Har jag överdrivit humlebeskan?

Jag har aldeles nu bryggt min första lite mer seriösa öl - en extraktbryggd infussionsmäskad med karamelmalt. Eftersom jag tycker om humlebeska så siktade jag på 40 IBU och tillsatte:

40g Perle Bitterhumle 5,6% Alfasyra koktid: 60 minuter

54,2g Tettnanger smakhumle 4,7% Alfasyra koktid: 15 minuter

17,3g Tettnanger aromhumle 4,7% Alfasyra koktid 2 minuter

Enligt mina beräkningar borde detta landa omkring 40 IBU, men när jag smakade på vörten så var den duktigt besk, lite för besk om jag ska vara ärlig.
Vörten luktar också starkt av humle.

Har allt jag gjort i dag varit förgäves, eller ändras karaktären mycket under jäsningen? Mildras beskan?

Sedan klantade jag mig givetvis på ytterligare en punkt, Klarning.
Jag hade köpt Protafloc och tillsatte detta för sent - 7 minuter innan kokets slut jämfört med rekommenderade 15-20 minuter. Kommer ölet att bli grumligt nu eller fungerar det ändå?

En sista fråga - jag använde mig av Mutton & Fison spraymalt, och räknade med att 3035g skulle ge en OG på 1050, men jag landade på en OG på 1042.
Är detta som det ska vara eller har jag räknat fel?
(karamelmalten gav en specifik vikt på  1001,61 i 25L)

Hoppas ni har tålamod med mina nybörjarfrågor..

Tack
/Thomas

Sv: Har jag överdrivit humlebeskan?

Hej!

1) Beska är ju en smaksak, låter lite högt för mig men ibland tycks den upplevda beskan kunna mildras lite efter en tid. Vört brukar ju också ibland smakar lite skräpigt, men det brukar också ge sig snabbt vid lagring. Fast vänta tills ölen stått någon månad, innan du fäller den avgörande domen. Jag brukar också vara ivrig att betygsätta mina egna öl för tidigt. En månad på flaska brukar vara vad som behövs ibland.

2) Oroa dig inte för protaflocen. Man måste inte ha det alls. Själv har jag aldrig i det. Skulle det dessutom bli en aning disigt så är det väl ingen katastrof.

3) 3035 g i 25 liter får jag till OG 1.0465. Mätre du OG vir rätt temp? Kyl provet och mät vid 20C, alternativ mät temperaturen och korrigera siffrorna enligt http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html
Mäter du för varmt prov får du för låga värden, och mäter du kylskåpskalla prov får du för höga värden. Troligen var ditt prov 35 grader när du mätte. Så densitetsmätningarna är mycket temperaurkänsliga. Jag har en liten termometer och mätar alltid provets temperatur samtidigt som densiteten.

Lycka till!

/Fredrik

Lite av beskan och en del av aromen försvinner vid jäsning. Sedan minskar också humlekänslan med tiden allteftersom övet mognar. Så mycket smakhumle kommer kännas rejält men tettnager har enligt mig en väldigt trevlig smak så det skulle jag inte oroa mig över heller.

Dessutom förändras humlekaraktären rejält av kolsyra och kyla som när man dricker.

Är det en pilsner du brygger? Lagring ger i alla fall mina öl en mjukare humleprofil då de får mogna längre innan konsumption.

Lund skrev:

tettnager har enligt mig en väldigt trevlig smak

Kan bara hålla med. Perle och Tettnanger ihop på det här viset är bland det godaste som finns, så du behöver inte oroa dig. Det kommer bli gott, du får ge dig till tåls någon månad bara.

Think globally. Drink locally.

Jag har kanske tagit mig vatten över huvudet, men jag gillar ju att brygga med honung, så därför ville jag brygga en ale med honungskarraktär.
Receptet såg ut som följer:

500g karamelmalt (Infussionsmäskat vid 70º i 30 minuter)
2731,5g Maltextrakt Mutton & Fison mellanmörkt
364,2g honung  (10% av totala mängden socker - räknade på 80% förjäsbart socker)

Humle och koktider enligt uppgift ovan.

