Idéer om om god folköl

Man brygger och jäser, jäser och lagrar och brygger igen. Vänner dricker och jäser, imponeras och dricker igen. Men får inte köra bil.
Det är inte utan att man undrar över om det går att brygga riktigt god folköl på ca 3,5 %. Borde gå! Har dock förstått att om man bara skalar ner recepten så blir det blask.

Min idé är att brygga en wiener/münchner lager med OG kring 1045, dock ha ca 30 % karamellmalt, mäska in vid 57 grader och därefter snabbt stega upp till 70 grader för rejält med dextriner. Förhoppningsvis blir FG ca 1018, vilket skulle innebära folk...

Vad tror ni erfarna, kan jag få en riktigt god folköl på det här sättet eller måste jag späda god öl med vatten (som kommersiella bryggare påstås göra)?

/Lars

2 Senast ändrad av megen (2010-07-19 09:48:30)

Sv: Idéer om om god folköl

Du kan ju alltid värma upp den färdigjästa ölen så alkoholen dunstar bort, sen kyla och tillsätta lite jäst och prima.

Har ej testat det själv, men det borde funka fint.

Har ingen aning om hur ditt recept skulle bli. Väldigt sött och sliksigt kanske.?

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-19 15:07:33)

Stora kommersiella bryggerier gör ofta så som du säger. Det är inte ovanligt att de brygger en öl på runt 8-9% som sedan späds.
För deras del handlar det om plats och driftkostnader. Dvs de kan producera större volymer som samtidigt tar upp mindre volym i jästankar osv.

Jag är ingen erfaren lagerbryggare, men mina synpunkter på receptet är oberoende av jästval.
Skulle vilja säga att du kan skippa 57C steget och mäska på 67-70C direkt och hålla karamellmalten till runt 10-15%

Hur nära du kommer kan du givetvis räkna ut med penna och papper eller ett bryggprog eller online.
Sedan får du givetvis ta ett FG och vara berädd att eventuellt späda vörten någon procent för att dina vänner ska kunna ta bilen hem.
Men ett par procents spädning (om det är nödvändigt) är inget du ska vara rädd för.

Ta även en titt på våra vänner i england, de har en lång tradition av att brygga öl med just den styrkan du siktar på.
En titt på den typen av recept kunde kanske vara en ögonöppnare?
Fördelen med dessa öl är maltdrivna och att jästen lämnar mer smak och restsötma efter sig än en lagerjäst vid lagertemp.
Vilket gör det möjligt att brygga en än mer smakrik öl åt dina bilburna vänner.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-19 10:05:31)

megen skrev:

Du kan ju alltid värma upp den färdigjästa ölen så alkoholen dunstar bort, sen kyla och tillsätta lite jäst och prima.

Har ej testat det själv, men det borde funka fint.

Har ingen aning om hur ditt recept skulle bli. Väldigt sött och sliksigt kanske.?

Jag beskrev hur man gjorde "alkoholfri" öl i en tråd här på forumet för ett tag sedan.
Sök på "alkoholfri" så dyker säkert tråden upp.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Ang. att göra lågalkohol/"alkoholfri" öl.

Inte så komplicerat, men det kräver ett par extra steg.

Brygg din öl och låt den jäsa ut som den ska.
Tappa sedan över ölet till ex. ett corneliusfat alt. PET-flaskor.
Frys sedan ölet, sätt de i en snödriva eller fyll frysen med PET-flaskorna.
När ölet har frusit tappar du av det på samma sätt som om du skulle göra en icebeer.

Nu till det roliga.
Den delen som du tappat av (din icebeer) häller du i en gryta och SJUDER denna i 30-40min
för att avlägsna större delen av alkoholen. Tänk på att de aromatiska oljor och smakkomponenter
som är alkohollösliga kommer att finnas i denna delen av ölet. Sjud den därför strax över 80C
och toppa sedan av med vatten till den ursprungliga kokvolymen eftersom du nu koncentrerat smakerna 2-3ggr.

Blanda sedan detta med resten av ölet du frös.
Tillsätt sedan ny jäst och primingsocker alt. trycksätt på fat och servera.

www.bryggradio.com

Det låter som om så gott som all alkohol borde försvinna om man gör som Thomas skriver. Men hur säker är man på det? Jag vill helst inte sätta mig och köra med tre barn i bilen om jag inte är säker. Man känner ju som bekant inte alltid om man är alkoholpåverkad av mindre mängder. Däremot är det ju trevligt med alkoholsvag öl även om man inte tänker köra bil eller så, t.ex. varma dagar när man vill släcka törsten utan att bli alltför påverkad.

