Gängmått på fatkopplingar?

Humlegården anger 1/4" gänga på både kul- och bajonettkopplingarna (till corneliusfat) med gängad anslutning till slangen.

På kopplingarna jag har är det olika stor gänga på kul- (fabrikat CMB) respektive bajonettkoppling (fabrikat Cornelius och CMB). Jag har köpt från olika håll genom åren - jag kommer inte ihåg om jag köpt från Humlegården.

Candirekt anger 7/16 "UNF på sina kulkopplingar och 1/2 " BSF för bajonett på de som ser lika ut med de jag har men också på bilderna från Humlegården m.fl. Det finns också andra mått där (grövre) men dessa verkar ha någon form av adapter för detta. 7/16 UNF resp. 1/2 BSF verkar tydligen vara grundstandard, eller...?

Kan det verkligen vara olika mått på det som säljs på Candirect, Brouwland och Humlegården? Då borde jag väl fått något som inte passat någon gång.

Sv: Gängmått på fatkopplingar?

Det fins tyvärr lite olika typer.
Jag har köpt både från maltbazaren och från en amerikansk webbutik och de har helt olika gängor. De senare hade 1/4" MFL gänga vilket jag antar att humlegårdens också är.

Sv: Gängmått på fatkopplingar?

Lite ljus i gängmörkret blev det när jag läste följande på John Guest sida:
"1/4" FFL corresponds to 7/16 UNF". Åtminstone de med 1/4 tum som Humlegården anger kanske är samma kulkoppling  som de med 7/16 UNF-gänga som Candirect har förhoppningsvis.