Jäsa monsteröl

Hej ölvänner!

Jag och min bryggkompis bryggde en monsteramerikan på 30 liter igår med ett OG på 1129. Vi använde nästan hela jästkakan från en APA som jäst med American Ale 2. Utom en lite slatt som gick till en folköl som blev kvar vid lakningen.
Jag antar att denna jäst inte kommer att klara av att jäsa ut denna öl ordentligt, men jag har sett att andra har kört med vinjäst på slutet för att avsluta jäsningen. Frågan är då vilken vinjäst kan vara lämplig? Någon som har erfarenhet? Alternativt någon annan metod.

Tack på förhand

Thobbe

Sv: Jäsa monsteröl

Om ni har lite extra pengar över så kan ni ju alltid göra en snabb utjäsning i mindre skala med ett par olika alternativ som ni tycker verkar
spännande/lämpliga.

Champagnejäst verkar attenuera ganska bra, och vara den som används oftast i dessa sammanhang.
Så om ni är ute efter att komma långt ner så är det kanske första valet?

Har inte testat själv, men har en påse i kylen eftersom jag varit sugen på att testa en monsteröl själv.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Vi är inte ute efter att få jättelågt fg men denna jästen klarar bara 10 % enligt produktinfon, och det blir väl ett FG på typ 50 och det är nog lite väl sött smile
FG på 20 skulle jag va nöjd med. Ska bli väldigt spännande att se hur denna öl blir. Vi har den står på 2 olika tunnor med 15 liter i varje så man skulle ju kunna prova olika jäst.
Jag har en påse Lalvin ICV K1-1116 vinjäst 5 g ligger i kylen. Vad tror du om den?

Det är svårt att jäsa ut så stark vört.
En förutsättning för att kunna jäsa ut ordentligt är att jästen mår bra.
Din jästkaka har redan jobbat hårt och mådde säkert inge vidare.
För att må bra igen behöver den syresättas ordentligt.

Eftersom jästen har jobbat hårt så behöver den extra syresättning.
Eftersom OG är så högt behövs exta syresättning.
Eftersom du tagit hela jästkakan så har du kanske 20ggr mer jäst än vanligt.
Det betyder att för att få normal syresättning så behövs minst 20ggr mer syresättning.

Om du inte gjort en jävelusikt stor syresättning redan så är det dax att göra det nu, annar kommer det aldrig att jäsa ut så mycket som du vill.

Det är OK att syresätta en dag efter pitch utan att få problem.

/Kjell

5 Senast ändrad av thobbe (2010-06-15 16:13:21)

20 ggr mer jäst borde det väl inte att det bli?  Skulle inte chansa att ta en jästkaka när vi brygger 400 liter.

Den är ordentligt syresatt så det ska nog va lungt. Iofs skadar det kanske inte att ge den en omgång till.  Den har kommit igång o jäsa nu iaf.

Har jäsningen kommit igång så ska du inte syresätta mer. Den jäst som finns i vörten har tagit upp det syre som fanns
och börjat arbeta anaerobt. Kontakt med syre from. detta stadie ger ingen annan effekt än oxidation.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Varför så bråttom?
Låt jästen jobba på och räkna med att det tar lite längre tid än vanligt.
Om man räknar på en normal nerjäsning till c:a 75% så kommer FG att hamna på ca: 28 Öchsle.
Det är OK på en så stark öl.

Jag har jäst starka öl i över tre veckor innan den är klar.
Så "ta det lugnt, ta en hembryggd"

Jag har inte ett dugg bråttom. Antog bara att denna jäst inte kommer att klara uppgiften och vill veta vad jag ska göra om detta händer.

Här är ett exempel på nedjäsning från OG 1107 till 1019 på fem dagar och slutligen FG 1016 vid omtappningen till fat efter fyra veckor.

Till en 23,5-liters helmaltsvört på OG 1083 tillsattes jäst i form av slurry från en förkultur på 3 liter beredd av Wyeast 1728 Scottish (standard för starka skottar). Dessutom en 9,5 grams påse Danstar Nottingham torrjäst (engelsk ale) samt en 11 grams påse Safbrew T-58 (belgisk typ). Inte mera syresättning än vanligt för mig (den kylda vörten får sakta rinna ner i en stråle till jäshinken).

Kraftig jäsning efter några timmar och något avtagande redan efter två dygn. Då tillsattes en sirapstjock sockerlag på 1,6 kg av strö-, muscovado och druvsocker. Den lade sig som en kaka på botten men jäsningen accelererade och kakan var "uppäten" efter två dygn då även jäsningen avtog igen.

Uppskattat OG 1107 fick jag fram genom ett visst räknande.

thobbe skrev:

Hej ölvänner!

Jag och min bryggkompis bryggde en monsteramerikan på 30 liter igår med ett OG på 1129. Vi använde nästan hela jästkakan från en APA som jäst med American Ale 2. Utom en lite slatt som gick till en folköl som blev kvar vid lakningen.
Jag antar att denna jäst inte kommer att klara av att jäsa ut denna öl ordentligt, men jag har sett att andra har kört med vinjäst på slutet för att avsluta jäsningen. Frågan är då vilken vinjäst kan vara lämplig? Någon som har erfarenhet? Alternativt någon annan metod.

Tack på förhand

Thobbe

Blir nyfiken vad är det för monsteröl?
Recept?

Nu kanske det är för sent men det kanske ändå kan vara värt att veta.
Vinjäst jäser ut fler sockerarter än öljäst så risken är att ni kommer att få ett mycket torrt öl som dessutom blir rätt syrligt eftersom pH är rätt lågt och det inte finns någon/väldligt lite restsötma kvar.

Men det kanske kan vara intressant också?

Om man tillsätter socker som Björn gjort så är det en bra idé att tillsätta sockret efter att jästen först tuggat i sig maltosen i vörten.

Det är inte försent, jag har inte tillsatt nån vinjäst än. Det jäser för fullt så jag avvaktgar och ser hur bra det jäser.
Receptet på denna öl är:

King Kong

14 kg Pale ale malt
1 kg ljus karamellmalt
1,4 kg strösocker
Lakade ut 52 liter som kokades ner till 30 liter, hade inte tänkt ha i nå socker men det tog sån jävla tid att koka ner så det fick bli så iaf.

8g Tomahawk 14 % 60 mim
70 g Chinook 11,4% 70 g 60 min
57 g Cascade 7 % 10 min
37 g Cascade 7% 3 min

Jag tog ett prov av ölen i förrgår, då hade den jäst ner till 1030. Och den jäser fortfarande med 1 bubbla var 15e sekund, så den får nog stå iaf en vecka till. Den smakade riktigt spritigt (inte helt oväntat) men riktigt god. Jag hoppar nog över iden med vinjäst för den här öljästen har gort ett tillräckligt bra jobba tycker jag.

Tappade upp den andra hinken med öl på fat igår. Den hade jäst ner till 1022. Ska låta den stå o lagra länge.