Jag köpte några "alkoholfria" (<0,5%) på systemet senast, av dem var det bara Jever Fun som var bra. Den är ju i alla fall frisk med rejäl beska. Störtebeker eller vad den hette var inget vidare, den hade den där kokta smaken som påminner om rå vört som många kontinentala lättöl har. Carlsberg smakar - Carlsberg... Däremot fanns det en riktigt bra alkoholfri cider från Stowford press. Weihenstephaners alkoholfria veteöl smakar inte riktigt som en bayersk veteöl, tunn och utan banan och nejlika, men är ändå inte så tokig till mat. Mörka eller mer maltiga ljusa lättöl verkar det knappast finnas att få tag i så det får man nog brygga själv.

Nej helt alkoholfri blir den inte.

Sedan handlar det ju givetvis om vilken öl man utgår från och hur noga man är när man töar upp osv.
Att försöka göra ett barley wine på 12% alkoholfritt är ju bara dumt och inget annat.

En öl på 3-5% är nog det bästa att utgå från.

www.bryggradio.com

Jag är ingen expert på folköl (jag är ju belgare trots allt) men några saker som man kan tänka på om man vill undvika brist på body är:
- Mäska vid något högre temperatur, då använder du mer malt per % alcohol och du får mer dextriner vilket höger bodyn
- Försök få in smak på annat sätt än med alcohol: lite NaCl för en maltigare öl, något mer humle för smak och beska
- Välj en jäst som inte jäser ut för mycket, alejäst ger mer smak och kropp en lagerjäst.

Det får mig faktiskt att vilja brygga en folköl! Att brygga en stark öl med mycket smak är ju inte svårt, men att brygga något med 3% alc som smakar bra är ju en annan fråga... En utmaning!

Att göra den näst intill alkoholfri är inget jag skulle göra. Jag dricker hellre en folköl två-tre timmar innan jag kör än 5 stycken alkoholfria...

http://saccharolicious.blogspot.com

Tackar för allt ert engagemang!
Spännande idé med att sjuda bort alkohol i efterhand - räknar man in arbetstiden blir det om inte annat världens dyraste lättöl/folköl, eller hur?
Hur som helst, ingen har direkt avrått mig så jag har bestämt mig för ett försök med 30% karamell och snabbt upp till 70 graders mäsktemperatur. Om försöket inte blir riktigt som jag tänkt mig prövar jag en gång till, enligt Thomas rekommendation, med 10-15% karamellmalt och inmäskning vid 67 grader, en kortare rast och sedan upp till 70 grader.
Jag lovar att återrapportera hur försöket går!
Och om ölet skulle bli lite starkare än folköl lär jag knappast hälla ut det bara för den sakens skull...
/Lars

Detta ar mycket intressant. Eftersom jag alskar ol och garna dricker mycket av den varan, sa finns ju aven bieffekten hos mej att inte alltid vara speciellt nykter.  Nej jag skyller inte pa olen..... Utan pa alkoholen som finns i den.
Jag kommer nog ganska snart att gora ett forsok till lattol/folkol. Kommer da bli munchener/bayersk ol eller vienna. Att forsoka sej pa en schwartzbier som lattol ar nog bara korkat smile

Kommer folja denna traden noga!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tur att man inte tar betalt för sin egen tid när man utövar sin hobby wink

Om du vill ha mycket kropp och restsötma får du inte glömma bort att balansera det med lite extra humle så det inte blir en dessertöl wink
Skulle det bli ngt starkare så kan du ju alltid späda ut det lite med vatten innan pitch. Men ditt recept är väl iofs beräknat på rätt volym och OG
så det ska väl inte vara några problem. Ta ett pre-boil-OG när vörten kommit upp i kok och räkna hur mycket du måste koka bort för att landa på rätt OG, då vet du även i förväg om du träffat rätt med din mäskning osv.

Säg att du börjar med 23 L vört på 1.030 och ska ha ett OG på 1.035
Räkna då 23(liter) X 30(OG) / 35(Önskat OG) = ca 19,7L

Märker du att du hamnar under 19,7 liter så är det bara att späda med vatten till 19,7L och vips så har du rätt OG och förhoppningsvis rätt FG om ett par dagar wink

Bästa redskapet för detta är en graderat mätpinne som du ställer ner i din tomma kokgryta, slå i ex 2 liter vatten, sätt ett sträck på pinnen vid nivån. Slå i två liter vatten till och sätt en ny markering.