Jästen var Wyeast German Ale som odlades upp i förkultur innan användandet.

I dag jäser ölet våldsamt - skum har pressats upp i jäsröret (Men inte svämmat över, tack och lov!) och det bubblar konstant.

Densiteten mätte jag vid ganska exakt 20º efter att vörten kylts.
Kan ju vara så att honungen spökar - det är ju svårt att räkna exakt på den. Sedan vet jag inte om jag kanske tagit fel på hur mycket extrakt det faktiskt krävs för att ge en viss densitet. Vilken faktor bör jag räkna med?

Tack
/Thomas

Du kanske inte blandade riktigt? ibland när man häller i vatten kan det bli koncentrationsgradiente om man inte blandar noga.

Det finns olika metoder, men såhär brukar jag räkna:

> 500g karamelmalt (Infussionsmäskat vid 70º i 30 minuter)

Jag är lite osäker på vilken extraktutbyte du får utan enzymer. Jag har aldrig testat sådär exakt, men som en gissning skulle jag dra till med 40% kanske, lite beroende på. Vet man inte, får man gissa. Förjäsbarheten i detta extraktskulle jag uppskatta grovt
till kanske 30% eller så.

--> extrakbidrag ca 500 g * 75% (extraktpotential för karamellmalt) * 40% = 150 g.
--> förjäsbart socker ~ 150* 30% = 45g

> 2731,5g Maltextrakt Mutton & Fison mellanmörkt

Jag vet inte exakt vad muntons mörka extrakt har för förjäsbarhet,
men det ljusa ligger kring 65%

--> extraktbidrag 2732g
--> förjäsbart socker ~ 2732 * 65% = 1776g

> 364,2g honung  (10% av totala mängden socker - räknade på 80% förjäsbart socker)

Honung består ofta av ca 20% vatten (brukar stå på burken).
Förjäsbarheten av det torde vara hög, gissningsvis 90-95% eller så?

Alltså som en uppskattning skulle jag räkna på att 364,2 g honung
-> extraktbidrag på 364.2 * 80% = 291 g.
-> förjäsbart socker ~ 291 * 0.95 = 276g

Summa extrakt = 150 + 2732 + 291 = 3173 g
3173 g socker till 25 liter ger 12,1% vörtstyrka (~1.049)

Då räknade du nog rätt bra från början. Om du mätte till 1.042 tycker
jag det verkar konstigt. Kanske blev det ett mätfel någonstans? vågen?
Är slutvolymen exakt 25?

Summa förjäsbart extrakt = 45 + 1776 + 276 = 2097g
(=>förjäsbarhet = 2097/2173 = 66%, detta sätter den lägre gränsen för ditt FG)

/Fredrik

Karamellmalten är redan konverterad. Dvs det behövs inte några enzymer. Extraktinnehållet ligger runt  250 Öchsleliter/kg.
Förjäsbarheten på karamellmalt vet jag inte exakt. Men det blir i regel normalt ingen större skillnad på FG på en ren Pale Ale malt eller med 10% karamellmaltsinblandning. Dvs räkna med en förjäsningsgrad på lite under vanlig malt. Kanske 60%.

Honung består väl mest av glukos, samt smakämnen och vatten?
Man kan nog anta uppåt 95-100%.

Men det är inte så viktigt att ha koll på varenda siffra.
Det viktiga är att man har kul på vägen. Man lär sig det viktigaste bara genom att prova. Teorin är bra att ha att luta sig på.

Beskan sjunker avsevärt under jäsning och lagring. Men har du siktat på 40IBU så blir ölet rejält beskt.

Jag brukar köra med ungefär följande indelning i beska
IBU < 20 : låg beska, knappt märkbar, i veteöl och vissa specialöl.

20 < IBU < 30 : mellan beska, vanlig stor stark, några (skottska) ales, Mörka lagers ligger normalt under 25.

