt
/Jürgen

Sv: Mjukvara?

Oj oj, här försvinner man från tangentbordet för att brygga lite öl och skjuta sig en hare, och det bara strömmar in tips.

Det blir nog till att testa både Promash och Beersmith och utvärdera.

Tack så mycket.

/ Torbjörn

Sv: Mjukvara?

tjenare! var ute och "slösurfade" och slank in på denna sidan: http://www.brewery.org/brewery/Software.html
Finns en del matnyttigt tror jag, bara kollat på programmet Beer Designer PRO. Ett mycket bra och enkelt receptprogramm enligt mig. Verkar finnas en del program på sidan om någon är intresserad...

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

12 Senast ändrad av jonash (2006-02-03 10:03:25)

Sv: Mjukvara?

Kenneth skrev:

Har du excel på din dator?
Då har du oxå konverteringsfunktioner
Man måste dock installera Analysis ToolPak via kommandot "Tillägg" på "Verktyg"-menyn
[/b]

Annars finns det en kalkylator i google.

Man kan i sökfältet skriva t.ex. "liter to gallon", då får man svaret:
1 liter = 0.264172051 US gallon

"kronor to euro"
1 Swedish kronor = 0.107776121 Euro

Mer info finns här http://www.google.se/intl/sv_ALL/help/f … calculator

På den sidan finns också vad man kan ha google till, mer än att leta på webben..

13 Senast ändrad av urgusinka (2006-02-03 11:45:03)

Sv: Mjukvara?

jag tycker det är bättre att inte använda datorprogram för att ta fram recept mm. tror man lär sig bryggningen mer från grunden om man utför beräkningarna själv.

så tycker jag också det är otillfredsställande att överlåta beräkningarna av ens kära brygd åt ett program. vad är det som händer egentligen?

och vad händer med bryggningen när datorn havererar?

nej! papper, penna och ett normalt intellekt duger fint.

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Mjukvara?

jonash skrev:
Kenneth skrev:

Har du excel på din dator?
Då har du oxå konverteringsfunktioner
Man måste dock installera Analysis ToolPak via kommandot "Tillägg" på "Verktyg"-menyn
[/b]

Annars finns det en kalkylator i google.

Man kan i sökfältet skriva t.ex. "liter to gallon", då får man svaret:
1 liter = 0.264172051 US gallon

"kronor to euro"
1 Swedish kronor = 0.107776121 Euro

Mer info finns här http://www.google.se/intl/sv_ALL/help/f … calculator

På den sidan finns också vad man kan ha google till, mer än att leta på webben..

Så länge som Google inte börjar censurera det också sad

15

Sv: Mjukvara?

Kan tippsa om http://www.superstart.se/ En kanon startsida.
Där fins konverterar till längd, vikt, volum etc etc.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Sv: Mjukvara?

Ännu ett förslag! Kolla länken http://joshmadison.net/software/ efter convert. Konverterar allting och om det inte finns det man vill konvertera går det bra att lägga till ytterligare omvandlingar själv.

Och helt gratis!

/PeO

Sv: Mjukvara?

Hittade denna sidan med en massa bra hjälpmedel:

http://www.probrewer.com/resources/tools/