Det är lätt det bästa verktyget jag har i mitt hembryggeri, och det mest primitiva också för den delen wink

www.bryggradio.com

Sigtuna Brygghus har en folköl (Doktorns Pale Ale 2,8%) som är relativt humlebesk och smakar något åt starkölshållet. Den mäskas vid hela 75 grader och består utav pale ale malt och någon ljus karamellmalt (cara-whatever).

Använd mycket malt, mäska varmt (extra varmt) och snåla inte med humlen så blir det bra!

Med anledning av den här tråden kände jag att det var dags att utvärdera mina två försök nu under våren att brygga just "folköl". En av anledningarna till att jag ville brygga lite svagare öler är att jag gärna dricker öl som måltidsdryck men helt saknar ölsinne. Därför ville jag ha någonting som inte orsakade så mycket "yrsel". Eftersom jag är ett stort fan av bitter och av brittiska öltyper i allmänhet så valde jag att brygga en Ordinary Bitter och en Skotsk 60/–.

Just dessa stilar känns ganska svåra att utvärdera då jag inte har så mycket att jämföra med. Sen vet jag inte riktigt hur mycket jag faktiskt kan förvänta mig av en "folköl" och det blir väldigt lätt att jämföra dem med deras starkare varianter.

Här följer recept och kommentarer (med planerade värden inom parentes):

=== Kusk Ordinary Bitter ===

Bryggdatum: 2010-01-27
Mängd: 20 liter
Startdensitet: 1,041 (1,037)
Slutdensitet: 1,015 (1,011)
Alkohol: 3,4 vol% (3,5)
Beska: 30 IBU
Färg: 20 EBC (mörk bärnsten)

Extraktgivare
  2700 g  81,8 %  Pale ale-malt  6 EBC
  150 g  4,5 %  Caravienna  50 EBC
  300 g  9,1 %  Crystal-malt  130 EBC
  150 g  4,5 %  Ambermalt  100 EBC

Humle etc
  15 g  Target  12,0 %  60 min
  15 g  East Kent Golding  4,2 %  20 min
  15 g  East Kent Golding  4,2 %  1 min
  7 g  East Kent Golding  4,2 %  torr
  0,3 g  Protafloc    20 min

Jäst: Safale S-04

Procedur
  Försockringsrast vid 68°C i 16 l vatten i 90 min; lakar med 13 liter.
  Primärjäsning 4 dagar, sekundär 9 dagar.

Jag använder satslakning och mäsken gjorde jag väldigt tunn: 16 l vatten till 3,3 kg malt, dvs 4,8 l/kg. Det verkar ha gett resultat. Receptet beräknades för ett utbyte på 70 % men jag fick närmre 78 %. Jag lät densiteten ligga några steg högre och tur var väl det för Safale S-04 gav mig problem med utjäsningen igen. Jag hade hoppats på 1,010–1,012 men fick 1015 – sött, men inte så farligt att jag tycker det förstör ölet. Det ska dock sägas att ölet skummar något enormt – lika mycket som mina veteöl. Inte så att det skummar över flaskan men när man häller upp det så blir det i princip bara skum i galset.

Receptet är jag nöjd med överlag. Malten ger en vacker färg och en mild, rund och något rostad brödighet. Humlen känns dock lite klen och jolmig. Aningen så är arom- och torrhumlegivorna för små eller så beror det på att humlen började bli för gammal. Det kan även bero på att jag tycker att Golding är rätt jolmig i allmänhet och att det är så här det ska smaka. Eftersmaken har en viss syrlig metallisk smak som jag brukar förknippa med lätt- och folköl.