IBU > 30 : tydlig beska. Tyska pilsners, många brittiska ales

IBU > 40 : mycket hög beska, stout, am. ales,

Passa nu på och prova ölet vid omtappning och allteftersom ölet lagras.
Anteckna, anteckna, anteckna!!!!

Lycka till

Kenneth skrev:

Karamellmalten är redan konverterad. Dvs det behövs inte några enzymer. Extraktinnehållet ligger runt  250 Öchsleliter/kg.
Förjäsbarheten på karamellmalt vet jag inte exakt. Men det blir i regel normalt ingen större skillnad på FG på en ren Pale Ale malt eller med 10% karamellmaltsinblandning. Dvs räkna med en förjäsningsgrad på lite under vanlig malt. Kanske 60%.

Om Extrakutbytet:

Vad jag förstår brukar även enzymer hjälpa till i extrakt utbytet, antagligen eftersom det hjälper till att lösa upp saker vid extraheringen. Och såvida man inte maler sin karamellmalt till mjöl, så skulle jag tro att utbytet blir bättre vid en längre normal mäsk men lite enzymaktivitet? Men kanske är skillnaden försumbar, jag har inte testat.

Om förjäsbarheten:

Förjäsbarheten på specialmaltens extrakt hävdar kag bestämt är signifikant lägre än basmalternas omäskad. Därför används bla ljus karamellmalt använder man ju bland annat för att höja FG och fyllighet. Det bör normalt vara klart mätbart i form av FG om man har i mycket.

Att karamellmalten är konverterad säger mig egentligen ingenting annat än att man förväntar sig ett negativt jodprov på extraktet. Det säger ingenting alls om förjäsbarheten.

Vill minnas någon i USA som gjorde ett test med 100% karamellmalt, och det jäste ut till 30% (verklig utjäsning).

När jag haft mycket karamellmalt i har jag fått en mätbar höjning av FG i enlighet med uppskattningar på ca 30%.

Jag har även läst labtester någonstans för olika mörka malter och vill minnas siffror kring 20-45% elle så. Det varierade med maltsorten och hur den blandas i övrig mäsk.

Fast man behöver ju inte vara så noga.

Men OM man vill ha helkoll på exakt FG måste man ju vara noga hela vägen, annars kommer det ju slå så mycket ändå att det kvittar vilka OG och FG man får. Jag har hört erfarna bryggare som varken mäter OG eller FG och tycker att det blir gott ändå.

Men själv tycker jag det är kul att se att det blir just exakt så som man tänkt sig. Det är en del av belöningen.

/Fredrik

9 Senast ändrad av Kenneth (2005-11-22 13:59:10)

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad enzymerna tillför om all stärkelse redan är försockrad.
Det gäller bara att värma upp och laka ur sockret ur karamellmalten.

Vad gäller förjäsbarheten så pratar jag mer om mina empiriska erfarenheter som helmaltsbryggare i drygt 10 år än om en massa teorier.

Jag anser att mäskschemat har mycket större betydelse än om man blandar i några procent karamellmalt.  Endast om karamellmalten innehåller mycket dextriner så skulle det ge större påverkan.
Vid normala (upptill 10%) blandningar så ger det troligen bara några punkters skillnad i FG om allt annat är lika.

Men som sagt detta är bara mina erfarenheter från drygt 10 års bryggning så det är inte särskilt vetenskapligt.

Jag tycker det är som roligast när man lyckas skapa det man hade som mål. Men det kan vara lika roligt om resultatet blir helt annorlunda.

Kenneth, jag förstår att du har bryggt länge och har mycket stor erfarenhet, till skillnad från mig. Till skillnad från dig har jag inte heller några öl medaljer att skryta med smile Så nog kan du sopa banan med dina erfarenheter.

Men jag kommenterar bara utifrån den förståelse som mina begränsade efarenheter, och (inte lika begränsade) teoretiska funderingar har lett fram till. Ändå sen jag började brygga (~3 år sedan) har jag strävat efter att förstå så många moment som möjligt i detalj. Jag har analyserat alla öl jag gjort in i minsta detalj och har förmodligen lagt ned mer tid på att analysera resultatet än att dricka upp det.

