Welcome to the Ljungöl
Hej alla
Nu är jag inne på sista bryggningen för säsongen. En super saison. Den skulle väl egentligen ha varit drickfärdig så här års, men det är inte förrän nu det har börjat bli såna där härliga temperaturer på uppåt 25 grader i huset så att man kan få till jäsningen bra. Efter det får det bli ett sommaruppehåll.
Men genast börjar man ju fundera på vad man skall göra för roligheter sedan. I augusti brukar jag göra en julöl som får stå till sig ett tag. Sedan tänker jag mig något i still med Flemish noveau-receptet som finns i Wild Brews. Det blir mitt första brett-försök. På vanligt smågalet sätt, som alla utom belgobryggare bara skakar på huvudet åt, skall man tillsätta ljungblommor i en timme efter man har kylt vörten. Har man riktig tur finns det mysiga jästsvampar på blommorna som kan börja jobba direkt.
Det står däremot inget om mängden ljung som skall tillsättas. Bara att man kan behöva dra ner på humlet för att det hela inte skall bli alltför beskt. Ja jag vet att vi har diskuterat det där med belgare och IBU förut. Såg att Nils Oscar har ökat på beskan i sin Sorachi Blond som ändå skall vara i belgisk stil. Jag skall inte uttala mig om den utan att ha smakat. Tycker 99 spänn för en helflaska är i mesta laget. Så märkvärdig kan den nog inte vara. Och jag har aldrig fattat varför literpriset skall bli högre vid större förpackningar. Konstig värld...
Nåväl - förlåt utvikningen. Är det någon som har någon idé om hur mycket ljungblommor som kan vara lämpligt i en brygd? På amazon.com kan man tjuvtitta på innehållsförteckningarna. Jag såg att Radical Brewing hade en passus om Heather Ale of Scotland. Jag har inte den boken (inte än i alla fall, men det skall bli). Kanske finns något tips där?
tacksam för alla råd och dåd från er där ute
JP