En nybörjares funderingar.
Tjena!
Jag är nybörjare inom bryggning. Har tidigare endast bryggt en coopers draught men kom till skott i torsdags och försökte mig på en APA. Jag använder DME då jag tänkte att det kan vara en bra inkörsport till hembryggningens underbara värld. Receptet på APAn snickrade jag ihop i beersmith.
boilsize: 6l
batchsize 9l
Extra light spraymalt 1kg
Karamellmalt 200g steepat i 30 min i 75-70 grader.
15g Chinook (60 min)
10g Amarillo (20 min)
10g Amarillo (5 min)
(Kanske lite för högt IBU för att vara en stilren APA men jag är inte så noga med vilken stil ölen hamnar under då jag är total novis)
300g Muscovadosocker ljust (20min)
10g Irish moss (15 min)
7g Jästnäring (10 min)
Safale US-05 (eller vad den heter)
Efter att kokat ihop allt så började snestegen. Jag fyllde vatten och kom upp i min önskade batchsize. Men enlig beersmith skulle jag ha en OG på 1,054 men landade på 1,038 vilket var förvånansvärt lågt. I min panik kokade jag upp ytligare 200g Muskovadosocker och tillsatte bryggden. Detta gjorde att jag kom upp i 1,052 vilket jag tyckte var bättre men fortfarande konstigt. Totalt blev det alltså 500g muscovadosocker. Efter ett inlägg på homebrewtalk.com så fick jag en mycket bra förklaring till mitt problem. Jag hade helt enkelt blandat för dåligt innan jag började mäta OG... En riktig miss men vad ska man säga. Minns jag rätt kommer OG att hamna på ca 1,062 och bli mycket starkare än vad jag förväntade mig.
Även om jag fick ett bra svar på varför jag fick så låg OG så har jag fortfarande några funderingar som jag hoppas ni här på forumet kan ge mig mer förklaring till. För det första, är det ens någon idé att ha socker i sin bryggd på det sättet jag har? Kanske bara dumsnålt att inte ha i malt istället? Vidare så är min jäsning ganska tam om jag jämför med min coopersats. Jag har haft aktivitet i vattenlåset under en dag ca två dagar efter jag bryggde. Nu står det ganska still. Jag tänkte låta den stå och jäsa i primären i ca 10 dagar och sedan tappa på sekundär i ca 10 dagar till två veckor.
Snälla ge mig synpunkter och råd att ta med till nästa bryggning! //Kalle