Kenneth skrev:

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad enzymerna tillför om all stärkelse redan är försockrad. Det gäller bara att värma upp och laka ur sockret ur karamellmalten.

Som jag ser det finns olika sorters socker och olika sorters stärkelse. En stärkelsemolekyl har ingen exakt vikt. Den kan vara olika lång. Sen råkar det vara så att man delar in namngivningen pga molekylvikt. Korta "stärkelsefragment" kallas dextriner, när de blir ännu kortare kallas de socker, men det är egentligen samma sak på sätt och vis.

Det är ju inte riktigt så att det vips från rå stärkelse direkt blir förjäsbart socker. Det är egentligen bara an gradskillnad mellan socker och stärkelse. Socker är korta glukos polymerer, och stärkelse är långa polymerer. Dextriner är ett mellanting i storlek.

Negativt jodprov får man ju när de långa stärkelse spiralerna är nedbrytna tillräcjligt mycket. Men i det läget har man fortfarande mycket "stärkelse fragment" och dextriner kvar, och dessa färgas ej. Fanns det enzymer kunde man fortsätta bryta ned dessa till ännu mindre fragment (kortare dextriner, istället för långa dextriner) och mer förjäsbart socker.

Stora polymerer bryts ned långsamt till små av alpha-amylse medans beta-amylaset klipper av maltosbitar.

Kenneth skrev:

Jag anser att mäskschemat har mycket större betydelse än om man blandar i några procent karamellmalt.  Endast om karamellmalten innehåller mycket dextriner så skulle det ge större påverkan.
Vid normala (upptill 10%) blandningar så ger det troligen bara några punkters skillnad i FG om allt annat är lika.

Då är vi nog överrens. Någon jätteskillnad är det ju inte, men i mina ögon är 3-4 punkters skillnad i FG mycket. Men jag har gjort en del extraktöl som Herr Räv och då är förjäsbarheten av maltextraktet känd, så då kan man enkelt justera FG upp med karamellmalt, maltodextrin, eller ned med socker, honung etc. Det är väldigt förutsägbart enligt mina begränsade erfarenheter. Men eftersom det stämmer med uträkningarna så väljer jag att tro på det trots den lilla mängden data.

/Fredrik

> tillför om all stärkelse redan är försockrad

Jag skulle också påstå att, om man använder denna terminologi, så är det inte så att "all stärkelse är försockrad" (dvs blivit socker) bara för att för att man har negativt jodprov.

/Fredrik

Om nu extra enzymer skulle bryta ner dextrinerna från karamellmalten till förjäsbart socker så blir slutresultatet att FG inte påverkas alls av att man tillsätter karamellmalt tillsammans med vanlig ljus malt.

Är det inte lite motsägelsefullt, eller hur ska jag tolka det som du skriver Fredrik?

> Om nu extra enzymer skulle bryta ner dextrinerna från
> karamellmalten till förjäsbart socker så blir slutresultatet att FG inte
> påverkas alls av att man tillsätter karamellmalt tillsammans med
> vanlig ljus malt.

Inga reaktioner sker fullständig. *en del* av dextrinerna bryts garanterat ned under mäskning, men inte alla.

Dessutom så karamellmalten bidrar ju inte med några egna enzymer, så tillsats av karamellmalt sänker ju även enzym halten, vilket i sig borde sänka förjäsbarheten. Ungefär som när man tillsätter omältad stärkelse. Det sänker också förjäsbarheten såvida du inte ändrar mäskschemat. Och enzymerna förstörs av värme, så såvida man inte ändrar mäschemat som kompensation kommer ju förjäsbarheten att minska med minskad initial enzymnivå.

