1 Senast ändrad av carljohan (2010-07-23 21:22:26)

Plastliknande bismak?

Har mina två senaste öl drabbats av en svag men störande bismak av något som liknar gummi eller plast. Trodde första gången att det var en effekt av dålig koriander, men ölet utan koriander har samma tendens. Den ena är halvmäsk, den andra helmäskad. Använder ingen utrustning som borde kunna släppa smak  (vanlig brygghink och humlegårdens slang och utrustning).

Kan det vara något i mäskningen, under jäsning eller är det något problem med typ slangen?

Sv: Plastliknande bismak?

Vilken humle? Jag har haft det problemet med. Misstanker att det inte ar en plastsmak, utan en speciell humlesmak... Men vet inte vilken. Tror jag haft northern brewer, saaz och kanske nan mer nar jag fatt den smaken. Kan ha vatt perle i stallet for northern brewer

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-23 22:45:16)

Det är nog väääldigt sällan som det blir bismaker av ngt som kommer i kontakt med ölet såvida man inte koker i en järngryta osv.
Men använder man livsmedelsklassade redskap/slangar osv. så ska det inte vara något problem.

Precis som scaryeyes skriver så kan det vara både det ena och det andra som orsakar bismaker

Ett par möjliga orsaker -

1. Använder du klorin till att desinficera med? Eller har ditt kranvatten mycket klor? Klor och klorrester ger en massa olika bismaker. Allt från 
    plåster, bränt gummi, nejlika (kanske heter klorinfenoler på svenska?)

2. Efter som du skriver koriander så misstänker jag att det är belgisk öl du gjort? Belgisk jäst  producerar stora mängder fenoler som kan
    uppfattas som plastiga. Det beror på att ex. belgisk jäst oftast innehåller ett extra enzym som omvandlar fenolsyror(från malten) till fenoler.
    Ett exempel på det är att man ex. ofta gör en sk. syrarast när man brygger veteöl. Denna syrarasten ökar mängden fenolsyra i ölet och 
    genom att göra en sådan rast kan du få fram mer smak av nejlika i din Weisse, Wit eller annan öltyp där fenoler är en del av smakprofilen.

3. Om det är belgisk öl du gjort så har du förmodligen inte använt några enorma mängder humle i dem gissar jag. Annars han extremhumlad öl
    ibland få en plastig smak. Men då snackar vi 250-500g på 23 liter.

4. Det kan varit dålig eller gammal humle, men eftersom du inte vart igång så länge så kan det uteslutas.

Men stor sannolikhet är det fenoler från jäsningen som avger denna smak i ditt öl. Kanske pga. klorin eller jästen eller en kombination av båda.
Fenoler

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för snabba svar!

Angående humlen har jag använt olika sorter för de två satserna (i den första, en veteöl, cascade. i den andra, en belgisk blond, saaz), så det låter konstigt att det skulle vara det. Använder jodofor för rengöring. Jästen jag har använt är i den första en tysk veteölsjäst (torr) och den andra en wyeast från leuven. När jag tänker efter är det egentligen inga råvaror de två satserna har gemensamt - vilket ju gör resultatet väldigt konstigt..

Jag kanske helt enkelt bara får hoppas att nästa brygd inte får samma bismak.

Jag tycker att jag känt en typ av plastig smak i en del svenska mikrobrygda öl som jag närmast skulle beskriva som "kylskåp", inte helt oangenäm egentligen, är det den typen av plastsmak du menar? eller är det en mer obehaglig smak vi talar om ?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Speciellt saaz har jag markt det med "plast" smaken Men bara i kombination med andra. I en urquell klon med 5 olika givor saaz och ingen annan humle fanns inte den smaken. Men den allra forsta obscura jag bryggde pa northern brewer och saaz, hade jag den smaken tydligt. MEN! Folk som smakade den tyckte den var otroligt god ock markte inget av det. Kan det vara att man ar overkanslig och sjalvkritisk?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Vi behöver nog mer info här, hur har du jäst ölen, jästemperaturer, förkultur etc. I min del av landet har det varit hysteriskt varmt de senaste månaderna, så jag har till och med jäst mina ales i källaren. Föredrar 15°C framför 30°C alldeles oavsett.

/P

Think globally. Drink locally.

Läs igenom beskrivningarna på sidan och se vilken av dem som stämmer bäst överens med vad du uppfattar för smak

http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

Jag tror som sagt att är fenoler

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för alla tips. Tror, efter att ha provat båda öl igen, att smaken har lite olika förklaring. Jäsningen är rimligen en bov i dramat, känner inte riktigt igen smaken från humle i öl jag smakat förut. Kan tänka mig att den varma temperaturen (som visserligen inte borde ha varit så hög som 30 grader, men ibland väl över 20) har fått jästen att bilda konstiga fenoler. Värmen har kanske också snabbat på jäsprocessen och gjort att det primärjästa ölet har fått stå för länge med bottensatsen och bildat fettsyror - det är den smakbeskrivningen jag mest känner igen i Palmer-länken (konstigt f ö att fettsyra inte är med i off-taste-listan i radical brewing?). Jag antar att mindre, oönskade effekter tillsammans med humlen kan bilda märkliga smaker. Enda sättet att undvika det är väl att vara med noggrann i alla steg?

Har, när jag tänker efter, också haft problem med ganska mycket druv i vörten som följt med i jäsningen. Har inte läst om hur det egentligen påverkar smaken - har ni någon erfarenhet av det?

Jag hade också problem med plastig smak vid ett par bryggningar för ett par år sedan. Jag vände mig till SHBF:s forum där jag fick en del svar.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … mp;p=14464

jag har haft problem med gummi/plastsmak vid några bryggder. har då tagit för givet att det antingen varit infektion eller slarv vidursköljning av reniningsmedel som inehåller klorin. Men båda ggr jag haft problem så är ölraparna värst. äckliga gummismaksrapar.

Fick liknande problem när jag gick upp i volym och fick svårt att få till rumlande kok.
Efter att ha investerat i gasol, med åtföljande rumlande kok, har problemet helt försvunnit.
Kanske ytterligare en bit till ditt "problempuzzel"....
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.