Kenneth skrev:Det finns tyvärr en stor nackdel med teoretisk vetenskap och det är att många skräms av den. Jag vill inte jaga bort folk från ölbryggning genom att hävda att det är svårt, komplicerat att man måste kunna biokemi, svår matematik eller så.
Hej igen Kenneth!
Det här håller jag helt med dig om.
Sådana här diskussioner är ändå bra ibland.
Lite bakgrund om min inställning bara som kanske kan förklara lite...
Alla är olika och inge sätt är väl fel. Det är helt min linje att det ska synas att det finns flera sätt att göra. Därför är det bra om en fråga får flera lite olika svar, så kan frågeställaren själv göra sina egna val istället för att lite hel på någon annan.
Alla är väl olika där med, men jag vill gärna inte ha sagt hur jag ska gör, utan jag vill hade förklarat för mig hur det fungerar, och sedan själv bestämma vilket jag tycker är bäst.
Jag lagar själv mycket mat, och jag mäter och räknar aldrig. Tar inte ens tid när jag kokar makaroner. JAg brukar känna med fingrarna när det är klara. Det blir alltid lite olika varje gång vilket också gör det mer spännande. Levande på något sätt. Det blir väldigt tråkigt då. Så jag har *full förståelse* för de som har samma inställning till bryggning!!
Nu vet jag iofs inte hur utvecklingen såg ut i den här hobbyn i innan jag började bryggade så jag vet inte om det där finns någon förklaring där. Kanske var det e nördvåg som kom för länge sedan som skapade någon motreaktion? 
Nu behöver man kanske inte analysera varför olika människor tycker om att göra på oliks sätt, men för att tala för mig själv så halkade jag in på bryggarbanan genom ett experiment, som sedan växt och där jag sett från börja oanade möjligheter till korsbefrutkning.
Därav min skruvade metoder.
I början kände JAG mig lite bortskrämd, eftersom väldigt många (inte alla) kommenterade min frågor som irrelevanta och inte hade med bryggning att göra etc. Det var åtminstone ett tag, några personer utöver mig själv som undvek att skriva nördiga tekniska inlägg på diversen ställen pga risken att bli påhoppad och blir anklagad för att vara för teoretisk.
Nu lyckades jag ändå få svar på många av mina frågar, trots en viss motsträvighet inom hobbyn. Men antagligen hade det gått lite enklare om likasinnare hade visat upp sig. Jag vet att det finns någar personer som är minsta lika insnöade som mig i denna hobby, och det är kul. Men jag har haft en känsla att det varit motbalans åt andra hållet sedan jag började brygga. Dvs att nördarna och teoretikerna har blivit lite trackade 
Därför vill jag också visa att det finns plats för nördar också i denna hobby. Sen om diverse olika föreningar och annat inte tycker det, ja, då går det lika bra att brygga öl utan att vara med i föreningar om det skulle vara så. Meningsutbyte med andra bryggare kan man ha ändå.
Sen kanske det ibland har blivit för mycket teoriserande på detta forum eftersom jag tidvis postat ganska mycket. Kenneth och några andra här brukar också vara duktiga på att komma med inlägg. Men var är alla andra bryggare? Eller är det så enkelt att alla inte har internet? Därför är det tycker jag bra för alla ju fler olika som kommer hit så att alla nya bryggare också ser att man kan göra på olika sätt, och inget är fel.
/Fredrik