Men sen är det iofs andra komplikationer som jag inte har full koll på, men en del det som blivit socker är bundna i olika maillard produkter, som inte är färjäsbara. Dessa är säkert många och några av den är möjligen inte heller föremål för enzym attacker under mäsken. Så dessa bidrar med ej förjäsbart extrakt, som antagligen inte påverkas av vidare enzymer. Men gissningsvis så finns fortfarande en del stärkelsefragment som kan brytas ned.

Sen skiljer dessa effekter givetvis mellan den ljusaste karamellmalt och den mörkaste chokoladmalten, i proportioner ev socker och stärkelse etc. Den ljusaste karamellmalten är ju extremfallet i princip någon en sorts dextrin malt. Som definitivt borde kunna brytas ned i mäsken, men det sker ju inte till fullo eftersom enzymehalten i praktiken blir utspädd.

Enzymerna "konsumeras" inte, däremot så förstörs de av värmen.

/Fredrik

Gissningsvis så ger mörk hårt rostad malt minst förjäsbart extrakt och så påverkas det rimligen också minst av vidare enzymattacker.

/Fredrik

Enzymerna i vanlig malt räcker gott och till att konvertera minst lika stor mängd råfrukt såsom omältad säd, majs o.d.

Ursäkta men det är rent trams att förjäsbarheten skulle sjunka på grund av att emzymhalten minskar på grund av tillsats av karamellmalt.

Nu får du ta och backa!

Kenneth skrev:

Enzymerna i vanlig malt räcker gott och till att konvertera minst lika stor mängd råfrukt såsom omältad säd, majs o.d.

Frågan är bara vad du menar med "konvertera"? Det är ett alltför diffust begrepp för min smak. Att mäsken är "konverterad" är nödvändigt men inte tillräckligt.

Jag misstänker att du tänker på jodprov. Men jodprovet tycker jag är som att mäta jästceller med linjal under lupp.

Eller att förjäsbarheten är oförändrad? I det fallet måste du ändra mäskschemat. DÅ kan det gå. Inte annars.

Kenneth skrev:

Ursäkta men det är rent trams att förjäsbarheten skulle sjunka på grund av att emzymhalten minskar på grund av tillsats av karamellmalt.

Exakt vilken faktor som är mest signifikant, tillförsel av dextrin/stärkelse och inga enzymer eller "konverterad" och fixerat socker i form av olika karamell och maillardprodukter kan jag inte svara på i det allmänna fallet. Men att karamellmalt sänker förjäsbarheten råder det väl ingen tvivel ok Kenneth? Det är inte trams, det är ett faktum. Sen om skillnaden är liten för att du bara tar 2% är ju en helt annan femma.

smile

/Fredrik

17

Gråräv skrev:

Enligt mina beräkningar borde detta landa omkring 40 IBU

Hej.
det är 35,7 IBU enl ProMash, som rekommenderas, vilket program till lite pengar!!!!
Vad är det för problem med "oklart" öl? Pubbryggerierna på den sk kontinenten har det som reklam att ha "grumligt" öl. Kanske man får i sig en och annan B-vitamin.
Hls
/Jürgen

Konvertering eller försockring är ett klart vedertaget begrepp.
Mängden enzymer i vanlig basmalt är så hög att den räcker till för att både försockra all stärkelse i malten som lika mycket tillsatt råfrukt.
Vid en normal försockringsrast vid 65ºC i 60 minuter så konverteras all stärkelse till socker av olika arter.
Glukos, dextros, maltos, maltotrios samt dextriner.
Det är inte något luddigt med det.

Förjäsbarheten sjunker inte på grund av att enzymhalten sjunker vid tillsats av karamellmalt. Det är det relativt höga innehållet av oförjäsbara sockerarter (dextriner) i karamellmalten som gör att förjäsbarheten sjunker. Inte att de närvarande enzymerna inte skulle "räcka till" eller "orka med".

Angående ProMash och andra datorprogram.
Jag vill bara säga följande:
Bara för att man matar in några siffror i ett program och den skriver ut några siffror så ska man inte blint lita på det.
Utbytet av alfasyran kan egentligen bara mätas efteråt.
Först då kan man säga hur beskt det blev.
Vad man får ut av en formel är bara närmevärden som förutsätter vissa saker. Om dessa förutsättningar inte är uppfyllda är inte siffran särskilt korrekt.

