Regulator - kolsyretub

Var i järnaffären idag för att höra mig för om kolsyretuber. Mannen där påstod att olika gasleverantörer har olika gängor för att skruva på regulatorn på tuben. Vilken gänga har Humlegårdens regulator 8951? Till vilket fabrikat passar den?
Sen påstod han vidare att det fanns två sorters CO2-tuber - en för livsmedel/vatten och en för svets och att man måste använda den för livsmedel. Stämmer det?
Jag tycker att ju fler frågor jag ställer desto mer rörigt blir det. Kan någon bringa klarhet?
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

2 Senast ändrad av jrm (2010-07-01 08:31:09)

Sv: Regulator - kolsyretub

Först vill jag tillägga att jag har ingen vetenskaplig utbildning eller erfarenhet inom gasindustrin, så detta är blot dom "fakta" jag plockade på mig innan jag skaffade CO2-tub. Det är således blot som jag fattat det efter att ha läst ett flertal diskussioner och webbsidor om livsmedelsgodkänd koldioxid vs. koldioxid för svetsning. Informationen kommer primärt från en bladning av danska och amerikanska webbsidor så det kan ju faktisk vara så att det är lite annorlunda i Sverige.

Hursomhelst, båda koldioxid för livsmedel och för svets kan komma från samma källa, koldioxidmolekylen känner inte till om dom är livsmedelsklassat eller inte. Skillnad är att koldioxid som är livsmedelsklassat måste registreras med LOT-nummer och man måste kunna spåra en leveransen tillbaka en viss period (2 år för Danmark) och ev. återkalla om problem upptäcks.
Desutom undergår livsmedelsklassat koldioxid kontinuerlig laboratoriekontroll och innan/vid fyllning måste CO2-tuben rengöras.

Vissa leverantörer har utrustad sina tuber med en restgasventil så det alltid finns ett visst övertryck även i en tom flaska. Detta för att hindrar orenheter från att tränga in i en flaska som förvarats i en tuff miljö. Vad jag fattat är detta dock inget unikt för livsmedelsklassat gas...

Själv har jag köpt en flaska som var nyblästrad, lackad, provtryckt och fått ny ventil. Flaskan säljs för svetsning, men det är inget fysisk hinder för att koppla den på ett ölfat. Eftersom det är min egen flaska ved jag ju hur det hanteras hemma, så jag är inte direkt bekymrad över att den inte rengöras inuti vid fyllning, men om en leverantör enbart hantera koldioxid för svetsning finns det kanske någon risk att koldioxiden inte är helt fri från orenheter, så du lär väl fråga där du tänker köpa din koldioxid.

Beträffande gängor på flaskan; Det finns skillnad på gängor, så köp inte regulator i USA och tro att den passar på en svensk tub, och köp inte en tub från USA på e-bay och tro att du kan få den fyllt i Sverige...
Sen finns det även skillnad på gängor mellan olika typer av gas så du inte av misstag kan använda en regulator avsett för gas A på en tub med gas B. Att det ska finns skillnad på gängor mellan olika leverantörer av koldioxid tror jag är en missuppfattning.

Sv: Regulator - kolsyretub

Hej!

Bif lite korrespondens jag haft med vår lokale branskyddsfirma:

Nytt Önskemål från annan kollega som också börjat brygga:
Beg kolsyreflaska 5-7 kg och nyfylld.
Stigarröret kapat/borttaget för att erhålla gasfasen.
Armatur med avstängningskran och utvändig gänga
enl bif bild : Øy=21,8mm  och stigning 14 gängor/tum.

Pris enl ök ;-)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/21%2C8mm_14tpi.JPG

Sen ser man till att ha ett stort sortiment goda hembrygder
att överlämna vid leveranstillfället,
Detta har man naturligtvis förhandsinformerat om redan vid de inledande samtalen med killen/firman wink

(Använd gärna såväl bild som text för personligt och privat bruk)
För övrigt så kör både Torgny och jag ibland med Oxygen-regulator
från den gamle hederlige gassvetsen...men det är inget tips utan bara allmän info...;)

Lycka till från Raasken som redan är bra i Gasen......puh!

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)