Med anledning av den här tråden kände jag att det var dags att utvärdera mina två försök nu under våren att brygga just "folköl". En av anledningarna till att jag ville brygga lite svagare öler är att jag gärna dricker öl som måltidsdryck men helt saknar ölsinne. Därför ville jag ha någonting som inte orsakade så mycket "yrsel". Eftersom jag är ett stort fan av bitter och av brittiska öltyper i allmänhet så valde jag att brygga en Ordinary Bitter och en Skotsk 60/–.
Just dessa stilar känns ganska svåra att utvärdera då jag inte har så mycket att jämföra med. Sen vet jag inte riktigt hur mycket jag faktiskt kan förvänta mig av en "folköl" och det blir väldigt lätt att jämföra dem med deras starkare varianter.
Här följer recept och kommentarer (med planerade värden inom parentes):
=== Kusk Ordinary Bitter ===
Bryggdatum: 2010-01-27
Mängd: 20 liter
Startdensitet: 1,041 (1,037)
Slutdensitet: 1,015 (1,011)
Alkohol: 3,4 vol% (3,5)
Beska: 30 IBU
Färg: 20 EBC (mörk bärnsten)
Extraktgivare
2700 g 81,8 % Pale ale-malt 6 EBC
150 g 4,5 % Caravienna 50 EBC
300 g 9,1 % Crystal-malt 130 EBC
150 g 4,5 % Ambermalt 100 EBC
Humle etc
15 g Target 12,0 % 60 min
15 g East Kent Golding 4,2 % 20 min
15 g East Kent Golding 4,2 % 1 min
7 g East Kent Golding 4,2 % torr
0,3 g Protafloc 20 min
Jäst: Safale S-04
Procedur
Försockringsrast vid 68°C i 16 l vatten i 90 min; lakar med 13 liter.
Primärjäsning 4 dagar, sekundär 9 dagar.
Jag använder satslakning och mäsken gjorde jag väldigt tunn: 16 l vatten till 3,3 kg malt, dvs 4,8 l/kg. Det verkar ha gett resultat. Receptet beräknades för ett utbyte på 70 % men jag fick närmre 78 %. Jag lät densiteten ligga några steg högre och tur var väl det för Safale S-04 gav mig problem med utjäsningen igen. Jag hade hoppats på 1,010–1,012 men fick 1015 – sött, men inte så farligt att jag tycker det förstör ölet. Det ska dock sägas att ölet skummar något enormt – lika mycket som mina veteöl. Inte så att det skummar över flaskan men när man häller upp det så blir det i princip bara skum i galset.
Receptet är jag nöjd med överlag. Malten ger en vacker färg och en mild, rund och något rostad brödighet. Humlen känns dock lite klen och jolmig. Aningen så är arom- och torrhumlegivorna för små eller så beror det på att humlen började bli för gammal. Det kan även bero på att jag tycker att Golding är rätt jolmig i allmänhet och att det är så här det ska smaka. Eftersmaken har en viss syrlig metallisk smak som jag brukar förknippa med lätt- och folköl.
=== 60 (70?) skilling ===
Bryggdatum: 2010-03-31
Mängd: 21 liter (20)
Startdensitet: 1,039 (1,035)
Slutdensitet: 1,010
Alkohol: 3,8 vol% (3,2)
Beska: 14 IBU
Färg: 30 EBC (koppar)
Extraktgivare
2000 g 61,5 % Golden Promise pale ale-malt 5 EBC
400 g 12,3 % Münchnermalt 15 EBC
400 g 12,3 % Caraamber 70 EBC
400 g 12,3 % Crystal-malt 130 EBC
50 g 1,5 % Chokladmalt (Carafa I Special) 900 EBC
Humle etc
25 g East Kent Golding 4,2 % 60 min
0,3 g Protafloc 20 min
Jäst: Safale US-05
Procedur
Försockringsrast vid 67°C i 16 l vatten i 90 min; lakar med 12 liter.
Primärjäsning 5 dagar i ca 21°C, sekundär 23 dagar.
Receptet använder som synes en stor mängd karamellmalt. Mäsktekniken är samma som förra gången och ger ytterligare lite högre utbyte. Denna gång valde jag att i alla fall späda till 21 liter. Av olika anledningar blev ölet stående på sekundär i 23 dagar vilket bara var bra eftersom US-05 flockulerar så pass långsamt. När det väl tappades på flaska så hade det hunnit bli klart och fint. Det har dock tagit längre tid än vanligt för ölet att utveckla hyfsat med kolsyra.
Färgen är återigen tjusig men lite mörkare hade inte skadat. Maltaromen drar åt bröd och mörk sirap men känns ganska klen. Jag hade gärna sett lite chokladkola och torkad frukt. Humlen däremot är förhållandevis kraftig. Hade det inte varit så att det lätt hade gått att känna igen EKG-smaken så hade jag nästan kunna tro att det var en belgisk bruin jag drack. Den syrliga eftersmaken finns också i det här ölet men inte lika tydligt. Jag får nog återkomma när det här ölet stått till sig ytterligare.