Till exempel så är det olika för kottar och pellets.
Det blir skillnad beroende på hur kraftigt det kokar.
Lufttrycket spelar in.
Utformningen av kokkärlen spelar in.
Vörtens densitet spelar in.
Den angivna alfasyran sjunker med tiden så åldern på humlet spelar in.

Dvs ta siffror från Promash och liknande för vad de är. De är uppskattade värden som kanske stämmer men lika gärna inte stämmer.

Kenneth skrev:

Konvertering eller försockring är ett klart vedertaget begrepp.
Mängden enzymer i vanlig basmalt är så hög att den räcker till för att både försockra all stärkelse i malten som lika mycket tillsatt råfrukt.
Vid en normal försockringsrast vid 65ºC i 60 minuter så konverteras all stärkelse till socker av olika arter.
Glukos, dextros, maltos, maltotrios samt dextriner.
Det är inte något luddigt med det.

Visst är det bekanta begrepp, men det "luddiga" ligger i att du tycks använda försockring och konvertering som kvalitativa begrepp när vi diskuterar kvantitativa saker som förjäsbarhet.

Det är ju inte speciellt intressant att fråga sig om det så att säga är "försockrat" eller "inte försockrat", "konverterat" eller "inte konverterat" utan fråga är exakt vilken *grad av försockring* man har, eller vilken grad av konvertering man har. Det är just den exakt graden av försockringen som avgöra förjäsbarheten, och som är intressant.

Att bara prata om att "det konverteras" utan att kvantifiera det säger ju egentligen ingenting man har nytta av, förutom att du konvertera bort stärkelsen så pass att jodprovet är negativt.

Du kan ha full konvertering som du kallar det och ha 30% förjäsbarhet, eller ha full konvertering och ha 75% förjäsbarhet. Skillnaden ligger inte i om det konvertera eller inte, utan *hur* det konverteras, vilken grad av konvertering du har.

Att allt konverteras till det du beskriver ovan, även vid stora tillsatser av omältade ingredienser är helt korrekt. Men frågan är vilka proportioner av förjäsvart socker och dextriner man får.

Givet ett viss nogorluna normalt mäskschema, och tex jämför 100% pilsnermalt och 50% pilsnermalt och 50% omältat korn, så får du sannolikt "full konvertering" i båda fallen, men avsevärt lägre förjäsbarhet i den senare fallet, och det beror på att enzymaktiviteten är bara 50%, men mängden stärkelse är samma.

/Fredrik

Varierar förjäsbarheten i vörten beroende på tiden på mäskningen? Eller har varje "enzym" (om det nu ens är möjligt att uttrycka sig så) bara en viss kraft att arbeta med även i ideala temperatur förhållanden?

Annars fungerar det så vad jag har förstått att vissa tillsatser är mer lätta att bryta än malt i sig och leder till en högre förjäsbarhet än i en i stort sett identisk mäskning där tillsatserna är utbytta på malt?

Eller har det att göra med något helt annat som med homogeniteten hos sockerarter/stärkelse hos tillsatserna.

Hastigheten för amylase spjälkingen vid varje tidpunkt ökar med ökad substratmängd, men mättas ganska snabbt. När stärkelsehalten är så hög att enzymet är mättat (dvs det jobbar så fort det kan och spjälkar på löpande band i maxfart) är det enbart mängden enzym som bestämmer reaktionshastigheten. Halvera mängden enzym och du halverar den spjälkningens maxhastighet!

(Många enzymatiska reaktioner i naturen följer denna modell Michaelis-Menten kinetik).

Spjälkningshastighet

V ~ Enzymaktivitet  * Stärkelse / (Stärkelse + Km)

Km är ett mått på enzymets affinitet till substratet.

Lägg till detta att enzymena har en viss halveringstid vid mäsktemperatur, så inser man snabbt att utgångsmängden amylaser rimligen har stor betydelse för förjäsbarheten.

