Sv: Vilka flaskor använder ni?

Lifven skrev:

Använder Anchor och Sierra Nevada flaskor, passar bra i röda backar och går att stapla. Även en del Fullers-flaskor (50cl), kraftiga och rejäla och går i systemets blå backar men är för höga för att stapla ovanpå. Vore bra om det fanns nån back för lite högre 50cl flaskor. (Samt en del svenska 33cl returglas + lite blandat).

en av fördelarna(utöver att dom är bra mycket roligare) med anchor och sierra är också att man får platts med 7,1l istället för 6,6l som med vanliga 33cl(oooh yea), vore ju underbart att kunna köpa sierra/anchor/red seal på blåback.
fler flaskor än vanliga 50cl flaskor och schlenkerla som passar blå backar?(och går att stapla, går dom ej att stapla så passar dom inte)

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Oppigårds mfl 50cl flaskor passar bra att stapla i blå back. Brukar köpa tomma röda backar i mataffären och blå på bolaget. Det går att med lite lätt våld att trycka ner dom flesta 50cl flaskorna.. Men den backen får stå överst.

28 Senast ändrad av cmbellman (2010-06-11 10:18:57)

Lifven skrev:

Använder Anchor och Sierra Nevada flaskor

Jag körde med dem ett tag med, men slutade när några halsar knäcktes av kapsyleringsapparaten...

EDIT: Gäller anchor, sierra har jag inte testat men de känns lite tjockare i glaset?

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Känns som Sierra är tjockare, Anchor-flaskan känns lite svagare eller i alla fall smalare i halsen. Har dock inte haft några problem med dom, använder bänk-kapsylapparaten från Humle.

cmbellman skrev:
Lifven skrev:

Använder Anchor och Sierra Nevada flaskor

Jag körde med dem ett tag med, men slutade när några halsar knäcktes av kapsyleringsapparaten...

EDIT: Gäller anchor, sierra har jag inte testat men de känns lite tjockare i glaset?

det är det

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Hur gör ni rent era patentorksflaskor?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag lägger patentkorksflaskorna i ett jodofor bad. Innan dess har jag givetvis grovrengjort dem.

+1 för jodoforbad.

Think globally. Drink locally.

läsk och ölflaskor i röda backar. Lägger i klorinbad å sen sköljer som fan. Klockrent å smidigt. Smidigt sen jag köpte en sköljare från humle......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag använder en salig blndning av flaskor. Mestadels är det 33cl standard pantflaskor, helt bruna, men har endel gröna också. Inbillar mig att de släpper in mer ljus än de bruna.

Har använt 50cl flaskor också men det gillade jag inte alls.
Om man primar i en 33cl flaska utan att boosta upp med exta jäst, så blir jästskicktet i botten tunnt och hårt och ligger kvar helt när man häller upp ölet. Eftersom 50cl är större blir det mer jäst i botten och man upnår inte samma resultat när man häller upp ölen, svårare att hålla undan jästen.