Silikonspray?

Jag har för mig att det diskuterats förut men vet någon var man köper lämpligt silikonspray för smörjning? Min regulator kran börjar "kärva" lite och behöver sannolikt bara smörjas.

Silikonspray finns förvissa tex på biltema eller liknande, men jag undrar om det verkligen är lämplig livsmedelskvalitet på den?

Jag skulle tro att det borde gå fint, men jag undrar var ni andra köper?

/Fredrik

Sv: Silikonspray?

Det går bra att beställa silikonspray av livsmedelskvalitet på www.morebeer.com

De har rimliga fraktpriser till sverige om du ber dem att skicka via USPS surface-mail, även om det kan ta lite tid.

3 Senast ändrad av PeO (2005-11-23 23:11:35)

Jag har provat med slikonspray men kommit fram till att silikonfett fungerar bättre. Man hittar det i de flesta VVS-butiker och på Clas Ohlson, 30-7640. Alla jag har sett har livsmedelskvalité.

/PeO

Tackar båda två! Jag ska kolla upp de alternativen!

Kranen kärvar så mycket nu att såvida jag inte smörjer den lär jag väl förstöra den.

/Fredrik

Vit vaselin på apoteket fungerar också utmärkt att smörja med.

Angående silikonspray så har jag inte hittat något som inte innehåller diverse mystiska ämnen.
Silikonpastan på C.O. verkar OK eftersom det uttryckligen står att den är livsmedelsgodkänd.

Jag kommer antagligen försöka fixa kranen under helgen. Jag hör av mig när kranen slutat kärva smile Jag har inte öppnat kranen än så jag vet om det är enklare att spruta in något eller om det räcker att kleta på pasta.

/Fredrik

Köpte silikonpastan på CO och det fungerade fint! Det var inte mycket som behövdes. Vara bara själva kranen som kärvade lite i gängorna.

/Fredrik

Märkte att kranen troligen blivit skadad beroende på att jag inte underhöll den tidigare. De yttersta gängorna verkar paj, så det lutar nästan åt att jag får köpa ny regulator. Eller finns det reservdelar till regulatorn? Dvs den består ju av oliak delar, membran, lite olika metallkåpor etc. Troligen skulle jag behöva ny fronkåpa samt ev kranen och bulten?

Eller är det lika bra att köpa ny? Någon som haft samma problem och lagat den?

Eller om det rent av är så att någon spärr som hindrar kranen från att släppa helt ur gängorna har pajat? Den var inte såhär när den var ny ås någon form av skada/slitage har uppstått. Man måste trycka in kranen med stor kraft *samtidigt* som man skruvar in den, för at den ska ta i gängen. Börjar bli lite irriterande.

/Fredrik

Hej Fredik, innan du analyserar detta närmare måste du stänga CO - flaskans kran och ta regulatorn från CO-flaskan om livet är dig kärt. Sedan kan du börja labba lite friare. Hittar du inte en enkel lösning då ska du byta hela regulatorn och möjligtvis klaga på levernatören. Det här är en finmekanisk produkt som en amatör inte ska ge sig in i av säkerhetsmässiga skäl och jag tror inte att det finns reservdelar i öppna marknaden. Sedan är jag lite förvånad över det hela. Har man stängt flaskans kran behöver man inte skruva ur regulatorkranen särskilt hårt. Vad har egentligen hänt?

Hej! Jag har redan plockat isär den en gång (givetvis inte inkopplade på tuben) så vet jag hur det ser ut inuti, inga konstigheter och en rätt enkel konstruktion. Inuti finns vad som såg ut som en sorts gummimembran etc. Problemet är att själva kranen(ratten) lossar ur sin gäng från regulator, dvs den gängar inte, och denna tapp för sedan en nål liknande historia som reglerar trycket.

Och ytterst är gängorna sannolikt trasiga(gängpaj).

Troligen resultatet av att jag använt tuben utan smörjning en längre tid. Egentligen lite underligt hur det gått till, men nur är det som det är. Den fungerar fortfarande men, man måste med handkraft trycka in ratten för att ta ska ta i gängen, eftersom gängen är förstörd.

Det började med att ratten lossnade ur sing gäng helt för någon vecka sedan. Jag öppnade då allting och såg att den som hänt var att den helt enkelt hoppat ur gängorna. Så jag fick in den igen, men om man sänker trycket för mycket (skruvar ur ratten för långt) så släpper den ur gängorna.

/Fredrik