/Fredrik

Lund skrev:

Varierar förjäsbarheten i vörten beroende på tiden på mäskningen? Eller har varje "enzym" (om det nu ens är möjligt att uttrycka sig så) bara en viss kraft att arbeta med även i ideala temperatur förhållanden?

Annars fungerar det så vad jag har förstått att vissa tillsatser är mer lätta att bryta än malt i sig och leder till en högre förjäsbarhet än i en i stort sett identisk mäskning där tillsatserna är utbytta på malt?

Eller har det att göra med något helt annat som med homogeniteten hos sockerarter/stärkelse hos tillsatserna.

Kenneth lär väl invända å det grövsta mot min beskrivning, men du får väl två versioner så du får avgöra själv smile

Ju längre enzymerna får processa mäsken desto lägre förjäsbarhet (lika självklart som det låter), eftersom enzymerna "itererar" på stärkelsen.  Men eftersom enzymerna denatureras så är det givetvis döfött att fortsätta mäska när enzymaktiviteten är nere på noll. Enzymerna halveringstid minskar med ökad temp. Så ju lägre mäsktemp, desto längre är det "vettigt" att mäska.

Så det finns ett samband, mellan mäskttemp och mäsktid för optimalt resultat. Men sambandet inkluderar exakta enzymnivåerna, samt förklistringsprocessen vilket gör det väldigt komplicerat att förutsäga det exakt. Dessutom så måste man i ev simulering skilja på beta och alfa amylse. Båda jobbar olika, men båda är viktigt och de samarbetar egentligen.

Enzym denatureringen är också komplicerad. Den beror inte bara på temperaturen, utan även på mäsktjocklek och stärkelseprofil. Amylaset brukar uppges stabiliseras av substratet. Men normalt är alpha-amylaset mycket mer värmetåligt än beta-amylaset. alpha-amylaser finns det dessutom massor av i malt. beta-amylaser är nog ofta det som begränsar.

Typexempel.

Efter 60 minuter vid 65C har ca 93% av beta-amylaset förstörts.
Efter 60 minuter vid 65C har "bara" ca 62% av alpha-amylaset förstörts.

Detta tog jag ur mina gamla simuleringar, men källan är ursprungligen tror jag någon av de klassiska brewing science böckerna som jag inte har själv.

/Fredrik

Hoppsan! Denna tråd gled ju in på en lång intressant diskussion smile

Nåja, jag tror att man kan räkna sockret i honung som förjäsbart till 100% (eller mycket nära 100%). Mjöd böckerna brukar tala om 80% förjäsbarhet av honungens totala vikt (alltså hela torrvikten).

Jag kan bara dra slutsatsen att jag måste ha mätt fel någonstans på vägen. Ändå tycker jag att jag vart så noggrann....
Kanske har jag läst av vågen fel. Jag använder mig av en balansvåg, och den är ju lite svår att få att visa helt exakt, särskilt när man väger i några omgångar.

Vad rekommenderar ni för maltvågar? Gärna digitala.
Jag har redan en behändig liten digitalvåg med 0,1g känslighet för tillsatser och humle, men den går bara upp till 500g.

Fredrik skrev:

Ju längre enzymerna får processa mäsken desto lägre förjäsbarhet (lika självklart som det låter), eftersom enzymerna "itererar" på stärkelsen.  Men eftersom enzymerna denatureras så är det givetvis döfött att fortsätta mäska när enzymaktiviteten är nere på noll. Enzymerna halveringstid minskar med ökad temp. Så ju lägre mäsktemp, desto längre är det "vettigt" att mäska.

/Fredrik

Jag antar och hoppas att du menar att förjäsbarheten ökar ju längre tid enzymerna får verka.

Sedan vill jag bara påpeka attt det heter amylas och acetaldehyd på svenska och inget annat. Anglofieringen av det svenska språket har ännu inte nått så långt som Fredrik tydligen hoppas på.