=== 60 (70?) skilling ===

Bryggdatum: 2010-03-31
Mängd: 21 liter (20)
Startdensitet: 1,039 (1,035)
Slutdensitet: 1,010
Alkohol: 3,8 vol% (3,2)
Beska: 14 IBU
Färg: 30 EBC (koppar)

Extraktgivare
  2000 g  61,5 %  Golden Promise pale ale-malt  5 EBC
  400 g  12,3 %  Münchnermalt  15 EBC
  400 g  12,3 %  Caraamber  70 EBC
  400 g  12,3 %  Crystal-malt  130 EBC
  50 g  1,5 %  Chokladmalt (Carafa I Special)  900 EBC

Humle etc
  25 g  East Kent Golding  4,2 %  60 min
  0,3 g  Protafloc    20 min

Jäst: Safale US-05

Procedur
  Försockringsrast vid 67°C i 16 l vatten i 90 min; lakar med 12 liter.
  Primärjäsning 5 dagar i ca 21°C, sekundär 23 dagar.

Receptet använder som synes en stor mängd karamellmalt. Mäsktekniken är samma som förra gången och ger ytterligare lite högre utbyte. Denna gång valde jag att i alla fall späda till 21 liter. Av olika anledningar blev ölet stående på sekundär i 23 dagar vilket bara var bra eftersom US-05 flockulerar så pass långsamt.  När det väl tappades på flaska så hade det hunnit bli klart och fint. Det har dock tagit längre tid än vanligt för ölet att utveckla hyfsat med kolsyra.

Färgen är återigen tjusig men lite mörkare hade inte skadat. Maltaromen drar åt bröd och mörk sirap men känns ganska klen. Jag hade gärna sett lite chokladkola och torkad frukt. Humlen däremot är förhållandevis kraftig. Hade det inte varit så att det lätt hade gått att känna igen EKG-smaken så hade jag nästan kunna tro att det var en belgisk bruin jag drack. Den syrliga eftersmaken finns också i det här ölet men inte lika tydligt. Jag får nog återkomma när det här ölet stått till sig ytterligare.

Nu äntligen har jag tappt om till sekundär! Det tog lite tid innan jag kom igång eftersom jag blev tvungen att propagera ny jäst. Hade köpt Munich Lager från reasortimentet, som nog inte var som den skulle. Luktade aningen mystiskt när jag satte igång förkulturen och när det var dags för bryggning... ja, inte luktade den som jag kom ihåg från i våras inte, så jag fick ta till Saflager w34/70 och göra en ny förkultur. Inte alls dum jäst, faktiskt!

Av 3,4 kg malt var 70% basmalt och 30% karamellmalt. Utbytet blev bra, 85%.
Efter inmäskning vid 57 grader fick Braumeister jobba upp hela mäsken till 70 grader, där den vilade en timme. Därefter utmäskning vid 78 grader.
Idén var alltså att stor mängd karamellmalt samt hög mäsktemperatur skulle ge en smakrik folköl.

Nå hur gick det?
25 liter sötvört fick en SG på 1034, efter kokningen återstod 21 liter stamvört med SG/OG 1040.
Efter sex dagars primärjäsning i 10 graders temperatur (inklusive ett dygns diacetylrast) var SG 1014 när jag nu tappade om till sekundär och fortsatt lagring i 2 graders kyla.

Om FG skulle gå ner till 1013 under lagringen, så betyder det en alkoholhalt på 3,5% (faktiskt precis de värden jag kalkylerade med), med andra ord folköl...

Om den också kommer att smaka så fylligt som jag hoppas återstår att se. Vid omtappning till sekundär var smaken i alla fall mycket lovande, fyllig och snygg! Jag använde moderata mängder Perle, Hersbrucker och Saaz.

Om fyra-fem veckor vet jag hur det blev.
/Lars

Hej Lars!

Lite nyfiken är man allt på hur det gick. Smakat än?

Alldeles för mycket jobb och annat under en period... men idag tappade jag äntligen om från lagringsfatet (9 veckor) till nya fat för servering. Nå, hur blev det?

- Hurra! Det är banne mig den i särklass godaste folkölen jag jag druckit! Ingen tendens till kantring åt det söta hållet - trots 30% karamellmalt, mäskning vid 70 grader och FG på knappt 1014 (OG 1040). Jag valde att inte överdriva humlen utan lade mig på BU 25. Blev riktigt snyggt balanserad, om jag får säga det själv. Och Perle, Hersbrucker & Saaz är ju rätt okej i lager, tycker jag.

Jag kan alltså rekommendera den som (av oklar anledning) vill göra en god folköl, att använda rejält med karamellmalt och mäska vid högre temperatur. Det blir inte sliskigt och man det finns inte behov av att dölja sötsliskighet med extra mängder humle. Jag är supernöjd och den här kommer jag definitivt att brygga mer av!

Lars