Tunn smak?

Hej alla,

Jag har bryggt enligt receptet på "Bavarian Red Ale", på Humlegårdens hemsida. Nu har den jäst ut, och jag tappade om till ett annat jäskärl för att prima och tappa på flaska. Men när jag provsmakar tycker jag att ölet är ganska vattnigt och med en ganska svag beska, inte alls som jag föreställt mig. OG var inte mer än 148, och FG 110.

Min fråga är, kan jag åtgärda detta genom att tillsätta lite maltextrakt och låta detta jäsa ut? Kanske torrhumla lite samtidigt? Eller kommer ölet sannolikt att förändras till det bättre under jäsningen efter primning?

Tack tack
Jon

Sv: Tunn smak?

Inga svar, så jag fick experimentera istället. Tappade upp hälften på flaska, och kokte sedan en snabbvört på tre liter av ölen, 400 g mellanmörkt DME, en puck beskhumle och en puck aromhumle. Silade och tillsatte till de resterande tio litrarna. Vi får se om jästen lyckas jäsa ut maltextraktet, den bubblar lite smått idag i alla fall. Ska blir intressant att jämföra när det hela är klart.

Jon

bra. bästa sättet att lära sig på. btw og och fg bör bli 1048 och 1010. mer extrakt=större öl=mer kropp oftast iaf, och eftersom ölet redan primärjästs så jäser förhoppningsvis inte extraktet ut helt.
gjorde min första öl på bavarian red ale för drygt 18 månader sedan och den vart faktist rätt bra efter ca 2-3 månaders lagring

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Jag tycker att mina öl alltid smakar tunnt när jag smakar på dem under jäsningen men det ordnar upp sig efter att jag kolsyrejäst, har lärt mig att inte vara så orolig smaker kan förändras väldigt mycket. Som min Single Hop IPA med rökmalt, den smakade skumt och framförallt luktade skumt när jag provade den i omtappningar och även efter 2 veckor på flaska. Sedan provade jag den efter ca 1 vecka till och då hade smakerna verkligen rättat till sig, ölen hade blivit mer distinkt i smaken och inte alls lika luddig smak som innan. Likaså aromen hade ändrats till det bättre, innan tyckte jag den nästan luktade lite urin! Nu har det blivit än rätt så god och intressant öl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Mina öl brukar jag vilja att dom landar på runt 1.010 - 1.012, men då har jag ett OG på 1.075 eller oftast högre.
Det är ganska hög utjäsning, men alkoholet ger en hel del smak och kropp.

Utan att sett receptet så skulle jag nog vilja att en sådan öl på 1.048 borde stanna på 1.012 iallfall om inte 1.013
om man vill ha en öl med lite kropp och munkänsla för att kompensera för en mindre mängd alkohol, annars kommer det att
bli väldigt blaskigt.

Du får justera receptet så att det passar din process bättre. Eller kanske öka på basmalten en aning eller lägga till lite karamellmalt
om du vill hålla dig på ungf samma OG men höja FG. Eller testa en annan jäst kanske?

Att torrhumla ger inte bättre munkänsla, bara mer aromer (torrhumlearomer)
Det man kan göra är att tillsätta ex. laktos http://shop.humle.se/se/art/laktos-vino … r-1-kg.php
Laktos ger mer kropp åt ölet och får det att verka tjockare utan att det ökar sötman.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Purjo: Såklart har du rätt, skrev fel på siffrorna. smile Kul att höra att det receptet verkar funkat skapligt för dig, då finns det lite hopp alltså.

Ni andra: Tack för inputen! Jag återkommer med rapport om några veckor.

Jon

Sådär, nu har jag utvärderat. Den omodifierade var klart bättre. Välbalanserad beska och bra fyllighet, stor skillnad mot hur den var vid tappningen. Den "förbättrade" var fullt drickbar, men med en överdriven humlebeska. Nu vet jag till nästa gång. smile